ככל שמדובר ב-BYD, המפגש האחרון והראשון מסוגו עם הדגם החדש סיל היה בתזמון מושלם (מיד). ולפני כן הבהרה: בסיל נהגנו לראשונה בספרד, אלא שהייתה זאת גרסת טרום-ייצור במסלול סגור, ובגרסת הייצור פגשנו במסלול סגור להרף עין בביקור שנערך במטה BYD בשנזן

הפעם, במינכן ודרומה לה, הייתה זו השקה לסיל שבייצור ועל כבישים ציבוריים. התנסנו שם בשתי גרסאות ההנעה של הדגם החדש בסדרת אוקיינוס החדשה אף היא – ואלה יגיעו לישראל בסוף שנה זו.

BYD סיל
צילום: BYD
 

יצרן, סדרה

ובכן, היצרן הסיני BYD שנוסד ב-1995 כיצרן סוללות, הכריז ב-2003 כי ייצר מכוניות וב-2005 השיק את הדגם הראשון. ב-2008 הציג את הדגם ההיברידי-נטען הראשון בעולם, וב-2010 החל לייצר אוטובוסים חשמליים. 

בתחילת העשור הנוכחי הוצגה הסוללה המקורית שלו בלייד (Blade, להב), וזו הייתה לחלק בלתי-נפרד מהרצפה החשמלית e-Platform 3.0 החדשה אף היא – וביותר ממובן אחד. השילוב של צביר הסוללה עם הרצפה יוצר בסיס קשיח מאוד בתחתית הרכב במבנה הנקרא CTB (ר"ת Cell-To-Body) – תא-לגוף, גם בגלל שהמכסה העליון הוא בפועל רצפת המרכב. עוד מציינים אנשי BYD כי לסוללות שלהם מערך קירור ייעודי קל, פשוט ובעיקר אפקטיבי יותר מהמקובל.

BYD סיל חלק אחורי
צילום: BYD

מאז תחילת העשור BYD גדלה בקצב מרשים ביותר; בכל 2022 היא מכרה 1.86 מיליון מכוניות, במחצית 2023 הייתה כבר עם 1.25 מיליון, לאחר גידול של 212% בהיקף הייצור. וכל אלה מביאים אותנו לאותו תזמון מושלם עבורה; עם ההשקה ציינה החברה את ייצור המכונית המחושמלת ה-5 מיליון. וכן, כבר קודם BYD הייתה ליצרן הרכב החשמלי הגדול בעולם. 

בישראל, תוך שנה ונכון לסוף אוגוסט השנה, BYD הוא המותג הרביעי בהיקף המסירות שלו, ואטו 3 הוא הדגם הנמכר ביותר עם למעלה מ-11,000 יחידות ב-2023 לבדה.

BYD אטו 3
BYD אטו 3 | צילום: עזרא רפאל

אותו אטו 3 שהגיע לכאן עם האן וטאנג שייך לסדרה בשם 'דיינסטי'. BYD מרחיבה את היצע הסדרות ומותגי המשנה שלה – גם לקצה העליון עם דגמי שטח וספורט במסגרת יאנגוואנג, גם לצד העממי יותר במסגרת אותה סדרת אוקיינוס. בסדרה זו שישה דגמי נוסעים ופנאי בגדלים שונים, לכולם שמות הקשורים לעולם הים, בכולם מרכיבי עיצוב בהשראה זאת.

בין שאר הדגמים – 'דולפין', 'סיל U', 'סיגל', 'סיליון', 'פריגטה' – גם 'סיל': מכונית נוסעים מגודלת למדי המוצעת בשתי גרסאות הנעה. אגב, כדי להרבות אי-סדר, כמסורת רבים מיצרני הרכב בסין, דולפין מכונה גם 'אטו 2', סיל נקראת גם 'אטו 4'.

