בעוד שחלק גדול מיצרניות הרכב נוטשות את תיבת ההילוכים הידנית, סובארו לא רק שומרת עליה בחיים, אלא גם מתאימה אותה למערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות. סובארו הודיעה כי חבילת הבטיחות 'אייסייט' תוצע לראשונה לכלי רכב עם תיבת הילוכים ידנית, ותושק בשוק היפני החל מסתיו 2023.

סובארו מכרה יותר מ-5.5 מיליון כלי רכב עם חבילת EyeSight מאז הופעת הבכורה שלה ב-2008, אך כולם צוידו בתיבת הילוכים אוטומטית. באופן דומה, סובארו BRZ מוצעת עם המערכת אך רק בגרסה המצוידת בתיבת הילוכים אוטומטית. זה עומד להשתנות בקרוב, וככל הנראה יסלול את הדרך לדגמים ידניים נוספים, כולל ה-WRX (שאינה נמכרת בישראל, לצערנו).

כפי שדיווחנו כאשר הושקה ה-BRZ בארץ, מפרט הבטיחות בגרסה הידנית מאכזב. הוא אומנם כולל ניטור שטחים מתים, עמעום אורות אוטומטי והתרעה על תנועה חוצה מאחור - אולם התרעות על קרבה וסטייה מנתיב מבוססת על מערכת בהתקנה מקומית דוגמת מובילאיי.

סובארו BRZ
צילום: תומר פדר

מנגד, בגרסה האוטומטית מערך אייסייט מלא הכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה, התרעת תנועה חוצה מאחור עם בלימה והתרעת עייפות נהג. כל אלו יוצעו מעתה גם בגרסה הידנית.
 

הסיבה וההגעה

דגמים ידניים כוללים לעתים קרובות פחות עזרי נהיגה מתקדמים בהשוואה לגרסאות האוטומטיות. זה קורה מכיוון שבמערכות כמו בקרת השיוט האדפטיבית, הנהג צריך להחליף הילוכים באופן ידני בזמן שהמכונית מאיצה/בולמת עצמאית, עניין שמצריך רמה מסוימת של תיאום ועשוי לפגוע ביעילות המערכות ובניהוג.

סובארו BRZ בנסיעה
צילום: תומר פדר

הטריק של סובארו הוא שבניגוד לגרסה האוטומטית, בגרסה הידנית המערכת תפעל רק מעל 30 קמ"ש (מהירות המינימום להילוך שישי) ורק בין הילוכים שני עד שישי. אם הנהג יעביר לסרק למשך 5 שניות או ילחץ באופן רצוף על דוושת המצמד למשך 5 שניות, המערכת תתנתק - בדומה למערכות בקרת שיוט שאינן אקטיביות.

לא ברור אם יהיו שדרוגים נוספים לסובארו BRZ בסתיו הקרוב, אבל רוב הסיכויים שהעדכונים יוגבלו לערכת הבטיחות. כרגע לא פורסם אם ומתי יגיעו השדרוגים לשווקי המערב, אך סובארו אוסטרליה כבר דיווחה שהשיווק יחל במדינה לקראת 2024. אוסטרליה היא אומנם שוק של מכוניות הגה ימני, אך המכוניות הנמכרות שם שונות מהגרסאות היפניות - עניין המרמז על תאריכי השקה דומים בשאר השווקים.

סובארו BRZ חלק אחורי
צילום: תומר פדר