בימי לחימה אלו, צה״ל מצייד את לוחמי החוד, המפקדים והנהגים המבצעיים, באמצעי ראיית לילה (אמר״ל) לטובת פעילות מבצעית בחשיכה. המערכת בנויה כמשקפת ונדרש להתקין אותה על גבי הקסדה. 

אבל לא צריך לגשת לאפסנאות ולחתום על אמר"ל, שהוא צל"מ (ציוד לחימה מבוקר), ואז להתקין אותו עם משקפת וכל אלה – ורק בשירות מילואים. מערכות לראיית לילה הן חלק מהמפרט של דגמים אחדים, תקני או כאופציה. 

כפי שתראו, הדגמים הם כאלה שכל הנהגים ממש ישמחו בהם. האם ראוי שמערכת הביטחון וצה"ל ירכשו דגמים אלה? בהינתן רמת המיגון שלהם שהיא לא משהו וגם העבירות לא כל כך, אז אולי לא, אבל נראה לנו כי "באזרחות" הדגמים האלה יתקבלו טוב יותר.

מכוניות עם אמר״ל
צילום: מערכת אוטו

ולפרטים בהרחבה

במקור, מערכות ראיית לילה במכוניות נועדו לטובת שיפור הבטיחות בנהיגת לילה; מערכת כזאת הוצעה לראשונה בקאדילק דוויל בשנת 2000. לאורך השנים, שוכללו המערכות והציעו ניטור ייעודי להולכי רגל (טויוטה קראון, 2008) ולבעלי חיים. 

מערכות לראיית לילה בכלי רכב (Night Vision) נחלקות לשני סוגים: כאלו עם מצלמה תרמית (מבוססת חום) או כאלו עם מצלמה הקולטת תאורת אינפרה-אדום; בדרך כלל, מערכות עם פעולה אקטיבית ישתמשו בתאורת אינפרא-אדום, הודות לאיכות תמונה עדיפה וטווח זיהוי מוגדל. מסיבה זאת, כמעט כל המערכות כיום מבוססות אינפרה-אדום.

ראיית לילה
צילום: מערכת אוטו

באופן מסורתי, מערכות ראיית לילה הוצעו בכמות קטנה יחסית של דגמים - מדובר בתוספת יקרה יחסית (כ-20-25 אלף שקלים לפחות) ומעט מיותרת לאור העובדה שרוב הכבישים בארץ מוארים. בנוסף, לאורך השנים שופרו מערכות התאורה למרחקים ארוכים (בייחוד לד מטריקס) הותקנו מצלמות עם יכולת זיהוי אובייקטים גם בלילה. 

ברשימה מובאים עשרה דגמים עם מערכות כאלו - שישה חדשים ועוד ארבעה משומשים. לקטגוריית המשומשים נכנסו דגמים שאינם מוצעים עם אמר"ל כחדשים, לפחות לא כתוספת רשמית שמציע היבואן בישראל.

אמצעי ראיית לילה ברכב
צילום: מערכת אוטו

דגמים חדשים

DS7

קטגוריה: פנאי קומפקטי יוקרתי
תחילת שיווק בישראל: 2018
מערכת הנעה: היברידית נטענת-רשת (PHEV), מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר (300 כ״ס, הנעה כפולה)
מחיר חדש: מ-395,000 שקלים
מחיר משומש: מ-146,000 שקלים (2018, דיזל, ״גרנד שיק״)
דגשים: DS 7 הוא הדגם החדש הזול ביותר עם מערכת ראיית לילה. המערכת קיימת גם בדגמים אחרים בקבוצת סטלנטיס, כמו פיג׳ו 3008 ואופל גרנדלנד, אולם היבואן בחר שלא לצייד את דגמים אלה עם מערכת זאת במה שמוצע בארץ.

DS7
צילום: אלי שאולי

וויה פרי

תחילת שיווק בישראל: 2023
מערכת הנעה: חשמלית, הנעה כפולה
קטגוריה: פנאי גדול, 5 מקומות
מחיר: מ-400,000 שקלים
דגשים: הדגם היחיד ברשימה עם מערכת הנעה חשמלית. מערכת ראיית הלילה של וויה פרי (Voyah Free) היא מהסוג המתקדם יותר, עם תאורת אינפרה-אדום. המערכת בפרי היא חלק מהמפרט התקני.

וויה פרי
צילום: תומר פדר
 

ג׳יפ גרנד צ׳ירוקי L

קטגוריה: פנאי גדול, 7 מקומות
תחילת שיווק בישראל: 2023
מערכת הנעה: בנזין 3.6 ליטר, V6; הנעה כפולה, הילוך כוח
מחיר: מ-600,000 שקלים (רמת גימור ׳סאמיט׳)
דגשים: גם ג'יפ גרנד צ׳ירוקי מציע מערכת ראיית הלילה כוללת תאורת אינפרה-אדום. המערכת זמינה רק בגרסה המוארכת של גרנד צ׳ירוקי, ברמת הגימור הגבוהה ביותר.