BYD דולפין
BYD דולפין | צילום: אלי שאולי
 

דגם, גרסאות

סיל אכן מגודלת למדי, כלומר בסביבת הממדים של אתם יודעים מי, אבל קצת יותר. על בסיס גלגלים של 292 ס"מ מתפרס מרכב שאורכו 480 ס"מ, רוחבו 187.5 ס"מ וגובהו 146 ס"מ. תא המטען סביר בנפחו, 400 ליטרים, ונוסף לו קדמי בנפח 53 ליטרים. המשקל נכבד: 2055 ק"ג לגרסת ההנעה האחורית, 2185 ק"ג לזאת עם ההנעה הכפולה. 

לאותה גרסת הנעה אחורית מנוע המייצר 313 כ"ס ו-36.7 קג"מ, והיא מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות. לגרסת ההנעה הכפולה 2 מנועים המייצרים יחד 530 כ"ס ו-68.3 קג"מ, ואלה מסדרים לה כישורי האצה מעוררים בהחלט: 3.8 שניות ל-100 קמ"ש. המהירות המרבית בשתיהן מוגבלת ל-180 קמ"ש. ממש כאן יצוין כי לגרסה החזקה יותר גם מערכת מתלים אדפטיבית.

BYD סיל חונה
צילום: BYD

לסוללה בשתי הגרסאות 82.5 קוט"ש (ברוטו), הטווח המוצהר 570 ק"מ ו-520 ק"מ (WLTP) בהתאמה והספק הטעינה המהירה 150 קילוואט. 

האבזור עשיר, וכולל תאורת לד אדפטיבית, פנסים עוקבי פנייה, חישוקי "19, מצלמות 360 מעלות, גג פנורמי, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים, בקרת אקלים דו-אזורית עם פתחי מיזוג מאחור, מסך מרכזי "15.6, לוח מחוונים מוקרן, תצוגה עילית (בגרסה החזקה), טעינה אלחוטית ועוד כיו"ב. מפרט הבטיחות נרחב וכולל בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית חכמה, תיקון סטייה מנתיב ושמירה הרכב בו, עמעום אוטומטי, ניטור שטח מת, ובנוסף התרעות ערנות, שכחת ילדים, מרחק, תנועה חוצה וקרבת יתר מאחור. דגם זה עדיין לא נבחן על-ידי יורו NCAP, אבל אנשי החברה משוכנעים בחמישה כוכבים ובציונים גבוהים.

BYD סיל אבזור
צילום: BYD
 

בעמידה

למרות שאין לסיל סבכה, עיצובה מלפנים נכון לא רק לרכב חשמלי אלא בהשוואה לכל דגם עדכני, ולטעמי הוא נאה בהרבה מזה של הדגם שהסינים אינם אוהבים שמזכירים את שמו. סיל היא הוא פרי יצירתו של וולפגנג אגר (Egger), החתום גם על יצירות כמו אלפא רומיאו 8C, וברזומה שלו בין השאר דגמי אלפא נוספים (147, 156, 166, בררה), גם תפקיד האחראי על העיצוב באודי ובלמבורגיני. 

בנוסף לאופן בו חלקי החזית משתלבים, יחידות התאורה מוסיפות נפח ונוכחות, ובעיקר הכנפיים התפוחות והמכסה הקדמי מחזקים את ההופעה. מאחור מכסה תא המטען קטן ביחס, ויחידות תאורה מחוף לחוף משלימות רכב נאה ביותר. ולא פחות חשוב: אותו עיצוב אחראי גם למקדם גרר מרשים של 0.219, מה שאמור להוסיף לטווח, לצמצם את רחשי הרוח.

BYD סיל פנס אחורי
צילום: BYD

שתי הערות אגב: א. על סיל אין אותו משפט המככב בשאר דגמי BYD לאמור Build Your Dreams ("גילינו כי באירופה לא אוהבים את זה", אמרו אנשי החברה במסיבת העיתונאים); ב. אבל ייצרם גבר עליהם, ובגרסה החזקה יותר מוצג מאחור המספר '3.8', המציין את נתון ההאצה ל-100 קמ"ש.

