איך אתם מסכמים את המחצית הראשונה של 2022? 
"לנו בסוזוקי הייתה נסיגה גדולה. ירדנו מ־12,000 כלים ב־2020, ל־10,000 כלים ב־2021 והשנה ננוע סביב 8000. זו מכה קשה והכל נובע רק מבעיות אספקה. מצד שני הרווחיות נשמרה. אני חושב שקבוצות יונדאי וטויוטה נפגעו פחות מהמשבר כי הן גם מייצרות בעצמן חלק מרכיבי החשמל והן גם הגיבו טוב יותר.

"מבחינת כלל השוק ראינו ב־2022 שעיקר הירידה במכירות היא בגלל חוסר אספקה, מה שהביא לעלייה בשוק המשומשות. בנוסף, ברור שהרבה חברות גדולות שרוכשות כלים בליסינג ביצעו פחות עסקאות. 

"ב־2023 המצב ישתפר מאוד מבחינת הספקות; אם לפני חודש הייתי מבטיח בסוזוקי הספקה תוך שישה חודשים, היום אנחנו מדברים על שלושה. כל יצרן והמחסור שלו, אבל לפחות אצלנו זמני ההספקה התקצרו. 

"הרבה יצרנים כולל סוזוקי התגברו על בעיות הספקה שונות, ומצד שני חברות הספנות שהיה להן מחסור התארגנו לחדש את צי ההובלה. אני חושב שספקים התאוששו, יצרנים לומדים להזמין מראש ונושא ההובלה מסתדר, ולכן נראה שבשנה הבאה יגדלו יכולות הייצור והשינוע, וכתוצאה מכך גם ההספקה לשוק הישראלי". 

מסכמים שנה ומסתכלים קדימה / על הקו עם צבי נטע, מנכ
צילום: סוזוקי

מהן המגמות הבולטות עבורך השנה לעומת 2021? 
"אני מעדיף לדבר על 2021 ו־2022 ולטעמי קרו כאן שתי מהפכות. הראשונה, נכנסו לשוק לפחות שמונה מותגים חדשים ולא רק סינים. זה דבר שלא קרה בתחום הרכב בתקופה כה קצרה מעולם. המהפכה של ריבוי המוצרים בשוק התחילה, והיא תוביל לשינוי משמעותי בהתנהגות הצרכנית, תגביר את התחרות והרווחיות בענף תרד. זה כבר התחיל. 

"בעתיד ייכנסו לשוק המקומי יצרנים חדשים רבים, ועדיין לא הייתי ממליץ לצרכן לרכוש רכב ממותג מבלי לדעת מה יהיה גורלו. ברור שבין המותגים הסיניים יהיו איחודים, וכנראה נראה גם רכב דומה בשלושה שמות שונים. 

"המהפכה השנייה שהחלה היא כמובן המעבר לרכב חשמלי, ואני משער שאם הייתה יותר הספקה, כבר השנה היינו מגיעים לנתח שוק של 10% ברכבי חשמל. חלק גדול מהרכב החשמלי מגיע מסין, הסינים הם חשמליים והנוכחות שלהם תגדל. אלה שתי מהפכות שישנו את יחסי הכוחות בשוק. 

"מה שבינתיים לא קרה; כאשר מסתכלים על השוק הישראלי בו שלוש יצרניות עם ארבעה יבואנים מחזיקים כ־60% נתח שוק, רואים שמהפכת הרגולציה לא הצליחה. אמנם יש יבוא מקביל ופרטי, אבל זה לא הביא תוצאות. מצד שני, לא רק שנכנסו שמונה מותגים חדשים אלא יש גם יבואנים חדשים. 

"בסך הכל המחיר לצרכן התייקר וכיום קשה יותר לקנות רכב חדש, גם כי הריבית עלתה והיא מייצגת את מחיר הכסף. ועדיין, בשנה הבאה אנחנו צפויים לדעתי לעבור את רף ה־300,000 כלי רכב, כי למדינה כיום זה לא כל כך הרבה". 

מסכמים שנה ומסתכלים קדימה / על הקו עם צבי נטע, מנכ
צילום: בן חסון

השקתם S קרוס חדש. עד כמה הוא חשוב לכם?
"זה הרכב הכי חשוב עבורנו, גם כי הוא גדול ועונה טוב יותר לצרכים משפחתיים וכעת יש לו את מלוא האבזור הבטיחותי. ויטארה וגם סוזוקי S-Cross הם הדגמים החשובים לנו במכירות". 

