סיטרואן הכריזה על יחידת הנעה חדשה במבחר של סיטרואן C5 איירקרוס (2018), רכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV) שלה. בהתאם לרוח התקופה, מדובר ביחידת הנעה מחושמלת – היברידית-מתונה שכבר הספיקה לעשות את דרכה למגוון רחב של כלי רכב בקבוצה.
 

1.2 ל', טורבו, היברידי ומתון

יחידת ההנעה החדשה באה להחליף את מנוע ה-1.2 ל' המוכר והוותיק של היצרנית, מהלך רוחבי שנעשה למרבית הדגמים המשתמשים בו כיום כדי לעמוד בתקנות זיהום האוויר ההולכות ומחמירות.
לפי סיטרואן מנוע הטורבו-בנזין בנפח 1.2 ל' המחודש חולק עם הדור היוצא רק 60% מהחלקים, היתר הם פרי תכנון חדש לחלוטין. כך למשל המנוע המחודש כולל מגדש טורבו עם גאומטריית להבים משתנה ומצויד בשרשרת תזמון במקום ברצועה כפי שהיה במנוע היוצא. בנוסף, המנוע החדש תוכנן כך שיעבוד במחזור 'מילר' היעיל והחסכוני יותר. למנוע הספק מירבי של 136 כ"ס ב-5,500 סל"ד ומומנט של 23.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד (130 כ"ס ו-23.4 קג"מ במנוע היוצא).

סיטרואן C5 איירקרוס היברידי
צילום: סיטרואן

מנוע הבנזין החדש מגיע יחד עם מערך חשמלי 48V. זה כולל סוללת 432 וואט/שעה המותקנת מתחת למושב הנהג – לטענת סיטרואן סידור זה לא פוגע במרחב לנוסעים ומטען. הסוללה הקטנה מזינה מנוע חשמלי המפיק 28 כ"ס ו-5.6 קג"מ אשר מותקן בתוך תיבת ההילוכים. גם התיבה עצמה היא חידוש עבור הדגם – מדובר בתיבת רובוטית דו-מצמדית חדשה המכונה e-DSC6 בעלת שישה הילוכים המחליפה את התיבה האוטומטית הפלנטרית היוצאת (שמונה הילוכים). 

סיטרואן C5 איירקרוס 2023
צילום: סיטרואן

לפי סיטרואן המערך החשמלי יוכל להניע את הרכב ללא סיוע מנוע הבנזין ב"מהירויות חניה" ויאפשר כיבוי מוקדם יותר של מנוע הבנזין. בניגוד למרבית המערכות המוגדרות "מתונות", בסיטרואן טוענים כי המערך שלהם מסוגל להניע את הרכב באופן חשמלי עד לכ-50% מהזמן בתנועה עירונית.

התוצאה של כל זה היא חיסכון של כ-15% בצריכת הדלק ביחס ליחידת ההנעה היוצאת, ולפי סיטרואן בנסיעה עירונית-פרברית הפער עשוי לגדול עד לכדי 30%. זה אומר צריכת דלק ממוצעת (נתוני מעבדה) של כ-17.5 ק"מ לליטר במקום כ-15 ק"מ לליטר כיום.

סיטרואן C5 איירקרוס
צילום: סיטרואן

בסביבת הנהג ישנם שינויים קלים נוספים: ישנו בורר מצבי נהיגה המתייחס למערכת החשמלית החדשה (טעינה, חסכון, כוח) והתצוגות במערך המולטימדיה ולוח המחוונים עודכנו כך שיכללו מיפוי זרימת כוח וטעינה, ניתוח אחוזי נסיעה על חשמל ועוד

מעבר לכך אין שינוי בדגם שרק לאחרונה עבר מתיחת פנים.

השיווק באירופה צפוי להתחיל כבר בחודש ספטמבר הקרוב. צפי תחילת השיווק בישראל מאוחר יותר, מתישהו במהלך שנת 2024.

סיטרואן C5 איירקרוס סביבת נהג
צילום: סיטרואן