לרוב בטויוטה, בייחוד בקורולה, מקצי שיפורים אינם דרמטיים. ובכל זאת, טויוטה אירופה הזמינה אותנו להרחיק עד מלגה כדי לפגוש בגרסה המחודשת לדור ה-12 של קורולה שהוצגה ב-2018. ברור שעבור טויוטה כל שינוי חשוב כאשר מדובר בשושלת שתחילתה ב-1966, הייתה למכונית הנמכרת מעולם וב-2021 ציינה ייצור של 50 מיליון יחידות.

בחצר המלון ניצבות זו לצד זו קורולה האצ'בק וקורולה קופה מהדור השני שהוצג ב-1970, גרסה שהיום קצת לדמיין כמותה. הקופה מזכירה כמה תהפוכות עברה השושלת וכמה היא ותיקה, ואני מופתע לגלות עד כמה קורולה ישנה יכולה לעורר געגוע ונוסטלגיה. הרי בשנים ההן היא נחשבה למעוז המיינסטרים ולסמל הבינוניות. האם הגיל מעניק לכל דבר קסם משלו?
 

רקע

בפתיחת מסיבת העיתונאים מושמעות כמובן הצהרות המתחייבות לאפס זיהום בעתיד; בתקופה זו אין מפגשים עם אנשי תעשיית הרכב בלי אלה. לכן מעניין לציין שבכל הקשור לביצוע, התפיסה של טויוטה שונה: כשחומרי גלם יקרים וחסרונם מורגש, אומרת טויוטה, סוללת 100 קוט"ש תנוצל טוב יותר לטובת כדור הארץ ב-90 כלים היברידיים מאשר במכונית אחת.

טויוטה קורולה מתיחת פנים - השקה עולמית
צילום: יצרן

השינוי בקורולה אינו מינורי גם אם חיצונית אינו מובלט. אם תשאלו את המהנדס הראשי של הפרויקט יסושי אדה המטרה העיקרית בעדכון הייתה שיפור הניהוג והדינמיות. זה אולי מפתיע בהתייחס לקורולות הנ"ל מפעם, אבל כדאי לזכור את המוטו של היצרן בשנים האחרונות אותו קבע וניסח אקיו טויודה, כיום נשיא טויוטה: "לא עוד מכוניות משעממות".

השינוי המרכזי הוא במעבר לדור החמישי של המערך ההיברידי. את המנוע העיקרי במבחר המחודש פגשנו לאחרונה בקורולה קרוס, דגם שקורולה קרוס המחודשת מיישרת עמו קו. בהתאם, ההספק המשולב גדל ל-140 כ"ס לעומת 121 כ"ס, ולפי טויוטה פעולת המנוע מדורגת יותר ומתאמצת פחות כאשר מאיצים.

טויוטה קורולה מתיחת פנים - השקה עולמית
צילום: יצרן

מנוע הבנזין בנפח 1.8 ליטר ללא שינוי, אך 2 המנועים החשמליים חזקים יותר עם 95 כ"ס ו-18.9 קג"מ (71 כ"ס ו-16.6 קג"מ לפני החידוש). בנוסף לתפוקה ולביצועים המשופרים, צריכת הדלק שופרה.   

למערך המחודש כעת סוללת ליתיום יון יותר חזקה אבל קלה ב-40% מקודמתה. גרסת ה-2.0 ליטר, שאינה נמכרת בארץ, עברה שיפור דומה וההספק עלה מ-180 ל-196 כ"ס.

טויוטה קורולה מתיחת פנים - השקה עולמית
צילום: יצרן

אדה מציין כי צעד חשוב נעשה עם שינוי הפלטפורמה האלקטרונית ברכב, מה שתרם לשיפור בניהוג עם שינויים בתוכנה של מערכת ההגה, כך שיהיה פרוגרסיבי יותר. אותו שינוי שיפר את מערך הבטיחות, כולל מהירות תקשורת גבוהה יותר בין המערכות.

עיקר מקצה השיפורים מצא ביטוי בגרסת החמש דלתות (האצ'בק), שם בוצעה עבודה מקיפה יותר על קורת המתח מאחור כדי להקשיח אותה ולעשותה חסונה יותר, וגם על תושבות המתלים, הקפיצים והבולמים. בנוסף נעשה בגרסה טיפול מקיף יותר לשיפור בידוד הרעשים.

טויוטה קורולה מתיחת פנים - השקה עולמית
צילום: יצרן
 

עיצוב חיצוני

"הבאתם את השמש" אמרו לנו אנשי טויוטה נוכח מזג האוויר הכמעט מושלם שקיבל אותנו בקוסטה דל סול. וכאשר קרני השמש שוטפות את המכוניות שממתינות בחניה קשה למצוא את ההבדלים.

השינויים מינוריים, בייחוד בגרסת הסדאן, ומעט יותר בולטים בהאצ'בק שיש לה כעת גם שבכה חדשה, שהגיעה גם לגרסת הסטיישן. חדי העין יזהו שהתאורה חדשה, והמפרט יספר על גוונים חדשים שנוספו לרשימה. אבל גם אם השינוי אינו גדול העיצוב עומד במבחן הזמן, בייחוד בהאצ'בק המושכת, אך גם בסדאן שיש לה מראה מכובד.