עיצוב סביבת הנהג נאה מאוד אף הוא, כולל קונסולה מרכזית צפה, ובמרכזו בולט, מאוד, צג מרכזי שגודלו "15.6. כדרכה של BYD הוא סובב על צירו, כך שהוא יכול להיות ניצב, ממש כמו הצג של ההיא. ובעניין זה: כמו אותה אחת, לגג הפנורמי הענק אין כיסוי נגלל; מפגש צוהריים ביולי-אוגוסט נדרש. איכות החומרים – רכים ונעימים למגע עם טקסטורה ראויה – ההרכבה והגימור בהחלט טובה, ותפירה כפולה מוסיפה. לאיכות יש ביטוי גם בפקדים ובמתגים שפעולתם משובחת, ושילוב כל המרכיבים האלה יוצר מקום שנעים לשהות בו. ויש הערה: מספר החומרים וסוגי הגימור והגוונים השונים – שחור-פסנתר, כרום בוהק וכזה מחוספס, דמוי-עור – עשויים להיות עמוסים לטעמם של אחדים.

BYD סיל סביבת נהג
צילום: BYD

הנדסת האנוש טובה יחסית, גם בגלל פקדים פיזיים במרכז – למערכת השמע, למשל; בעיקר למצבי הנהיגה – ועדיין, עניינים רבים מחייבים ביקורים תכופים בצג. בין אלה תפעול הבלימה הרגנרטיבית הנעשה רק משם – וגם בדגם זה של BYD מעט מדי אפשרויות. עדכונים במיזוג מחייבים ביקור בצג, וכאשר זה מציג עניין אחר, נדרשת פעילות-יתר. הצג עצמו ניגודי וברמה גבוהה, כך גם קצב הריענון שלו והוא כמעט אינו משקף אור שמש. לוח המחוונים גדול יחסית לדגמים סיניים מסוימים, וגם החיווי ותצוגת האותיות/ספרות משופרים מהמקובל. מספר פקדים אינם נראים בגלל ה 

המושב נוח מאוד, גם בזכות שפע אפשרויות כוונון (שמונה לנהג, ארבע לנוסע), גם הודות למבנה, אך יהיו כאלה שימצאו כי הבסיס מעט קצר לירכיים או מעט שוקע בחלקו האחורי; מסעד המושב משובח.

BYD סיל מסך מולטימדיה
צילום: BYD

המרחב מאחור טוב מאוד בזכות רצפה שטוחה, ומרווחי ברכיים וכפות רגליים מעולים, מרווח ראש טוב לשניים בצדדים, פחות טוב לזה שבאמצע (והבסיס שלו נוקשה ופחות מוצלח). המושב עצמו טוב, וגם כאן המסעד טוב, הבסיס מעט קצר מדי לאחדים. 

תא המטען עשוי היטב, כולל תא יעיל לאחסון כבלי הטעינה, אך כעולה מהנתון הוא אינו גדול ביחס לממדי הרכב והמפתח מעט קטן. זה הקדמי מספק לאחסון דברים לא ממש גדולים.

BYD סיל מושבים אחוריים
צילום: BYD
 

בנסיעה

פתחנו במנה הראשונה: הנעה אחורית, 313 כ"ס, 5.9 שניות ל-100. כיאה וכראוי, הזינוק מהמקום מיידי, צבירת המהירות הדו-ספרתית מרשימה – והיא נשארת כזאת בואכה המגבלה שלה. חשוב אף יותר: האצות הביניים מצוינות גם במצב רגיל, טובות אף יותר ב'ספורט'. התוואי לא כלל, למשל, דרכים הרריות, אז עומס מהסוג הזה לא הופיע בתפריט, אבל בהינתן הביצוע והביצועים, נראה שבעיה לא תהיה. 

הצריכה לפי הצג הייתה 5.7 ק"מ/קוט"ש, ולפי מחשב הדרך הטווח בפועל – ב-16 מעלות, 70 קמ"ש בממוצע, ללא עומס רב – מדובר ב-470 ק"מ.

