הדור החמישי של סיאט איביזה, הסופרמיני של סיאט, הוצג ב-2017 וזכה להצלחה בשוק הרכב הישראלי. ארבע שנים לאחר שהוצג, עבר הדגם מתיחת פנים קלה, ויחידות ראשונות מהדגם המחודש עלו כבר בסוף 2021 על כבישי ארצנו.

גרסאות, רמות גימור, מחירים
איביזה מבוססת על רצפת MQB A0 של קבוצת פולקסווגן אותה היא חולק גם עם פולקסווגן פולו, סקודה פאביה ואודי A1, כמו-גם דגמי פנאי קטנים כמו סיאט ארונה. איביזה מוצעת עם שני מנועי טורבו-בנזין – 1.0 ליטר 110 כ"ס; 1.5 ליטר 150 כ"ס – בשתי הגרסאות תיבה דו-מצמדית.
הגרסה החלשה יותר מוצעת בשתי רמות גימור: 'סטייל' ב-104,000 שקלים, 'FR' ב-118,000 שקלים. החזקה יותר רק ב-'FR' העולה 125,000 שקלים.

מתיחת פנים
מתיחת הפנים שעברה איביזה כוללת החלפת פנסי ההלוגן בלד מלא, נוספה מערכת תיקון סטייה מנתיב, ולאלה נוספו עדכוני עיצוב כמו חישוקים שונים, לוגו 'FR' מלפנים הוסר, וזה של המותג מאחור כעת באותיות כתיב לטיניות מחוברות. השינוי המשמעותי בתוך הרכב הוא מסך מולטימדיה חדש שגדל מ-"8 ל-"9.2, ואליו הצטרפו חומרי דיפון משופרים, ריפוד מושבים אחר, גלגל הגה בעיצוב חדש.

סיאט איביזה - מבחן דרכים (1.0 ל', FR, מתיחת פנים)
צילום: יובל לוי

לאחר שבחנו את גרסת 1.5 ליטר, הגיעה העת לחוות את דעתנו על גרסת 1.0 ליטר, גם היא ב-'FR', שמחירה הוא 118,000 שקלים.

עיצוב חיצוני
השינויים החיצוניים אינם בולטים, כמעט ואינם נראים. עם זאת, רמת הגימור 'FR' כוללת ביחס ל'סטייל', חישוקים גדולים יותר ("17 לעומת "15), פגושים אגרסיביים יותר ומציעה מראה נאה ו"ספורטיבי", גם בצבע הלבן שהיה ברכב המבחן.

עיצוב פנימי ואבזור
בפנים השינויים בולטים יותר. עיצוב הפנים זכה למשב רוח רענן הודות לשילוב הצבע האדום בפתחי המיזוג ופס דמוי אלומיניום לאורך הדשבורד. גם איכות החומרים שופרה בחלק מהמשטחים בהשוואה וביניהם המשטח העליון של הדשבורד. רמת הגימור 'FR' כוללת גג שמש חצי פנורמי נפתח, שאינו מגיע בגרסת הבסיס. כיסויו הפנימי אינו נפתח יחד עם הגג, תפעולו ידני והוא אינו אוטם לחלוטין את אור השמש.

סיאט איביזה - מבחן דרכים (1.0 ל', FR, מתיחת פנים)
צילום: יובל לוי

מערכת המולטימדיה קיבלה כאמור ממשק חדש, ולזה ממשק עם אנדרואיד ואפל, והמסך הגדול מקודמו ממוקם כעת במקום גבוה ונגיש יותר. השליטה על בקרת האקלים (המפוצלת) מתבצעת באמצעות יחידה נפרדת ונוחה לשימוש. זוג המושבים הקדמיים מעניקים תמיכה צידית טובה אך התמיכה לגב התחתון אינה מספקת. ביניהם, משענת יד המתכווננת קדימה ואחורה המכסה על תא אחסון קטן, בעוד הדלתות מציעות תאי אחסון גדולים. איכות החומרים, ההרכבה והגימור עונים על הציפיות מרכב ברמת המחיר הזו.

מאחור האבזור דל עד לא קיים. בלטו בהיעדרם ידיות אחיזה בגג הרכב. נוסעים גבוהים ישמחו במרווח ראש טוב אך יחוו צפיפות באזור הברכיים וכפות הרגליים. תא המטען גדול יחסית ומסוגל להכיל 355 ליטר, ויש בו שני ווי עיגון ורצפה כפולה.

