בעוד העולם התלבט לגבי עתיד כלי הרכב, בו במקביל החלו פיתוחי וניסויים במספר יחידות כוח, כשהעיקריות שבהן הינן מכוניות באנרגיה חשמלית ומכוניות באנרגית מימן. ניכר כי העולם כבר תפס צד, לפחות לשנים הקרובות – כלי רכב חשמליים. ובעוד אלו שהימרו נכונה בשנים הקודמות, כבר פיתחו פלטפורמות והחלו בייצור כלי רכב חשמליים, היו כאלה, שלא נאמר את שמם, טויוטה למשל, שהעדיפו להמשיך עם ההיברידי ועם הניסויים בתאי מימן, אם כי לא רק. ואגב, אני לא תופש צד, שהרי לחשמל חסרונות ויתרונות וכך גם לאנרגית המימן.

ועתה, מגיע אלינו טויוטה BZ4X, רכב פנאי קומפקטי כל-חשמלי, באיחור מה לאחר שלא מעט יצרנים כבר הציגו כלי רכב חשמליים טהורים. בסגמנט הזה לדוגמה, ניתן למצוא מלבד כלים המגיעים מסין (סקייוול, אייווייז ועוד) את צמד הקוריאניים (יונדאי איוניק 5 וקיה EV6), את הצ'כי (סקודה אניאק), את הגרמני (פולקסווגן ID4) ועוד. ומה זה שם הדגם המסובך? אז בשביל זה אני כאן ואני אעשה לכם את זה קל – כל מה ששייך לטויוטה ויש לו את הקידומת BZ אומר שמדובר על פלטפורמה כל-חשמלית ולא עוד גרסה חשמלית לרכב עם מנוע בעירה פנימית. בדומה ל-ID של פולקסווגן, או לאיוניק של יונדאי. 

טויוטה BZ4X חלק קדמי
צילום: עזרא רפאל

טויוטה BZ4X מגיע אלינו עם שתי יחידות כוח, האחת הנעה קדמית עם 204 סוסים והשנייה עם הנעה כפולה ו-217 סוסים, כשלכל יחידת כוח רמת גימור אחת בלבד. המחירים הם 240 אלף שקלים להנעה הקדמית, 260 אלף שקלים להנעה כפולה. בכל מקרה, רכב המבחן שלנו הוא הבכיר שמציע שני מנועים והנעה כפולה.
 

מוגזם במידה ובעיקר מלוטש

זוויות מרכב וקווי המתאר של הגוף של רכב הפנאי החשמלי הזה, ממשיכים את אותו קו עיצוב מוכר של טויוטה, שאמנם מעט מבולגן עם דגמים שמבודלים יותר מהצפוי, האחד מהשני. וכאן, התוצאה פשוט טובה, ומלוטשת. החרטום הגבוה והשפיצי משהו, הפרופיל הדינמי והזוויתי בשילוב הכנף האחורית הארוכה או הישבן המפוסל. יש פה ושם דקויות עיצוב כאלה ואחרות, כדוגמת עיצוב הפנס האחורי, עם הספוילרון מעליו או המשטח הצבוע שחור הממשיך ממנו בזווית מטה. כמובן שיש חיפויי בתי גלגלים מפלסטיק שחור בגימור מט, וכך גם סף הרכב, כולם מוגזמים במידה ואגרסיביים במידה. את ה-BZ4X תוכלו לרכוש בארבעה צבעים – שני גוונים לכסוף, שחור, לבן ואדום.

טויוטה BZ4X חלק אחורי
צילום: אוהד אלגוב

עיצוב תא הנוסעים פחות נועז ומלוטש מהעיצוב החיצוני, ולמרות שהצבע השחור השולט בו, הוא מעניין יחסית. נכון, יש כאן שימוש במשטחי פלסטיק צבועים שחור מבריק, הן בקונסולה המרכזית והן בדיפוני הדלתות, אך הקונסולה הרחבה שמתחילה במשטח בין הנהג לנוסע ועולה מעלה לכדי צד מולטימדיה רחב, דובר עברית בחלקו. ונראה כאילו בטויוטה אימצו את קו המחשבה של מותג פיג'ו שכן לוח המחוונים נמצא גבוה יחסית כך שנדרש לכוון את הגלגל ההגה שימוקם תחתיו בגובה. מעולם לא אהבתי את זה, חייב להודות, מה גם שלוח המחוונים מעט מוסתר בחלקו התחתון.

חוץ מזה, החומרים נוקשים יחסית וריפוד הבד המודבק על הדשבורד מעניק קורטוב ראוי יותר, יחסית. איכות ההרכבה סבירה, טובה יותר כאן ופחות שם, ואיכות הגימור סבירה גם היא.