טויוטה קורולה מתיחת פנים - השקה עולמית
צילום: יצרן
 

פנים הרכב

בטויוטה ניצלו את מקצה השיפורים וכצפוי בתקופה זאת לחידוש המולטימדיה. צג מרכזי גדול ("10.5) כמו זה שבקרוס, והמחוונים המוקרנים חדשים ונאים משמעותית מאלה שבדגם המקורי. נוחות התפעול של הצג ושל פקדי ההגה החדשים, פחות טובה גם בגלל שלחצני קיצור הדרך החיצוניים בוטלו. לפחות בקרת האקלים עדיין מופעלת חיצונית.

בשאר המרכיבים, השינויים קטנים גם אם נראה שיש שיפור באיכות, ואולי אותו רושם נוצר בגלל שבמכונית ההדגמה רמת אבזור וגימור גבוהה במיוחד וזו אינה מוצע בארץ. בזו, בין השאר, תצוגה עילית איכותית, ריפוד ודיפון עור בגוון בהיר שיוצר אווירה עשירה מזו שאנו מכירים, וכנראה שקט רב יותר. המושב כאן מעט נוח מזה שפגשתי מיד לאחר מכן והיה ברכב עם הגימור הרגיל. ועדיין, שניהם חסרים אפשרות לכיוון תמיכת גב תחתון. מאחור, מרווח רגליים נאה ומרווח סביר לראש משלימים את התמונה המוכרת, ואציין רק כי בסטיישן מרווח ראש עדיף).

טויוטה קורולה מתיחת פנים - השקה עולמית
צילום: יצרן

גרסת חמש הדלתות התייצבה בגימור ספורטיבי יותר המשפר עוד יותר את ההופעה החיצונית, גם בזכות חישוקים גדולים יותר, ובפנים בולטים מושבים נאים, תומכים ונוחים יותר, גם בגלל אפשרות לכיוון ההקשחה במשענת.
 

נוחות, התנהגות, ביצועים

שמונה וחצי בבוקר, וספרד עדיין מנומנמת. השמש מפציעה מאוחר והמקומיים לוקחים את הזמן. יציאה מחניית המלון, פניה שמאלה ותוך זמן קצר אנחנו עוברים שכונת ווילות שקטה ומטפסים לכיוון מיחאס. כפר תיירותי שידוע בבתיו הלבנים.

טויוטה קורולה מתיחת פנים - השקה עולמית
צילום: יצרן

השיפור מורגש מהר. קורולה המחודשת זריזה מקודמתה, והמנועים החשמליים מאפשרים למהירות לעלות באופן הדרגתי, בייחוד אם לא מצמידים את המצערת לרצפה. חטיבת הכוח המחודשת מייצרת גם בלימת מנוע טובה מאשר עד כה. נראה שגם בידוד רעשי המנוע שופר וכי הצליל נעים יותר. אדה טוען כי השיפור מורגש מכיוון שהמנוע יכול לפעול בסל"ד נמוך יותר.

בכל אופן, הביצועים אכן טובים יותר – נתון ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 9.2 שניות, 1.8 שנייה פחות מאשר לפני חידוש הדגם – ולרוב מושגים באופן רגוע יותר.

טויוטה קורולה מתיחת פנים - השקה עולמית
צילום: יצרן

ועדיין וכמו קודם, בעליות ארוכות המנוע מתאמץ והוא גם רועש בסל"ד גבוה, ותפוקת הכוח יורדת כאשר משך המאמץ הכללי ארוך, מכיוון שהסוללה מאבדת אנרגיה. אבל הביצוע ואופי הפעולה שופר, ונראה שגרסאות אלה מחמיאות לחטיבת הכוח החדשה יותר מאשר בקורולה קרוס.

טעימה מגרסת ה-2.0 ליטר הדגימה שהיא חזקה משמעותית, ונספר עליה בהזדמנות אחרת.
היכולת הדינמית של הסדאן נותרה טובה, היא מגיבה נכון לפקודות ההגה ולזה תחושה ומשקל משופרים. לסדאן צמיגי 225/45-17, ואלה לא פגמו בנוחות, כן הוסיפו ליכולת. רעשי הכביש והרוח עדיין מורגשים אך נראה כי שופרו.  

גרסת חמש הדלתות מוצקה ומהודקת יותר, הקשר שלה לכביש מיידי יותר, והתגובה שלה להפניית הגה מהנה. בכל אופן, גם בכבישי ספרד הנוחות הייתה טובה מעט פחות, לא מעט בגלל צמיגי 225/40-18.

טויוטה קורולה מתיחת פנים - השקה עולמית
צילום: יצרן
 

סיכום

מתיחת הפנים שעברה טויוטה קורולה מוצאת ביטוי מינורי בעיצוב הרכב, בולט יותר בסביבת הנהג ועיקרה שיפורים בביצועים. שינויים אלה משביחים את המכונית לקראת המחצית השנייה והקשה יותר בחייה.

בטויוטה מכירים היטב את הלקוחות, ויש להניח שהיבואן ידע לתמחר אותה כדי שתשמור על מעמדה המקומי, גם אם היא צפויה להתייקר. לקורולה יש הקלפים המתאימים להצליח גם בהמשך, בייחוד כאשר מתחרות היברידיות מתייקרות, ויריבות מובהקות כמו יונדאי איוניק נעלמו.

טויוטה קורולה מתיחת פנים - השקה עולמית
צילום: יצרן