סגמנט הטנדרים הגדולים הוא תופעת טבע מוזרה מאוד בשוק הישראלי. כלים אלה שמקורם כמעט תמיד בשוק הצפון אמריקאי מגיעים במימדים – מרכב, ארגז, מנועים, קבינה ועוד – שאינם בדיוק שגרתיים לשוק המקומי. אותם מימדים ומשקל כביר המתלווה אליהם מחייב הוצאת רישיון נהיגה על רכב כבד (רישיון ג'), וזה אמור להגביל את היקף הופעתם של כלים אלה אל קהל החייב אותם לעבודה. ובכל זאת, הם מצליחים להפתיע. וכן לאותו פטור ממס יש משקל ותרומה לעניין.

שברולט סילברדו
צילום: שברולט
 

הטנדרים הגדולים הנמכרים בישראל 2023

ראם – 828 יח'
שברולט סילברדו – 393 יח'
פורד F-250 – עם 343 יח'

בישראל כיום משווקים שלושה כלים השייכים לסגמנט זה: ראם, שברולט סילברדו ופורד F-250. בצפון אמריקה, מקום הולדתם של הטנדרים האלה והיעד אליו מכוונות יצרניות נוספות, ההיצע גדול ומגוון יותר: ישנם כלים מבית GMC, פורד עצמה מציעה מגוון רחב יותר של טנדרים בגדלים ומשקלים שונים, כך גם ראם ושברולט ולצידם נציגים של מותגים חיצוניים, בעיקר מיפן: טויוטה טונדרה וניסאן טיטאן הם מהדוגמאות הבולטות.

פורד F-250
צילום: פורד

ובשנים האחרונות אנחנו רואים כניסה מאסיבית של דגמים חשמליים לסגמנט – הרי שאם דגמים אלה הם הפופולריים ביותר בקרב שווקי צפון אמריקה, למה לא להתקדם לעבר החשמל גם בתחום הזה? כך למשל הציגה פורד את F-150 לייטנינג, שברולט וראם הציגו כבר מתמודדים מחושמלים, ריביאן עם R1T והרועשת מכולן: טסלה עם הסייברטראק המדובר שלה.

אבל לישראל, כאמור, המגוון הרחב הזה לא ממש מגיע וכבר שנים שאותם שלושה כלים מתמודדים זה מול זה על הבכורה. השנה, על רקע ירידה חדה מאוד בהיקף הסגמנט, חווינו מהפך של ממש בהעדפות השוק: ראם היה לדגם הנמכר ביותר מסוגו בשנת 2023, כמעט מכפיל את המסירות ביחס לשנה הקודמת, מרשים ביותר בהתחשב בירידה הכוללת של הסגמנט.

הטנדרים הגדולים הנמכרים בישראל 2023
צילום: יצרן

ראם לא תמיד הצליח להתבלט מול המוביל המסורתי של הסגמנט, הסילברדו של שברולט, אולם במהדורתו האחרונה הוא התגלה כאחד מהמוצלחים בסגמנט, ואולי המוצלח שבהם. במבחן האחרון שערכנו ב'אוטו' לשלושת הכלים המדוברים ראם 2500 היה הרכב שניצח את המבחן ההשוואתי ההוא. 

במקום השני נמצא שברולט סילברדו, הדגם שבאופן מסורתי מוביל את הסגמנט. נתון המסירות שלו השנה נמוך ביותר ממחצית מאשר זה של שנת 2022 – בשנה זו נמסרו 393 יח' של סילברדו לעומת 911 יח' בשנה הקודמת.

שברולט סילברדו
צילום: שברולט

גם בפורד חוו ירידה השנה עם מסירות של 343 יח' בלבד, במקום 447 יח' שהיו בשנת 2022. 

כלל הסגמנט חווה ירידה של כ-15.5% ביחס לשנה הקודמת עם נתון של 1,564 כלים שנמסרו במקום 1,852 כלים שנמסרו בשנת 2023. כאמור, ראם הצליחה מאוד עם עליה של 67.6% במסירות, נתון מרשים מאוד על רקע הירידה הכוללת. סילברדו שבמקום השני ירד ב-56.8% ואילו F-250 שבמקום השלישי ירדה בכ-23.3% "בלבד".

פורד F-250
צילום: פורד