קאדילק אסקלייד הוא מסוג הדגמים שלא ממש דורשים היכרות; אפילו אם אין לך מושג במכוניות, קרוב לוודאי שראית אותו בסרט, שמעת עליו בשירי ראפ או פגשת בו בביקור בארה"ב. זוהי ההתגלמות של יוקרה אמריקאית מודרנית ומוגזמת, לטוב ולרע.

למרות התחלה צנועה, רכב הפנאי הענק הפך לאייקון והחברה מכרה למעלה ממיליון יחידות מאז הוצג בשנת 1998. הרכב השתפר ועודן משמעותית עם השנים, אבל כעת הוא עובר את השינוי הקיצוני ביותר עד כה ומתחשמל לקראת 2025.

הדגם החדש יקרא אסקלייד IQ, והעיצוב שלו שונה מקודמיו, משתפל וספורטיבי יותר, ומזכיר לא במעט את הליריק הקטנה יותר. חלק גדול מהסיבה לעיצוב החדיש ומנטישת המראה הרבוע היא אווירודינמיקה, שמשחקת תפקיד חשוב יותר בכלים חשמליים בכל הנוגע לטווח. לטענת קאדילק, מקדם הגרר הופחת בכ-15% ביחס לדגם הבנזין המוחלף, והיא התאפשרה - בין היתר - על ידי תחתית מרכב שטוחה, כונסי אוויר אקטיביים וחישוקי 24 אינץ' שעברו אופטימיזציה אווירודינמית.

קאדילק אסקלייד IQ
צילום: קאדילק

מבחינת ממדים, ה-IQ קרוב יותר לאסקלייד ESV הארוך (569.7 ס"מ, קצר רק ב-7 ס"מ), ונהנה מבסיס גלגלים ארוך יותר ב-5.3 ס"מ (346 ס"מ). גם שאר הממדים - רוחב של 238.9 ס"מ וגובה של 193.4 ס"מ - מעמידים אותו בצד הענק הסקאלה.

חרף זאת, ובגלל מגבלות הסוללות, השורה השלישית המתקפלת-חשמלית מציעה רק 76.5 ס"מ של מרווח רגליים - פחות מ-93 הס"מ שמציע ה-ESV, ולמעשה אפילו פחות מזה של האסקלייד בנזין ה"קצר" (88.6 ס"מ).

קאדילק אסקלייד IQ גרסאות
צילום: קאדילק

נפח תא המטען מכובד גם כאשר הרכב בתפוסה מלאה, עם 670 ליטר מאחור ו-345 ליטרים מלפנים. קיפול השורה השניה יביא לנפח של 1958 ליטר וקיפול שתי השורות יהפוך את הקיבולת לכמעט מסחרית, עם 3374 ליטרים. 

כדי שלא תצטרכו לטרוח בכניסה לרכב, תוכלו להוסיף מערכת חשמלית לפתיחה ולסגירת דלתות, המאפשרת לפתוח או לסגור את כל ארבע הדלתות בלחיצת כפתור. אפשר אפילו לתכנת את המערכת כך שהיא תפתח אוטומטית את דלת הנהג כאשר הוא מתקרב לרכב.

קאדילק אסקלייד IQ תא מטען
צילום: קאדילק
 

טרקלין חשמל

תא הנוסעים שואב השראה רבה ממכונית הדגל המפוארת של קאדילק, הסלסטיק, וכולל צג מעוקל בגודל 55 אינץ' לאורך כל הדשבורד. בערך 35 אינץ' מזה מוקדשים לנהג, וזה כולל מערכת מולטימדיה מרכזית מבוססת גוגל, המאפשרת שימוש בסייען גוגל, במפות גוגל, ביוטיוב ועוד, כולל הורדת יישומונים מועדפים היישר מחנות האפליקציות.

מתחת למסך המרכזי ישנו מרכז פיקוד קדמי בגודל 11 אינץ', שמתמקד בבקרת האקלים והגדרות הרכב, אליו צמודים בקונסולה המרכזית חוגה אלגנטית ומטען אלחוטי לסלולרי.

קאדילק אסקלייד IQ סביבת נהג
צילום: קאדילק

לקוחות העושים שימוש בנהג ירצו לבחור ב"חבילת המנהלים" לשורה השנייה, הכוללת מושבים נפרדים עם פונקציות חימום, אוורור ועיסוי. החבילה כוללת גם שני צגים אחוריים בגודל 12.6 אינץ', מרכז פיקוד אחורי, מגשים מתקפלים, מטען סמארטפון אלחוטי כפול ושקעי USB-C ו-HDMI.

