סיאט איביזה 2022 המחודשת: רשימת גרסאות, מחירון
סיאט אביזה, 1.0 ל' טורבו-בנזין, אוטו', הנעה קדמית, 'רפרנס' – מ-97,000 שקלים
סיאט אביזה, 1.0 ל' טורבו-בנזין, אוטו', הנעה קדמית, 'סטייל' – מ-104,000 שקלים
סיאט אביזה, 1.0 ל' טורבו-בנזין, אוטו', הנעה קדמית, 'FR' – מ-118,000 שקלים
סיאט אביזה, 1.5 ל' טורבו-בנזין, אוטו', הנעה קדמית, 'FR' – מ-125,000 שקלים

סיאט איביזה 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: אלי שאולי

רקע כללי
הדור החמישי של איביזה, מכונית הסופרמיני המצליחה של סיאט, משווק בישראל מספטמבר 2017. דור זה היה הראשון שהתבסס על פלטפורמת MQB-A0 המשמשת את המכוניות הקטנות של קבוצת פולקסווגן. בהשוואה לקודמו, בסיס הגלגלים והרוחב גדלו משמעותית, ואלה יצרו, בין השאר, פרופורציות דינמיות טובות.

באפריל 2021 הוכרזה מתיחת הפנים של הדגם, במסגרתה זכתה איביזה לשינויים חיצוניים קלים ומתבקשים וגם לשינוי משמעותיים יותר בסביבת הנהג ובמפרט הבטיחות. איביזה מוצעת עם מנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים המייצר 110 כ"ס וטורבו-בנזין 1.5 ליטר 4 צילינדרים המייצר 150 כ"ס. התיבה היא דו-מצמדית 7 הילוכים וההנעה קדמית.

סיאט איביזה 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: אלי שאולי

שיווקה של איביזה המחודשת בישראל החל בנובמבר 2021. טווח המחירים נע בין 97,000 שקלים לגרסת ה-1.0 ל' ברמת הגימור 'רפרנס' הבסיסית, ל-125,000 שקלים לגרסת ה-1.5 ל' ברמת הגימור 'FR' הבכירה.

עיצוב, שימושיות, אבזור, בטיחות
כאמור, השינויים החיצוניים מינוריים, וזה דבר חיובי. כבעבר, לאיביזה הופעה דינמית ופרופורציות טובות. ובכל זאת, חדי העין יבחינו ביחידות התאורה שכעת הן בטכנולוגיית לד, בעדכון קל לפגושים, בחישוקים חדשים ובציון שם הדגם באותיות כתב יד מחוברות. התוצאה הסופית נאה בהחלט, מעדכנת את הקיים המוצלח.

סיאט איביזה 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: אלי שאולי

השינויים בתא הנוסעים משמעותיים יותר. סביבת הנהג המחודשת יוצרת קשר עיצובי עם יתר דגמי קבוצת פולקסווגן, וכוללת מולטימדיה חדשה עם ממשק חדש וצג גדול יותר ("9.2) המוצב כעת גבוה מקודמו. פתחי המיזוג שונים גם הם, כעת עגלגלים ומוארים בלילה. איכות החומרים בתא הנוסעים שופרה, והדבר מורגש בייחוד בחלקה העליון של סביבת הנהג. על אף צמצום מספר המתגים והלחצנים בסביבת הנהג, הנדסת האנוש טובה.

איביזה הייתה, ונשארה, סופרמיני שימושית ומרווחת. המרחב מלפנים טוב, והמושבים שם נוחים. מאחור, המרחב גדול ביחס למרבית המתחרים, למעט מנהרת הינע רחבה שתפריע לנוסע במרכז. לתא המטען נפח של 355 ליטר, מבנהו שימושי, ולרצפה שני מפלסי גובה לבחירה.

