מכוניות הסלון (קטגוריה E) הוצעו לפני הרבה מאוד שנים על-ידי כל יצרני הרכב באירופה, גם העממיים שבהם. עם השנים, סוג רכב זה – הקטן ממכונית פאר (קטגוריה F), אך גדול, מצויד ומועשר ממשפחתית-גדולה (קטגוריה D; 'מכונית מנהלים') – היה באירופה רק לנחלתם של מותגי היוקרה. וכך, לאודי היה A6, לב.מ.וו סדרה 5, למרצדס E קלאס – וכולם הוצעו במבנה סדאן מכובד למראה.
 

הצעה בעיצוב אחר

בשנת 2003 הציגה מרצדס בתערוכת פרנקפורט את קונספט 'ויז'ן CLS' – הבסיס והמכלולים של E קלאס; המרכב במבנה המשלב ארבע דלתות כמו בסדאן וחלק אחורי המשתפל כמו בקופה; להלן: סדאן-קופה. 

מבנה זה, המשמר את השימושיות של סדאן וקווי המתאר של קופה, התגשם במכונית מרהיבה למראה, וזו הגיעה לייצור סדרתי כ-CLS ב-2004.

מרצדס CLS
צילום: מרצדס

ההצלחה, למרות התשלום במרווח ראש מאחור ובגלל אותה הופעה, הייתה רבה. המתחרות מבית הגיבו בהתאם, והביאו לציבור את ההצעות שלהן. 

ב.מ.וו הייתה ראשונה ב-2009 עם סדרה 6 גראן טוריסמו, שהייתה קצת פחות קופה וקצת יותר סדאן, אבל מעוצבת באופן מוחצן ביחס לסדרה 5, וזו התייצבה ליד סדרה 6 קופה שכבר הייתה בסביבה (מ-2003).

אודי הגיבה ב-2010 עם A7, כאן במבנה ליפטבק עם דלת חמישית ענקית, מה שהעניק לה גם יתרון שימושי.

בנוסף ובהמשך, הציגו שלוש היצרניות האלה דגמי סדאן-קופה גם בקטגוריות קטנות יותר: אודי A5, ב.מ.וו סדרות 4 ו-2 גראן קופה, מרצדס CLA.

אודי A7
צילום: אודי

דגמים אלה הוצעו עם מערכות הנעה מכובדות לביצועים טובים – לב.מ.וו ולמרצדס גם לא היו גרסאות כניסה כמו בדגמי הסלון עליהם התבססו – וכמובן גם בגרסאות חזקות וחזקות מאוד. בהשוואה לגרסאות מקבילות של מכוניות הסלון, דגמים אלה היו יקרים יותר. הם גם נדירים יותר בשוק; מעבר לעובדה כי היקף מכוניות הסלון בכלל קטן יחסית גם בעולם היוקרה (בעיקר בגלל דגמי פנאי מקבילים), דגמים אלה נמכרו פחות גם בגלל המחיר התחילי שלהם.

כמו דגמים אחרים בגודל כזה של מותגי יוקרה, מכוניות כאלה מוצעות כמשומשות גם לאחר ירידת ערך ניכרת. בפועל, ניתן לקבל אפוא מכונית סלון בעיצוב מושך וייחודי עם אבזור והידור מכובדים, כזאת המציעה לפחות ביצועים מעולים ויכולת דינמית כנדרש – במחיר של משפחתית רגילה וחדשה.

ב.מ.וו סדרה 6 גראן קופה יד שניה
צילום: ב.מ.וו

עם זאת, וכפי שעולה כאן, המחירים המבוקשים גבוהים מאלה המופיעים במחירון המשומשות, וההיצע אינו מזהיר (מספר בעלויות, נסועה). 

חשוב לזכור כי למרות שמחיר המכוניות נמוך יחסית, עדיין מחירי החלפים שלהם גבוהים בהשוואה למכוניות של יצרנים עממיים. בנוסף, יש לברר מחירי ביטוח ואגרות שונות ויש לזכור כי צריכת הדלק גבוהה יחסית. בנוסף, גם מתבלים רגילים, כמו צמיגים למשל, יקרים יחסית, והרי בדגמים אלה צמיגים של יצרנים מוכרים ממש מתבקשים.

אודי A7 יד שניה
צילום: אודי
 

אודי A7

גרסה/רמת גימור: טורבו-בנזין 1.8 ליטר, 190 כ"ס/'לקשרי'.
שנתון: 2016 (יד שנייה).
מחיר מבוקש: 135,000 שקלים (מחירון 125,000 שקלים).
צריכת דלק (מבחן אוטו): 12 ק"מ/ל'.

