כשאני פוגש בפרנסואה דוסה, מנהל בכיר לאסטרטגיה ולקיימות בקבוצת JLR (ר"ת Jaguar Land Rover) השייכת לתאגיד טאטא ההודי מ-2008, קשה שלא להתרשם מהשמחה בה הוא אץ לתאר את התקופה החדשה בשני המותגים המרכיבים אותה. דוסה הצרפתי הוא איש שיחה נעים וסוחף, ולקבוצה הבריטית הגיע ב-2021 מרנו, בה עסק במוביליות עתידית. פגשנו בו בכנס אקומושן לתחבורה חכמה.

"אנחנו נמצאים כאן לכבוד פתיחת מרכז החדשנות בתל אביב (למעשה פתח תקווה; א.ש) יחד עם TCS, שהיא חברה נוספת בתאגיד טאטא. TCS היא אחת השותפות שלנו והם כבר כאן כמה שנים כך שהם מכירים את האקוסיסטם כאן. עבורנו זה יום חשוב כי אנו מבינים את משמעות הסטארטאפים בנושא הרכב, וחושבים שמבחינתנו ישראל היא המקום להיות בו. אני מכיר את תל אביב די טוב ובכל פעם שאני מגיע לכאן אני רואה יותר כוח באקוסיסטם, יותר רעיונות ומיזמים וזה מאוד מרשים. 

"כמי שבא מבחוץ אני יודע שכולם אומרים שאתם חזקים בסייבר, אבל זה לא הדבר היחיד. תל אביב טובה גם בתחום התקשורת, וכעת אני רואה שגם בטכנולוגיות הסוללות. כדי שהאסטרטגיה החדשה שלנו, המכונה 'רהאימג'ין' (Reimagine; דמיין מחדש), תהיה למציאותית אנחנו צריכים שותפות אסטרטגיות בנושאים האלה. זה לא רק בישראל, ואנחנו מודיעים על פתיחת מרכזים בארצות הברית, בעמק מהסיליקון, ויש לנו כבר מרכזים בבריטניה ובדרום אמריקה".

פרנוסאה דוסה
צילום: פרנוסאה דוסה


בוא נדבר קצת על האסטרטגיה החדשה שלכם. מה הדברים החשובים בה?

"הדבר הראשון הוא חשמול וקיימות. התחייבנו להוריד את הזיהום שלנו ושל ספקי המשנה, ושנת היעד שנקבעה לאפס זיהום הייתה 2039. כשהגעתי אמרתי כי עד אז אפרוש, אז אנחנו מאיצים את התהליך. כרגע אנחנו מכוונים להוריד את רמת הזיהום ב-46% אצלנו וב-54% אצל ספקי המשנה עד 2030. האתגר עם ספקי המשנה גדול במיוחד מכיוון שהם מייצרים 90% מהזיהום הקשור אלינו. כדי שזה יקרה יש לנו 111 פרויקטים בהקשר זה שהתחלנו לפני שנה. בכל שנה נודיע על הפרויקט שביצענו ומה הוא השיג. אנחנו עובדים עם TCS על אנרגיה חכמה, ומדובר בפרויקטים שלהם שאנחנו משלבים אצלנו. 

"הדבר השני עליו אנחנו עמלים הוא יצירת 'מודרן לקשרי'. לפי התפיסה שלנו מדובר בקטגוריה חדשה. זה נשמע לך בוודאי ארוגנטי ואולי אתה צודק, אבל אל תשכח שאנחנו המצאנו את ה-SUV... (הם לא...).

"מה זה יוקרה מודרנית? זה מתחיל בעיצוב שלנו שהוא מאוד פשוט. הקווים יהיו מאוד פשוטים אבל מיוחדים. בתא הנוסעים הדבר הראשון שתחוש יהיו החומרים והצבעים, ואת העור נחליף במשהו ידידותי לסביבה יותר. ברכב לא יהיו יותר מדי מסכים, בניגוד לכיוון אליו הולך השוק, וגם לא יותר מדי מידע. אנחנו רוצים שהלקוח ירגיש בטוח ובשליטה. מערכות רבות יופעלו באופן קולי או באמצעות מתגים ברורים בזכות טכנולוגיה מתקדמת".

ריינג' רובר סביבת נהג
צילום: לנד רובר


איזה רכב שלכם הכי קרוב לדרך הזאת? 

"ריינג' רובר. הוא כבר שם מבחינת חומרים ותפעול, ויש לנו צבר הזמנות שלא ראינו שנים". 
מה שמביא אותנו לבעיות האספקה בישראל...

"היו לנו בעיות אספקה בגלל משבר הצ'יפים, אבל הלקוחות הסכימו לחכות שנה – וזה חלק מאותו 'מודרן לקשרי'; אנשים מוכנים לחכות לרכב. השנה, עם זאת, הכל אמור להיות נורמלי". 

ריינג' רובר
צילום: לנד רובר


יגואר קצת נעלמה. מה קורה שם?

"אנחנו ממציאים מחדש את יגואר (הוא מחייך). החל בשנה הבאה (2024) נשיק שלושה דגמים חשמליים חדשים לגמרי. (אלה יתבססו על רצפה ייעודית JEA, ר"תJaguar Electrified  Architecture; א.ש), ועיצובן יהיה חדש לגרמי ולא דומה לאף רכב שאתם מכירים. ייתכן ותאהבו את הדגמים האלה וייתכן ולא – אבל מאוד תופתעו כאשר תראו אותם. 

"זה נכון שיגואר נעלמה קצת מהשווקים, אבל זה מותג חזק מאוד עם הרבה ערך ואנחנו רוצים שהוא יזרח שוב, ונעשה זאת גם באמצעות טכנולוגיה ייחודית. כיום יש לנו קבוצת מרוצים מאוד תחרותית בפורמולה E ואנחנו בוחנים שם טכנולוגיות חדשות שנביא למכוניות. זה כמו פעם, מהמסלול לכביש. 
"אנחנו מאוד נרגשים, כי השקה מחדש של מותג זה משהו מאוד חשוב. המבחר הראשוני ייצג את מה שיגואר מציעה כיום, והדגם הראשון יהיה קופה עם ארבע דלתות (ליגואר כיום דגמי קופה, סדאן, פנאי; א.ש). אינכם יכולים לצפות לדבר כי קשה לי להסביר, אבל כאשר אני ראיתי לראשונה את המכוניות, נשארתי פעור פה. הפלטפורמה החדשה חשמלית לגמרי, ונפסיק את ייצור הדגמים המוכרים לקראת תחילת ההשקות".

יגואר F-Type
צילום: יצרן


ואיך מתפתחת לנד רובר?

"אנחנו עושים טרנספורמציה 'בבית המותגים' שלנו. אתם מכירים אותנו כיגואר וכלנד רובר, אבל יהיו לנו ארבעה מותגים: יגואר, ריינג' רובר, דיסקברי ודיפנדר. למה אנו עושים זאת? כי אם אתה לקוח ריינג' רובר אתה לא לקוח של דיפנדר. כך ניצור קהילות שונות של לקוחות וניתן לכל אחת מהן את מה שהיא באמת צריכה. נכון, עשינו צעדים בכיוון זה בעבר, אבל עכשיו אנחנו מתמקדים בכך באופן מוסדר בהרבה.

"תוך שנתיים תגיע הפלטפורמה החשמלית גם לכאן וב-2030 60% מהכלים שלנו יהיו חשמליים. בניגוד ליגואר, בלנד רובר מדובר במסע".

לנד רובר דיפנדר
צילום: רונן טופלברג