סיאט איביזה 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: אלי שאולי

רשימת האבזור מכובדת, וכוללת, כבר מרמת הגימור 'סטייל', חישוקי "15, מפתח חכם, בקרת אקלים, חיישני תאורה וגשם ועוד. במפרט הבטיחות כעת בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב (כעת סוף סוף באופן תקני), ומרמת הגימור 'סטייל' גם בקרת שיוט אדפטיבית.

סיאט איביזה 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: יצרן

ביצועים, צריכת דלק, נוחות, התנהגות
סיאט איביזה המחודשת מוצעת בישראל עם שני מנועי בנזין מוגדשים: 1.0 ליטר, 3 צילינדרים, 110 כ"ס ו-20.4 קג"מ; 1.5 ליטר, 4 צילינדרים, 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ. 2 המנועים משודכים לתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, ההנעה קדמית.

בגרסת ה-1.0 ליטר הביצועים בהחלט מספקים ביום-יום, וההתנהלות בנהיגה בתנאים רגילים נמרצת וזריזה דיה. מנוע ה-1.5 ליטר חזק משמעותית, מפגין כושר משובח גם תחת עומס ובתנאים מכבידים. תיבת ההילוכים הזהה בשתי הגרסאות, פועלת היטב במהלך הנסיעה, אך אינה משלבת באופן חלק בין ראשון לשני בתנועה איטית מאוד.

סיאט איביזה 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: אלי שאולי

צריכת הדלק טובה. במבחני הדרכים המאומצים שלנו צרכה איביזה 13.3 ק"מ/ל' בממוצע עם מנוע ה-1.0 ליטר, 11.6 ק"מ/ל' עם מנוע ה-1.5 ליטר. בשיוט ניתן להגיע לנתונים של כ-16 ק"מ/ל' וצפונה.
כיול המתלים באיביזה נוקשה למדי. בהתאם, איביזה אינה מתעלה בכל הנוגע לנוחות הנסיעה.

שיבושים גדולים, וגם כאלו קטנים, מורגשים מדי. החישוקים הגדולים (עד 18 אינץ') והצמיגים בעלי הדופן הנמוכה ברמת הגימור 'FR' שנבחנה בהחלט לא סייעו בספיגתם. מחוץ לעיר הנוחות משתפרת, אך איכות הנסיעה נפגמת בשל נוכחות מוחשית של רעשי כביש.

סיאט איביזה 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: אלי שאולי

היכולת הדינמית טובה, בין היתר בזכות אותו כיול מתלים נוקשה. האחיזה גבוהה, זוויות הגלגול צנועות והמכונית יציבה גם בפניות מהודקות. להגה משקל קל גם במצב 'ספורט', אך הוא מהיר ומדויק. הבלמים טובים מאוד.

סיכום, תמורה, גרסה מועדפת
מאז 2014, עת נחתה בישראל גרסת "AM5" במחיר "שובר שוק", הייתה סיאט איביזה לשחקנית מובילה בתחום הסופרמיני, ולא בכדי. איביזה הייתה, ונותרה לאחר מתיחת הפנים שעברה, סופרמיני מצוינת המעניקה תמורה טובה מאוד למחיר.

סיאט איביזה 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: אלי שאולי

נכון, נוחות הנסיעה אינה מצטיינת, והיינו שמחים למפרט אבזור עשיר יותר כבר ברמת הגימור הבסיסית, אך לזכותה של איביזה לא מעט יתרונות המפצים על כך: היא מרווחת, חסכונית, בעלת בצועים טובים וכעת גם בעלת מפרט בטיחות מלא.

הגרסה המומלצת היא עם מנוע ה-1.0 ליטר וברמת הגימור 'סטייל'. אבזור הנוחות והבטיחות כאן ראוי בהחלט, והפער במחיר לעומת רמת הגימור 'FR' משמעותי ביותר. בקצה העליון, כיוצא מהכלל להמלצה, גרסת ה-1.5 ליטר ב-'FR' מאובזרת היטב, המציעה במחיר סביר יחסית להיצע כיום, את הסופרמיני החזקה ביותר.

סיאט איביזה 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: אלי שאולי