BYD סיל נוחות נסיעה
צילום: BYD

המתלים מכוילים מעט ברכות, ובגרסה זאת בכבישים מסוימים בעיר וגם מחוצה לה ובמהירויות ביניים, נרשם רטט קל. ככל שהמהירות עלתה הנוחות השתפרה, והרכב לא נחבט בשברי כביש או בורות (כן, כן. נמצאו כמה מהם בגרמניה). במצב 'ספורט' פעולת המתלים הייתה נוקשה יותר, על משטחי אספלט פגומים מסוימים הנוחות נפגמה מעט, על אחרים הייתה עדיפה. רעשי הרוח והכביש, עניין בולט ברכב חשמלי, לא בלטו כאן, ואיכות הנסיעה הכוללת הייתה טובה. 

במהירות עד 30 קמ"ש הרכב משמיע קולות אזהרה להולכי רגל; העניין הוא שהצליל עלול להטריד, ובנסיעה איטית בעיר זה עשוי להציק; אפשר שלא יישמע בפנים ו/או צליל אחר?

BYD סיל טווח וחשמל
צילום: BYD

היכולת הדינמית של גרסה זאת מכובדת. הרכב פונה היטב גם בפניות הדוקות, גם במהירות גבוהה ולא מעט הודות לשמירה ראויה על זוויות גלגול צנומות. מצערת ממש עמוקה בפנייה חדה תביא להיגוי יתר, בהחלט חינני, אלא שזה ממש לא איים והיה קל לשליטה. ההגה במצב רגיל מעט קל, אבל בספורט משקלו כבד וטוב, אין לו כמעט שטח מת וההפניה לינארית, כך שהוא משמש בן לוויה ראוי לנהיגה כזאת. הבלמים הפגינו כישורים ראויים בכלל, לא היו ספוגיים וניתן היה למנן את עוצמתם בפרט. וכן, הקטע הרגנרטיבי צריך שיפור בהיצע ובתפעול. 

BYD סיל טעינה
צילום: BYD

המנה השנייה הייתה מרוכזת בהרבה: 2 מנועים, 530 כ"ס, 3.8 שניות ל-100. כאן, ראשית, עם מצערת כדי שני/שליש מהלך, הראש מוטח קלות לאחור, ועם מלוא הדרך למטה, הגוף מודבק למסעד. כך או כך, מעבר לפרצי עוצמה מגרים, לא זה המתכון לנהיגה בכביש ציבורי שאינו שומם. ולמען הפרוטוקול: צבירת המהירות באזור חיוג תלת-ספרתי מרשימה מאוד. הצריכה כאן הייתה טובה פחות ב-10% לערך.

כיול המתלים בגרסה זו נוקשה יותר, ובמצב 'ספורט' אף יותר. נוחות הנסיעה נפגמת בסוגי תוואי מסוימים, נשכרת באחרים, גם הודות לשיכוך נמרץ ורב עזוז. כישורי הפנייה של הרכב, הודות לפעולת המתלים האדפטיביים ובעיקר בזכות ההנעה הכפולה, משובחים בהחלט. 

BYD סיל בנסיעה
צילום: BYD
 

בחנייה

BYD סיל, ככל שניתן להתרשם ממסע היכרות קצר-מועד וטווח בתנאים לא מאוד מאתגרים, היא מכונית נוסעים חשמלית טובה מאוד. היא מעוצבת היטב בחוץ וגם בפנים, עשויה היטב ואבזורה עשיר. הביצועים של גרסת ההנעה האחורית טובים מאוד, אלה של הכפולה מעולים ממש. נוחות הנסיעה – בגרמניה; עניין שיש לסייגו שוב ושוב בגלל רפרטואר הסלילה בארצנו, הכולל גם סחבות אספלט ואחזקה דלה – טובה וכך גם איכותה. הכישורים הדינמיים נאים מאוד, כדי – כן כן, אכן כך – יכולת להעניק הנאה ממעשה הנהיגה. 

בצד הפרקטי של המשוואה – ומעבר לצורך במבחן מקומי, לטווח ארוך ובכל סוגי התוואי כאן – ידוע כי הרכב יגיע לכאן תוך חודשיים-שלושה; מחירו אמור להיות נמוך מזה של האן הממוצב גבוה ממנו; הוא אמור להתחרות, גם במחיר, בעיקר בטסלה מודל 3 שחודש זה עתה וגם ביונדאי איוניק 6.

BYD סמל
צילום: BYD