פעלתם רבות בתחום התשתית. בשנה שעברה חנכתם אולם וכעת מרכז שירות חדש. עד כמה זה משמעותי? 
"כרגע המראה החדש והממדים מביאים להרבה מחמאות. בעיקר האתר בראשון לציון־שורק שם כל הפעילויות מתבצעות מבניין אחד. בפעילות היומיום ובהוצאות השיפור הכספי גדול וההוצאות הקבועות ירדו. בעיקר חסכנו את העלויות הגדולות של תל אביב ואת חמשת מחסני החלפים שהיו בכל הארץ ואיחדנו אותם לאחד. 

"בוודאי לא היינו ראשונים שעשו זאת, אבל עבורנו זו הייתה מהפיכה. האירוניה היא שדווקא בשנתיים הגרועות מבחינת מכירות השקענו בתשתיות שאמורות לשרת אותנו לעתיד הרחוק". 

לאן סוזוקי הולכת מבחינת מבחר? 
"גם סוזוקי תצטרף לגל החשמלי. אנחנו מקווים להציג רכב חשמלי ראשון של סוזוקי בארץ בסוף 2024. זה יהיה סוזוקי במלואו ולא רכב המבוסס על דגם של טויוטה, וב־2025 כבר יגיע הדגם השני. למעשה סוזוקי ויתרה על השלב ההיברידי־נטען. הניסיון עם טויוטה בכיוון הזה לא צלח, כי טויוטה לא יכולה הייתה לספק לה כמות מספקת של כלים נטענים". 

מסכמים שנה ומסתכלים קדימה / על הקו עם צבי נטע, מנכ
צילום: סוזוקי

מה התכניות לשנה הבאה?
"אני בטוח שההספקה שלנו תגדל וכך גם הכמויות וחלקנו בשוק. אנחנו די בטוחים שנעלה לאזור ה־4% בשוק. נשיק מערכת חדשה של מכירה ברשת, למרות שהלקוחות שלנו רוצים לבוא לתצוגה. עדיין אחוז גבוה של הלקוחות רוצה לראות את הרכב לפני שהוא מזמין אותו, ותמיד ירצה נסיעת מבחן. אבל בעתיד יהיו פחות אולמות תצוגה. 

"נמשיך לרוץ עם חמשת הדגמים החשובים שלנו עד שבסוף 2024 יתווסף אליהם הדגם החשמלי. עד אז נראה גם שדרוג משמעותי של סוזוקי ויטארה ולסוויפט. 

"הרכב החשמלי ייוצר בהודו, וכך גם הסוללה ומערכות ההנעה. סוזוקי תייצר אותם בעצמה במפעל שהיא מקימה בשותפות עם ממשלת הודו". 

מסכמים שנה ומסתכלים קדימה / על הקו עם צבי נטע, מנכ
צילום: סוזוקי

בדרום אמריקה למשל יש לסוזוקי דגמים שאולי הייתם שמחים לשווק. האם זה יכול לקרות? 
"בגדול הם עדיין מייצרים לפי שלוש רמות תקינה שונות. דרום אמריקה מאוד ליברלית בתקנים ולכן קל למכור שם. בגלל התקנים האירופאים הנוקשים, כאשר בשוק האירופאי ירדו המכירות, משיקולי עלות הורדו דגמים שהיו זקוקים לשדרוג קל כדי לעמוד בדרישות".

בעבר דיברתם על אפשרות להביא מותג נוסף מסין. מתי זה יבשיל? 
"אני משער שבתחום הרכב הפרטי המותג הסיני הראשון שלנו יוצג בארץ בשנתיים הבאות. אנחנו כבר מביאים אוטובוס חשמלי מסין ומאמינים שיצרן הרכב הפרטי שאנו קשורים עמו יתעורר וימכור לאירופה". 

ובכלל, מה אתה חושב על ההסתערות הסינית בישראל שהיא מאוד בולטת ביחס למה שקרה באירופה? 
"בגדול ישנם סאיק, צ'רי, BYD, ג'ילי — ארבעת המותגים הגדולים. בארץ לא מקשים על הסינים, והרבה יותר קל להם לחדור לכאן מאשר לאירופה מכיוון שיש שם הגבלות ותקנים רבים. בנוסף, ישראל כבר הכריזה שתעניק יתרונות לכלים חשמליים. עם זאת, אני חושב שחלק מהמותגים שאנו רואים כאן היום ייעלמו בעתיד וחלק יאוחדו עם אחרים. 

"המהפכה של ריבוי המותגים, היבואנים והיצרנים החלה. ולכן יהיה צורך בשם מותג 'חזק' כי אחרת הקהל יהיה מבולבל".