החשב הכללי במשרד האוצר פרסם את שמות הזוכים במרכז לרכבי השרים החדשים והם טויוטה bZ4X ויונדאי איוניק 5. מדובר במרכז בהיקף של כמה עשרות כלי רכב המשלים מכרז קודם הכולל מגוון רחב יותר של כלי רכב חשמליים במחירים נמוכים יותר שאמורים להשתלב בצי הרכב הממשלתי המונה כ-15,000 כלי רכב.
 
המהלך מגיע כחלק מניסיון עמידה ביעד הצהרת סוכנות האנרגיה הבינלאומית להפיכת צי הרכב הממשלתי לנטול פליטות עד לשנת 2035. בתוך כך מאז שנת 2022 הממשלה החלה לרכוש אך ורק רכבי נוסעים היברידיים, ומשנת 2025 תרכוש רק דגמים חשמליים.
 
שני הזוכים הם בגרסאות הכניסה של הדגם. הזוכה הראשון במרכז השרים הוא טויוטה bZ4X ברמת גימור 'מושן' שמחירו כיום 240,000 שקלים. מדובר בדגם בעל הנעה קדמית, 204 כ"ס, טווח נסיעה של עד 502 ק"מ, טעינה מהירה עד 150 ק"ו. יונדאי איוניק 5 נבחר ברמת גימור 'פרסטיג'' ומחירו 214,000 שקלים. לגרסה זו הנעה אחורית, 217 כ"ס, טווח נסיעה של עד 481 ק"מ וטעינה מהירה עד 350 ק"ו.
 
​גם שרי הממשלה יעברו לרכב חשמלי
צילום: יצרן

המרכז האחרון הוא למעשה מכרז משלים לקודם שכלל מגוון רחב יותר של כלי רכב חשמליים במחירים נמוכים יותר, כלים שאמורים לשרת במשרדי הממשלה השונים, שירותי הכבאות, משטרה, שב"ס ועוד. הכלים הזוכים במכרז הקודם הם MG ZS EV בגרסת 440 ו-320, פיג'ו e-208 ו-e-2008 וקיה נירו בגרסתו החשמלית. במשרד החשב ומנהל הרכב מציינים כי גופים נוספי כגון רשויות מקומיות וחברות ממשלתיות יוכלו לרכוש כלי רכב באמצעות המרכזים הללו.
 
במשרד החשב הכללי מצפים כי המעבר לרכב החשמלי יחסוך, מלבד זיהום סביבתי, גם בהוצאות הממשלה העתידיות על דלק ותחזוקה.
 
אנחנו חייבים לציין כי הרצון להעביר את צי הרכב הממשלתי לכלי רכב ירוקים הוא בהחלט ראוי. אלא שההודעה על המרכז החדש מגיעה זמן קצר לאחר תגובת משרד האוצר ל'אוטו' כי הנהלת המשרד קיבלה את עמדת רשות המיסים כי אין לשנות את מתווה המיסוי הנוכחי עבור רוכבי רכב פרטיים בישראל – דבר שלמעשה מוריד את התמריץ למעבר לרכב חשמלי. משרדי הממשלה כן – הלקוח הישראלי אולי, אבל כך או אחרת ישלם.

​גם שרי הממשלה יעברו לרכב חשמלי
צילום: יצרן + מערכת אוטו + תומר פדר