ז'יל וידאל, מי שאחראי לקו העיצובי המוצלח מאוד בפיג'ו של השנים האחרונות, עבר לרנו ב-2020. בתערוכת מינכן אני פוגש בו בעמדת רנו המצומקת שם כשהוא הוא ניצב גאה ליד הדגם הראשון שעל עיצובו היה אחראי – רנו סניק החדש.

בתערוכת ז'נבה 2010 פגשתי בווידאל לראשונה, זמן קצר אחרי שמונה לאחראי על העיצוב בפיג'ו. הוא היה אז צעיר ביחס לתפקיד, רק בן 37, ותכנן להביא את פיג'ו למקום חדש ומודרני בכל הקשור לעיצוב – וכפי שראו כולם, הוא לא רק הצליח אלא גם הצטיין, מה שמצא ביטוי בדגמי הפנאי של 2008, 3008 ו-5008 של אמצע העשור הקודם וגם במכוניות הנוסעים העכשוויות, 208 ו-508. באותה תערוכה פגשתי גם בלורנס ואן דן אקר ההולנדי שהיה האחראי לעיצוב בקבוצת רנו והחל לפתח כיוון חדש עבור המותג רנו. שניהם היו אז מינויים טריים יחסית והקדשתי להם כתבה מיוחדת על ההתחדשות הצפויה בעיצוב הצרפתי. כיום שניהם באותה קבוצה, כאשר ואן דן אקר אחראי על העיצוב בקבוצה כולה ואילו וידאל על זה של מותג רנו.

ז'יל וידאל אלי שאולי
צילום: אלי שאולי

וידאל הגיע לפיג'ו היישר מסיטרואן, בה פעל מאז סיים את לימודיו ב-1996. הוא היה שותף לעיצוב הדורות הראשונים של C3 ו-C4 פיקאסו וגם של פלוריאל הייחודית. בפיג'ו היה אחראי לעיצוב מכונית התצוגה הספורטיבית SR1 (ז'נבה 2010) שהציגה את המערך ההיברידי של פיג'ו וגם את שפת העיצוב העתידית שלה. עוד לפני הצגתה בז'נבה, הוא כבר מונה לראש מחלקת העיצוב ומאז הפך לאחד השמות החמים בתחום.

מתבקש לשאול מיד עד כמה שונה לעבוד ברנו לעומת פיג'ו. וידאל אומר כי "בגלל הרזומה הקרוב מבחינת מבחר, והעובדה שמדובר בשתי חברות צרפתיות מאוד וותיקות שמתחרות נראה אולי שזה דומה – אבל זה מאוד שונה. לכל אחת מהן יש מורשת שונה ומסורת אחרת. שתיהן מאוד כריזמטיות וכל אחת מבטאת זאת בדרך אחרת".

פיג'ו 3008 החדשה
פיג'ו 3008 החדשה | צילום: פיג'ו


לסניק היו ארבעה דורות. האם קיבלתם השראה מאחד מהם? 

"הסתכלנו יותר בפנים של סניק, כי בעיצוב החיצוני היינו צריכים שינוי. העיקר בסניק היה מה שקורה בתא הנוסעים. בכל אופן, מבחינתי זה לא קרוסאובר, SUV וגם לא MPV (מיניוואן/מוביל־נוסעים; א.ש) – וההגדרה לא משנה לי. ברור שהדגם החדש לא נראה כמיניוואן כי עכשיו זה מחוץ לאופנה וצריך לעבור לצורה אחרת של עיצוב, אבל זה לא רכב פנאי כי הוא הרבה יותר נמוך.

"קיבלנו השראה מהדור הראשון (1996) שהיה מאוד מינימליסטי. אי אפשר היום ללכת לדפנות ולדלתות דקיקות כמו שהיו, אבל התחושה היא שיש הרבה אור ואווריריות בתא הנוסעים, מבנה פשוט ועם זאת מאוד חכם. אז ניסינו להגיע לדבר כזה תוך התחשבות בתקנות הבטיחות שזה לא פשוט. ניסינו ללמוד איך לייצר יותר מקום בתוך הרכב".

רנו סניק E-טק פנסים
רנו סניק E-טק | צילום: רנו

האם כמו בדורות הקודמים נראה גם גרנד סניק?

"אנחנו לא צריכים כרגע רכב שבעה מקומות בצד החשמלי. יש לנו אספאס למי שצריך שבעה מקומות, וכרכב חשמלי הוא עלול להיות גדול מדי וכבד מדי למטרה שלו." 

זהו רכב ראשון עליו אתה אחראי מראשיתו ברנו. מה הוא אומר על העתיד? 

"זה שילוב של דברים רבים, של נוכחות ופרטים שאומרים 'טכנולוגיה'. מה שננסה לעשות בעתיד זה לבחור בגישה יותר מינימליסטית. כי בזכות הרכב החשמלי יש לנו פרופורציות טובות אז אינך צריך להסוות דברים. כבר כאן אפשר לראות שילוב בין מאפיינים מסורתיים, ופרטי עיצוב טכנולוגיים אבל לא ניתן לעשות זאת בכל המוצרים. הרצון הכללי שלנו הוא ליצור עיצוב מודרני".