הרכב הזה הוא מהדור הראשון שהוצג ב-2010 ושירת עד 2018, והוא לאחר ש-A7 עברה מתיחת פנים ב-2015. זו גרסת הכניסה של הדגם, והמחיר בהתאם. ניתן להשיג דגם זה עם מנועי טורבו-בנזין 2.0 ליטר עם 252 כ"ס ו-3.0 ליטר V6 עם 333 כ"ס. לגרסה המדוברת תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים והנעה קדמית, וכך גם ל-2.0 ליטר; לגדולה יותר תיבה פלנטרית 8 הילוכים והנעה כפולה.

אודי A7 סביבת נהג
צילום: אודי

הביצועים נאים בהחלט ברכב המוצע. כיול המתלים נוקשה יחסית אבל הביצוע טוב, כך שנוחות הנסיעה אינה נפגעת והיכולת הדינמית בהקשר זה טובה. מרווח הראש טוב פחות מאשר ב-A6, למשל, אבל דלת תא המטען מאפשרת הטענה נוחה ותא המטען גדול. 

בכל הקשור לאחזקה, בתיבה המצמדים סובלים מבלאי מואץ, ומשאבות המים והשמן נוטות להתקלקל. 

אודי A7 משומשת
צילום: אודי
 

ב.מ.וו סדרה 6 גראן קופה

גרסה/רמת גימור: 640, טורבו-בנזין, 3.0 ל' 320 כ"ס/'M ליין'.
שנתון: 2013 (יד שמינית).
מחיר מבוקש: 145,000 שקלים (מחירון 123,000 שקלים).
צריכת דלק (מבחן אוטו): 10.4 ק"מ/ל'.

לרכב המדובר מנוע טורבו-בנזין 3.0 ליטר 6 צילינדרים המייצר 320 כ"ס, התיבה אוטומטית עם 8 הילוכים וההנעה כפולה. 

המרחב מאחור אינו מתעלה, הביצועים טובים מאוד, נוחות הנסיעה טובה מאוד גם בעיר, והיכולת הדינמית ברמה גבוהה ביותר. סדרה 6 גראן קופה מוצעת גם בגרסת 650 עם טווין-טורבו 4.4 ליטר V8 המייצר 450 כ"ס.

ב.מ.וו סדרה 6 גראן קופה
צילום: ב.מ.וו

יש לציין כי ההיצע בשוק של דגם זה מקשה מאוד על מציאת רכב משומש כזה עם מעט ידיים ונסועה נמוכה.

המנוע המוכר המשרת את גראן קופה אמין, אך יש להקפיד על שמן איכותי. מזרקי דלק רבים מגיעים לסוף דרכם לאחר 100,000 ק"מ.

ב.מ.וו סדרה 6 גראן קופה סביבת נהג
צילום: ב.מ.וו
 

מרצדס CLS

גרסה/רמת גימור: 350 טורבו-בנזין 3.5 ל', 306 כ"ס.
שנתון: 2013 (יד שלישית).
מחיר מבוקש: 148,000 שקלים (מחירון 138,000 שקלים).
צריכת דלק (מבחן אוטו): 10.4 ק"מ/ל'.

הדור השני של CLS הגיע לארץ ב-2011, כאן עם מנוע טורבו-בנזין 3.5 ליטר V6 המפיק 306 כ"ס, זה משודך לתיבה פלנטרית 7 הילוכים וההנעה אחורית. 

המרחב מאחור סביר בהחלט, ורק מרווח הראש אינו מתעלה. תא המטען גדול (520 ל') והוא שימושי. הביצועים בגרסה זו טובים בהחלט. כיול המתלים נוקשה מה שפוגע בנוחות הנסיעה בעיר במעבר על שיבושים גדולים, דבר המוצא ביטוי גם מחוצה לה (אבל פחות). היכולת הדינמית טובה מאוד.

מרצדס CLS
צילום: מרצדס

גרסאות נוספות כוללות הנעה כפולה הצמודה למנוע 4.7 ליטר V8 המייצר 408 כ"ס, ואילו מנוע 5.4 ליטר V8 המשרת את גרסה CLS63 מייצר 557 כ"ס. הביצועים מרנינים, צריכת הדלק ממש לא. 

המנוע ותיבת ההילוכים בגרסה המדוברת הם אמינים. יש להקפיד בבדיקת מערכת SBC של הבלמים לפני הרכישה.

מרצדס CLS סביבת נהג
צילום: מרצדס