טויוטה BZ4X תא נוסעים
צילום: אוהד אלגוב

על מושבים ומרחב

המרחב נהדר מלפנים, לכל כיוון, וזה למרות אותה קונסולה רחבה. הראות החוצה טובה גם היא, תודות לדשבורד נמוך יחסית ולקו חלונות סביר בגובהו. יש גם מרווח בין מראות הצד לקורות הקדמיות ואם בראות עסקינן, אז תשמחו לדעת שיש מצלמות היקפיות, ופחות תשמחו לדעת שהן לא כאלה איכותיות. המושבים עצמם סבירים בכל הנוגע לנוחות למרות שבסיכומו של מבחן שכלל מאות קילומטרים הרגשתי מעט את הגב התחתון (יש כוונון תמיכה, ועדיין), ריפוד המושבים משולב דמוי עור ואת אותו הבד שיש על הדשבורד. רק מושב הנהג בתפעול חשמלי (ללא זיכרונות) ולשני המושבים אפשרות לחימום.

טויוטה BZ4X תא נוסעים
צילום: אוהד אלגוב

מאחור המצב מרשים לא פחות, למרות מפתח דלת שאינו נדיב, וזאת בזכות הפלטפורמה החדשה שמתהדרת בבסיס גלגלים של 285 סנטימטר (שזה 16 סנטימטרים ארוך יותר מראב 4, לדוגמה). זה אמנם ארוך ביחס לסגמנט, אם כי מעט פחות מהמתחרים הקוריאניים החשמליים (290 ס"מ בקיה, 300 ביונדאי).

מרווח נהדר לרגליים ולכתפיים (סביר בלבד לראש), רצפה שטוחה, בסיס מושב סביר בנוחותו וזווית משענת גב ניתנת לכיוון. גם כאן תמצאו את אותו הריפוד שמשולב באותו הבד ההוא. יש צמד פתחי מיזוג, יש צמד שקעי USB-C ויש משענת יד הכוללת בתוכה צמד מחזיקי כוסות ותא קטן לטלפון. והיא ממש אחלה למעט זה שבגלל "פתחי" מחזיקי הכוסות, לא נוח להניח שם את היד.

טויוטה BZ4X מולטימדיה
צילום: עזרא רפאל


אבזור מותרות

תאורת לד, שמשות אחוריות מוכהות במעט, כניסה-יציאה והנעה ללא מפתח, קיפול חשמלי למראות הצד, דלת תא מטען נפתחת חשמלית, חיישני גשם, שקעי USB רגילים ו-C, שקע 12V בתא הנוסעים, בלם יד חשמלי, גג פנורמי מפוצל, בקרת אקלים מפוצלת, משטח טעינה אלחוטי ומצלמות היקפיות.

אבזור בטיחות
7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על תנועה חוצה מאחור, ניטור שטחים מתים, תיקון ומרכוז הרכב בנתיב, זיהוי תמרורים, עמעום אורות אוטומטי, התרעה על שכחת ילדים מאחור, התרעה על עייפות נהג ועוד.
 

תא הנוסעים

אין תא כפפות. מפצים על זה חלקית התא הנמוך תחת הקונסולה המרכזית, התא שבתוך משענת היד שבין הנהג לנוסע, התאים שבדיפוני הדלתות ויש גם כיסים מאחורי גב המושבים הקדמיים.

טויוטה BZ4X תא נוסעים
צילום: טויוטה
 

תא מטען

הנפח הרשמי הוא 452 ליטר, אם כי התחושה היא של תא מטען בנפח גבוה יותר. פתח הטענה סביר ויש שני גבהים לרצפה כמו גם שני ווי תליה, שני ווי עגינה, יש תאורה ואין גלגל חלופי. דלת תא המטען כאמור, נפתחת חשמלית.

לטענת טויוטה, הסוללות בהם מצויד ה-BZ4X מתקדמות במיוחד. סוללה שלאחר 10 שנים או 240 אלף קילומטרים, לטענתם עדיין תעניק 90 אחוז מיכולתה כחדשה.

טויוטה BZ4X חלק אחורי
צילום: עזרא רפאל
 

הנתונים היבשים עושים עוול

לגרסה זו שני מנועים חשמליים, האחד מניע את הגלגלים הקדמיים והאחר את האחוריים, כשההספק המשולב עומד על 217 סוסים ו-34.4 קג"מ. קיבולת הסוללות הינה 71.4 קילוואט לשעה והמשקל העצמי של ההנעה הכפולה עומד על 1995 קילו, שזה 90 קילו יותר משל ההנעה הקדמית. התאוצה מעמידה למאה קמ"ש אורכת 6.9 שניות והמהירות המרבית עומדת על 160 קמ"ש.