ג׳יפ גרנד צ׳ירוקי L
צילום: תומר פדר

פורשה פנאמרה

קטגוריה: סלון-קופה
תחילת שיווק בישראל: 2017 (דור שני)
מערכת הנעה: בנזין (2.9, 3.0, 4.0 ליטר) או היברידית נטענת-רשת (PHEV); הנעה כפולה
מחיר: מ-855,000 שקלים
מחיר (משומש): מ-266,000 שקלים
דגשים: אמר"ל מובנה בפורשה הוצע לראשונה עם פורשה פנאמרה דור שני (סוף 2016), בתוספת תשלום נפרדת. המערכת בפורשה כללה תאורת אינפרה-אדום מראשית דרכה. פנאמרה הבסיסית ביותר מתחילה בכ-266,000 שקלים, אולם שווי הגרסה הנפוצה ביותר, ההיברידית, כ-390,000 שקלים.

פורשה פנאמרה
צילום: תומר פדר
 

קאדילק אסקלייד

קטגוריה: פנאי גדול, 7 מקומות
תחילת שיווק בישראל: 2022
מערכת הנעה: בנזין 6.2 ליטר, V8; הנעה כפולה, הילוך כוח
מחיר: מ-950,000 שקלים
דגשים: למרות שקאדילק הייתה ליצרנית הרכב הראשונה ששילבה אמר״ל בכלי רכב אזרחי, דווקא אחד הדגמים המזוהים ביותר שלה, קאדילק אסקלייד, קיבל את המערכת רק בדור העכשווי שלו.

קאדילק אסקלייד
צילום: יואל שורץ
 

בנטלי בנטייגה

קטגוריה: פנאי גדול, עד 7 מקומות
תחילת שיווק בישראל: 2019
מערכת הנעה: בנזין 4.0 ליטר, V8; הנעה כפולה
מחיר חדש: מ-1.85 מיליון שקלים
מחיר משומש: מ-720,000 שקלים
דגשים: בנטלי מציעה מערכות לראיית לילה בכל דגמיה בשנים האחרונות, אבל בנטייגה מצוין כאן כי הוא הדגם הפופולארי ביותר שלה.

בנטלי בנטייגה
צילום: עזרא רפאל
 

דגמים משומשים

מרצדס S קלאס

קטגוריה: פאר
תחילת שיווק בישראל: 2006  (דור 5)
מערכת הנעה: בנזין או דיזל, 3.0-6.2 ליטר, הנעה אחורית או כפולה
מחיר: מ-30,000 שקלים
דגשים: מערכת ראיית הלילה ב-S קלאס הייתה מתקדמת יחסית לזמנה, עם תאורת אינפרה-אדום. יש לקחת בחשבון שהמערך הזה הוצע בתשלום נפרד, כך שלא בכל כלי הרכב היישום זמין. המערכת הוצעה גם בדגמי הקופה מבוססי S קלאס, בהם מרצדס CL וכן מרצדס S קלאס קופה. 

בונוס: כבר באותן שנים, הוצעו הדגמים האלו עם אפשרות למערכות בטיחות מתקדמות (על בסיס רדאר) כמו בלימת חירום אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית, כאשר בדגם המחודש (2010) גם תיקון סטייה מנתיב, ניטור עצמים בשטח מת.

מרצדס S קלאס
צילום: תומר פדר
 

ב.מ.וו סדרה 7

קטגוריה: פאר
תחילת שיווק בישראל: 2006 (דור 4, דגם מחודש)
מערכת הנעה: בנזין או דיזל, 3.0-6.0 ליטר, הנעה אחורית
מחיר: מ-24,000 שקלים (3.0 ליטר, 730)
דגשים: מערכת ראיית לילה הוצעה בסדרה 7 בתשלום נפרד, כך שלא בכל כלי הרכב מותקנת המערכת. המערכת ב-7, בשנים ההן, הייתה מערכת פשוטה יחסית, ללא תאורת אינפרא-אדום אלא עם יכולת זיהוי טרמית בלבד - עם תצוגה על גבי המסך המרכזי והתרעות (על בסיס אייקונים) על גבי מסך התצוגה העילית.

ב.מ.וו סדרה 7
צילום: יצרן

אודי A6 (דור C7)

קטגוריה: סלון
תחילת שיווק בישראל: 2011
מערכת הנעה: בנזין או דיזל 2.0-3.0 ליטר; הנעה קדמית או כפולה
מחיר: מ-65,000 שקלים (3.0 ליטר)
דגשים: מערכת ראיית לילה הוצעה ב-A6 בתשלום נפרד, כך שלא בכל כלי הרכב מותקנת המערכת. בנוסף, באותן שנים הותקנה מערכת פשוטה יחסית, עם יכולת זיהוי תרמית בלבד. אופציה זו הוצעה גם באודי A7. 

חרף גילה המתקדם, כבר באותן שנים הוצעה A6 עם אפשרות למערכת לתיקון סטייה מנתיב, עמעום אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית (על בסיס מצלמה).

אודי A6 (דור C7)
צילום: אודי
 

אודי Q7 אי-טרון

קטגוריה: פנאי גדול, 5 מקומות
תחילת שיווק בישראל: 2018
מערכת הנעה: היברידית נטענת-רשת (PHEV), מנוע דיזל 3.0 ליטר, 374 כ״ס; הנעה כפולה
מחיר: מ-223,000 שקלים.
דגשים: מערכת ראיית לילה הוצעה במסגרת חבילת ׳סופריור׳ של אודי Q7 אי-טרון

אודי Q7 אי-טרון
צילום: תומר פדר