סיאט איביזה - מבחן דרכים (1.0 ל', FR, מתיחת פנים)
צילום: יובל לוי

על הכביש
כאמור, בגרסה זו הטורבו-בנזין 1.0 ליטר עם 3 צילינדרים המייצר 110 כ"ס (5000-5500 סל"ד) ו-20.4 קג"מ (2000-3000 סל"ד), התיבה דו-מצמדית 7 הילוכים, משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 10 שניות והמהירות המרבית 195 קמ"ש.

הביצועים בסביבה עירונית טובים למדי, וצבירת המהירות גם בכבישים בין-עירוניים מהירים נאה. עם זאת, עקיפה בכבישים בעלי נתיב אחד תדרוש תכנון מראש, בוודאי בתנאים מכבידים (עלייה ממושכת, חלון עקיפה קטן), ודבר זה בולט כאשר הרכב נמצא בצד המהיר יותר של הסקלה. לאיביזה שליטה ידנית יעילה בהילוכים באמצעות הבורר או פקדים מאחורי ההגה, ואלה משפרים את התנהלות הרכב בנקודות עומס מסוימות. יצוין כי מערכת הדימום/התנעה מעט איטית בתגובתה.

מצבי הנהיגה – 'ספורט', 'רגיל', 'חסכוני', 'התאמה אישית' - משפיעים על תגבור ההגה, תגובת המצערת, אופי פעולת תיבת ההילוכים והתערבות בקרת האחיזה, ולכך השפעה (גם) על הביצועים. בשיוט ב-100 קמ"ש סל"ד המנוע הוא 2100, מה שמסדרה התנהלות נינוחה למדי בהקשר זה.
צריכת הדלק בתום המבחן עמדה על 12.5 ק"מ/ל'.

סיאט איביזה - מבחן דרכים (1.0 ל', FR, מתיחת פנים)
צילום: יובל לוי

כיול המתלים באיביזה מעט נוקשה, ונוחות הנסיעה בעיר מושפעת מכך במעבר על שיבושים. גם החתך הנמוך של הצמיגים, 215/45-17, אינו עוזר בשיכוך מהמורות. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר משתפרת. בידוד רעשי המנוע טוב, רעשי רוח קלים יחדרו פנימה ורעש נוכח יותר יגיע מהכביש.
אותו כיול מתלים ואותם צמיגים רחבי-סוליה מאפשרים לאיביזה לנוע מהר בכבישים המפותלים, משלבים תמיכה טובה במרכב ורמת אחיזה גבוהה. משקל ההגה מעט קל לטעמנו. בפניות ההדוקות, גם תחת עומס, האיביזה תשתף פעולה תפגין כישורי פנייה טובים, ומערכות הבקרה מאפשרות הידוק ראוי של קו הפנייה.

שלב הסיכומים
מתיחת הפנים של האיביזה הביאה עימה שינויים מינוריים – חלקם בעלי ערך כמו תאורת לד, תיקון סטייה, מסך מוגדל ומולטימדיה משופרת, חומרים משודרגים; אחרים לעדכון ההופעה, כמו חישוקים, בד ריפוד, הגה.

לזכותה: עיצוב חיצוני נאה, מולטימדיה מעודכנת, התנהלות זריזה בעיר ויכולות דינמיות בכבישים המפותלים. לחובתה: נוחות נסיעה נמוכה בעיר, כיסוי שאינו אוטם לחלוטין את גג השמש, ביצועים בינוניים תחת עומס.

סיאט איביזה - מבחן דרכים (1.0 ל', FR, מתיחת פנים)
צילום: יובל לוי

הגרסה הנבחנת ברמת הגימור 'FR' עולה כאמור 118,000 שקלים, לא מחיר מאוד מפתה לסופרמיני, עדיין במסגרת הסביר. עם זאת, תמורה תוספת ממש לא גבוהה – 7000 שקלים (כ-6%) – מוצעת איביזה באותה רמת גימור, עם מספר תוספות ובעיקר עם מנוע גדול יותר וחזק בהרבה: 1.5 ליטר, 150 כ"ס. אם אתם בסביבת המחיר הזאת, ורוצים באיביזה, לכו דווקא על הגרסה החזקה יותר.