עד כאן נתונים יבשים. בפועל, התאוצה החלטית, אם כי לא אגרסיבית מדי ולדעתי מכוילת פשוט נהדר, כך שהשתלבות לכביש מהיר או עקיפות כאלה ואחרות, נעשות בקלות וללא דרמה מיותרת.

יש לשים לב, כי יחידה זאת לא רק שאינה מתאמצת אלא שהיא פשוט רוצה לשייט במהירויות שלא יעשו טוב לטווח הנסיעה... ואם אתם מתכוונים לבצע נסיעה ארוכה, אולי עדיף להשתמש בבקרת השיוט.

טויוטה BZ4X פרופיל
צילום: עזרא רפאל

מפתיע לטובה, בכל המתארים. כמעט

נוחות הנסיעה טובה, בעיקר במהירויות נמוכות ובינוניות. הספיגה טובה למדי, כאשר בכבישים גליים ולא רק, מורגש נדנוד המרכב, הן על ציר האורך והן על ציר הרוחב. תיקונים חדשים מורגשים, שברים פחות. בכלל, ניכר כי הרכב פחות נוקשה מהמתחרים הישירים שלו, אם כי את זה נבדוק כמו שצריך בעתיד במבחן השוואתי. ייתכן וחלק מהקרדיט מגיע מחתך הצמיגים הגבוה (235/60-18), בידוד הרעשים סביר בלבד, כאשר התלונה העיקרית מגיעה בדמות רחש הצמיגים הרחב וזה ששומעים את פעולת המתלים.

בשביל. נוחות הנסיעה מרשימה עם שיכוך אבנים זרועות ושתולות, כאלה בגודל בינוני אפילו. זו פלטפורמה בשיתוף סובארו (שכבר הציגה את הסולטרה), לה יש את הפורסטר שהוא כידוע רכב שבילים נהדר. גם כאן יש את חתך הצמיגים הגבוה שתורם לעניין, אבל בשורה התחתונה הביצוע בהחלט מרשים. לא ניסיתי יותר משבילים, כי בכל זאת.

טויוטה BZ4X התנהגות כביש
צילום: עזרא רפאל

בכביש מפותל. אחיזת הכביש פשוט טובה וההתנהגות נהדרת עם הידוק ישבן לינארי בהעברת משקל. צריך לשים כוכבית על משקל הגה קל, ובקרות שממהרות להיכנס לפעולה, ועדיין, בהחלט משב רוח מרענן. בעיקר בשל העניין שהרכב הזה עושה את כל אלה מבלי להתאמץ כמעט, ועושה את זה טוב.
 

תצרוכת חשמל

בסופו של מבחן, שלא היה אגרסיבי במיוחד ואולי אפילו לכיוון הרגוע, צריכת החשמל עמדה על קוט"ש לכל 5.4 קילומטרים, דהיינו 385 קילומטרים. אין באחד מהצגים שברכב את תצוגת אחוזי הסוללה שנשארו, אבל יש את נתון הטווח המוערך, וזה היה פסימי מתצוגת צריכת הקוט"ש הממוצעת, כשהטווח עד לסיום הסוללה הראה 336 קילומטרים.

טויוטה BZ4X חלק אחורי
צילום: עזרא רפאל

סיכום

זה לא סוד שכלי רכב חשמליים יקרים יותר ממתחרים מקבילים המונעים במנוע בעירה פנימית, וכך יוצא שרכבי פנאי עממיים חשמליים, למשל, מדגדגים כבר מותגי פרמיום מקבילים, אם כי כאלה המונעים במנוע בעירה פנימית.

טויוטה BZ4X הוא רכב פנאי קומפקטי שאמנם מציע איכות חומרים סבירה מינוס או מחיר שאינו מחליק בגרון כשמדובר על מותג שאינו פרמיום. ביחס למתחריו הקוריאנים בעלי ההנעה הכפולה, טויוטה BZ4X מעניק פחות אבזור, פחות הספק ומאחד מהם, גם פחות בטווח. עם זאת יש לזכור כי הוא עולה פחות, כי נוחות הנסיעה טובה יחסית, ובנוסף, יש יכולת פנאי מרשימה.

אמנם טויוטה BZ4X הגיע באיחור אופנתי, אבל הוא רכב פנאי חשמלי אפוי ומוצלח, ואחד ראוי בהחלט.

טויוטה BZ4X חזית
צילום: עזרא רפאל

*פורסם ב-11/02/23 (נוסף וידאו)