רנו סניק E-טק חלק אחורי
רנו סניק E-טק | צילום: רנו

אתה מדבר על עיצוב מודרני, אבל גם הצד הנוסטלגי מתפתח ברנו. עד כמה אתה רוצה ליצור דגמים כאלה? 

"אנחנו עושים את 5 ואת 4 הקשורות להיסטוריה שלנו. מעבר להן יש קו שהוא מאוד עתידני ומודרני ועם הפנים לעתיד. אנחנו חיים עם זה שיש לנו קו חדשני וקו נוסטלגי, כי רנו הוא מותג מלא חיים וזה נכון לו. נכון, יש מבט לאחור דרך קו הדגמים הנוסטלגי, אבל המכוניות נראות מתאימות לנו ולתקופה. אנחנו מותג חי שלא מנסה לעשות רק סגנון אחד וללכת רק בדרך הצפויה. זה ה-DNA של רנו מבחינה היסטורית". 

האם תרצה שתעשו עוד מכוניות נוסטלגיות? 

"כרגע אין לנו תכניות. יש פוטנציאל במבחר העבר אבל צריך למצוא את התזמון, כי הוא צריך להיות נכון. מכוניות עירונית חשמלית מתבקשת וכך גם מסחרית קטנה. אלה מכוניות בנות 50 או 60 שנים אבל פתאום זה יכול לפרוץ. לרנו 8 גורדיני וגם לפואגו שאני מאוד אוהב אין היתכנות כרגע, אבל יהיה יום שזה יתאים למבחר ולעולם".

רנו 8 משנה 1972
רנו 8 משנה 1972 | צילום: רנו

איזה מכוניות מההיסטוריה של רנו אהבת?

"אם אני לא הולך אחורה מדי אז 8 גורדיני וגם 25. כשהייתי ילד לדוד שלי הייתה כזו והיא הייתה מדברת בעזרת מחשב פנימי וזה היה בשנות השמונים. עבורי זה נראה הייטק מדהים ויש לי זיכרונות טובים ממנה כמכונית צרפתית סופר-יוקרתית ומיוחדת. גם את 21 טורבו אהבתי וגם היא הייתה רכב מיוחד עם ביצועים מעולים ומשקל קל. היום לא רואים את זה, אבל יום אחד היא תהיה פריט לאספנים. אז לכל מכונית יש זמן מתאים".

רנו 25 משנת 1988
רנו 25 משנת 1988 | צילום: רנו

אנחנו רואים שדאצ'יה מתקדמת ומכוונת להיות פשוטה פחות. האם זה אומר שרנו יכולה לטפס קצת לכיוון יוקרתי? 

"ה-DNA של רנו הוא להיות ברת השגה, אנחנו לא צריכים להיות פרמיום וזה לא תפקידנו. אנחנו בהחלט רוצים שהלקוח ירגיש שיש משהו מיוחד במכוניות שלנו, שהן קלות לתפעול, אנחנו רוצים לשפר את האיכות אבל זה לא אומר להעלות מחירים".

האם רנו 5 תחליף את קליאו?

"לא. יש לנו קו חשמלי וקו היברידי. כאשר מביטים בשוק לא יודעים איך הכל יתקדם. אנחנו רואים שמגמות בשוק משתנות לפתע, כמו למשל הקאמבק לדיזל בו אנו פוגשים, כך שאנחנו צריכים להיות ערוכים לכל".

רנו 5 קונספט
רנו 5 קונספט | צילום: יצרן

עמדת בראש העיצוב של פיג'ו ועכשיו ברנו. האם אתה מרגיש שאתה מביא צרפתיות לעיצוב?

"לצרפתים קשה מאוד להסביר מה זה עיצוב צרפתי וזה נכון גם עבורי. קל לי להגיד מה זה עיצוב איטלקי או יפני. אני חושב שצרפתיות זה שילוב בין יצירתיות ואומנות להנדסה. בעבר זה היה נכון, כמו בסיטרואן DS שפלמינו ברטוני שהיה אמן עבד עם מהנדסים. אז איך נביא זאת לעיצוב צרפתי? מעצבים צרפתים נוטים להוסיף פרטים שלא משרתים משהו אבל מוסיפים להרגשה, ואילו הגרמנים פחות נוטים לעשות את זה. אלה הפרטים הקטנים שהם מאוד 'קוליים' ומרגשים וזה אחד הדברים היפים של החיים. לא הכל צריך להיות הגיוני וצפוי. אתה מחפש את ניחוח החיים, וזה הדבר הזה. טעם החיים זה להיות מופתע ממשהו".

רנו סניק E-טק
רנו סניק E-טק | צילום: רנו