מערכת שמע של AKG Studio עם 19 רמקולים מגיעה כסטנדרט, וניתן לשדרגה למערכת AKG Studio Reference עם 36 רמקולים. חבילת המנהלים הנזכרת לעיל מעלה את ספירת הרמקולים ל-40 הודות לרמקולים נוספים המותקנים במשענות הראש.

קאדילק אסקלייד IQ אבזור
צילום: קאדילק
 

חשמל זורם בכפות רגליך

האסקלייד IQ יכלול מארז סוללות עצום של 200 קוט"ש, מה שיאפשר לו טווח מקסימלי של כ-725 ק"מ.

צמד המנועים החשמליים מייצרים הספק משולב של 689 כ"ס ומומנט של 85 קג"מ במצב הרגיל. אבל אם אתם ממש ממהרים לישיבת ההנהלה, תוכלו להעביר את הבורר למצב "Velocity Max" בו תקבלו  760 כ"ס ו-108 קג"מ. זה יספיק כדי להביא את הברייה העצומה (שמשקלה נושק ל-4 טון) למאה קמ"ש בפחות מחמש שניות, ויאפשר לה לגרור עד 3.6 טון.

קאדילק לא שיתפו פרטים מלאים על יכולת הטעינה, אך אישרו שלדגם ארכיטקטורה של 800 וולט ושהוא יוכל לטעון כ-160 ק"מ של טווח תוך 10 דקות של טעינה מהירה.

קאדילק אסקלייד IQ טעינה וסוללה
צילום: קאדילק

ה-IQ מבוסס כצפוי על פלטפורמת אולטיום הייעודית לכלים חשמליים, וכולל קפיצי אוויר אדפטיביים לצד בולמי זעזועים אלקטרו מגנטיים. קפיצי האוויר יאפשרו להגביה את הרכב ב-2.5 ס"מ או להנמיכו ב-5 ס"מ. 

היגוי לארבעת הגלגלים מגיע כסטנדרט ומשפר משמעותית את יכולת התמרון במהירות נמוכה, עם קוטר סיבוב של 12 מטרים בלבד. בדומה לאח לפלטפורמה האמר EV, גם האסקלייד יציע מצב "הליכת סרטן", שיקרא בקאדילק "מצב הגעה" ואמור להקל על תמרון וחניה במקומות צרים.

ואם לא תסתדרו לחנות בעצמכם, תשמחו לדעת שהרכב מצויד במערכת חניה אוטומטית משופרת, שיכולה "לנווט, לבלום ולהעביר הילוכים באופן אוטומטי כדי להחנות את הרכב עצמונית לתוך מקום חניה מקביל או ניצב".

קאדילק אסקלייד IQ מולטימדיה
צילום: קאדילק

כמובן שהרכב יגיע גם עם שורה של מערכות סיוע מתקדמות, כולל ניטור שטח מת עם סיוע בהיגוי, בלימת חירום אוטומטית עם זיהוי צמתים, בלימת חירום בפני הולכי רגל ורוכבי אופניים ומערכת מצלמות HD היקפית.

בקרת השיוט האדפטיבית החצי אוטונומית 'סופר קרוז' תגיע כסטנדרט, ותאפשר לרכב להתנייד עצמונית ללא מגע בהגה בכ-650 אלף ק"מ של כבישים בארה"ב ובקנדה.

קאדילק אסקלייד IQ לוח מחוונים
צילום: קאדילק

מסירות ראשונות צפויות בקיץ הבא, והתמחור יתחיל בכ-130 אלף דולר בארה"ב - עלייה עצומה ביחס לגרסת הבנזין הבסיסית המוצעת כיום (שמחירה מתחיל בכ-80 אלף דולר). בישראל, מחירו של אסקלייד בנזין מתחיל בכ-950 אלף שקלים, אך בשל הטבות המס לכלים חשמליים ההתייקרות אמורה להיות קיצונית פחות כשיגיע לכאן ה-IQ.

חשוב גם לציין שה-IQ החשמלי מציע ביצועים דומים לאלו של האסקלייד V-Series הספורטיבי, שמחירו מתחיל ב-150 אלף דולר בארה"ב.

קאדילק אסקלייד IQ בישראל
צילום: קאדילק