סיטרואן, בעיקר, הייתה מחלוצי הקדמה בעולם הרכב. בשנת 1937 הוצג הדגם טרקסיון אוונט – אולי החשוב ביותר בהיסטוריה של המכונית – והביא שלושה חידושים הנמצאים אתנו עד היום: מרכב אחוד, הנעה קדמית, מתלים נפרדים; פחות משני עשורים לאחר מכן, ב־1955, הוצג סיטרואן ID (שהיה ל־DS) בעיצוב אווירודינמי מהמם, עם פנסים עוקבי־פנייה ובעיקר עם מתלים פניאומטיים. היו עוד – דה שבו, המבנה המקורי של ברלינגו (ועוד ועוד) – אבל נראה לי שהמסר הועבר. 
 

גם בחשמל

בעוד כולם מתקינים סוללות ענקיות לטווח גדול יותר, אנשי סיטרואן הצהירו עוד בימיה כחלק מ־PSA, כי הפתרון להארכת הטווח נמצא במקום אחר: ניצול אנרגיה טוב יותר ומשקל נמוך ככל הניתן. סיטרואן לא לגמרי לבדה בגישתה זו, ויש לה שותפים לדרך מעבר למותגים נוספים של סטלנטיס (בעיקר אירופאים). כאשר נודע כי הספק המנוע החשמלי גדל ב־20 כ"ס והסוללה רק ב־4 קוט"ש, לא הופתענו. 

סיטרואן C5 איירקרוס פנס אחורי
צילום: סיטרואן

עוד בימי PSA וכבר במחצית השנייה של העשור הקודם הציגה סיטרואן דגמים מחושמלים, אלה שופרו לאחרונה – ואנחנו הגענו לצרפת כדי לנהוג בדגמים מוכרים בהם הוטמעו היחידות המחודשות: C5 איירקרוס היברידי־מתון; X C5 היברידי־נטען; C4 X כל־חשמלית.
 

היברידי־מתון, פנאי קומפקטי

מידע, הקשר. סיטרואן C5 איירקרוס הוא רכב פנאי קומפקטי שהוצג ב־2017 ועבר מתיחת פנים בתחילת 2022. כעת הוצגה יחידת הספק חדשה, היברידית-מתונה: אותו טורבו־בנזין 1.2 ליטר 3 צילינדרים מוכר, מפיק כעת 136 כ"ס (130 כ"ס עד כה), אליו משודך מנוע חשמלי המייצר 29 כ"ס במתח 48 וולט וזה ממוקם בתיבת הילוכים חדשה: דו־מצמדית עם 6 הילוכים. 

סיטרואן C5 איירקרוס בישראל
סיטרואן C5 איירקרוס | צילום: סיטרואן

בלי קשר. סביבת הנהג לאחר מתיחת הפנים משופרת מקודמתה הודות לצג מולטימדיה גדול יותר ולוח המחוונים המוקרן, בורר ההילוכים החדש קטן ומוצנע בקונסולה בין הנהג לנוסע, וברמת הגימור שאתנו, 'שיין פק', גם מושבים קדמיים מופעלי חשמל ומחוממים. הפלסטיק נוקשה בלא מעט מקומות שרצוי היה שיהיו שם חומרים רכים. בנוסף, מושב הנהג נוח אך צר. מאחור, מרחב מצוין ושלושה מושבים נפרדים, גבוהים יחסית, עם בסיס מעט קצר וכל אחד מהם נע על מסילה, לארגון מיטבי של הישיבה מאחור. 

סיטרואן C5 איירקרוס סביבת נהג
סיטרואן C5 איירקרוס | צילום: סיטרואן

העניין שלכבודו נתכנסנו. בכל מצב נהיגה שומעים את צליל המנוע; זה אינו מציק, אבל הוא ישנו. זמינות הכוח טובה, וזה מסופק באופן מעודן, גם בגלל השהיה קלה בתאוצות בוטות יחסית. גרסה זו אינה חזקה, אבל הנהיגה בה קלה ונעימה. 

צפי בישראל. גרסה זו תגיע לכאן במחצית 2024.

סיטרואן C5 איירקרוס
סיטרואן C5 איירקרוס | צילום: אוהד אלגוב
 

משפחתית גדולה, לא כאן

מידע, הקשר. סיטרואן C5 X היא המשפחתית הגדולה של סיטרואן, המקבילה שלה לפיג'ו 408, הוצגה באמצע שנת 2021, ועדיין לא עלתה לארץ הקודש. דגם זה מוצג כעת עם מערכת היברידית־נטענת מבוססת מנוע טורבו־בנזין 1.6 ליטר (150 כ"ס) המייצר יחד עם המנוע החשמלי 180 כ"ס ו־36.7 קג"מ, לתיבה האוטומטית 8 הילוכים, יש לה מצמד במקום ממיר מומנט וההנעה קדמית. יצוין כי כבר עם השקת הדגם הוצגה גרסה כזאת עם 225 כ"ס, וזו החדשה מחליפה את גרסת הטורבו־בנזין של ה־180 כ"ס. לגרסה החדשה סוללה של 12.4 קוט"ש לטווח חשמלי מוצהר של 58 ק"מ.

בלי קשר. הדשבורד גבוה ונאה, לוח המחוונים מוקרן, נאה, אך קטן יחסית. בקרת האקלים דו־אזורית ותפעולה נפרד. הצבע של המשטח העליון ושל רוב משטחי הדיפון וריפוד והמושבים שחור, אך גוונים באפור לאורכו, בפאנל עם טקסטורה מיוחדת הממשיך לדיפוני הדלתות הקדמיות יוצרים הופעה אלגנטית. בורר ההילוכים מוצנע.

סיטרואן C5 X
סיטרואן C5 X | צילום: סיטרואן

האבזור נאה – גג שמש, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים שיש להם חימום וכמו לגלגל ההגה, פתחי מיזוג מאחור וניתן להזיח את מושב הנוסע מלפנים על־ידי מתג.

המרחב סביר בלבד לצדדים, המושבים הקדמיים נוחים ותנוחת הנהיגה סבירה. מאחור המרחב דווקא נרחב, והמרווחים לברכיים, לכפות רגליים ולראש מצוינים.

ויש חסרונות. שדה הראייה סביר מינוס – מחלקו העליון של צג המולטימדיה למראה המרכזית, אין הרבה אוויר. מראות הצד קטנות במפתיע,  אך הן צמודות מדי לקורות הקדמיות. דלת תא המטען ברמת האבזור אינה נפתחת חשמלית, אך ההעמסה קלה והנפח ראוי, קיפול המושבים מהיר והרצפה המתקבלת כמעט שטוחה.

סיטרואן C5X
סיטרואן C5 X | צילום: סיטרואן

העניין שלכבודו נתכנסנו. נתון תאוצה אין, אבל זו בכל אופן טובה – ראויה ובעיקר יעילה בהאצות הביניים; מנוע חשמלי עושה את זה. התיבה האוטומטית e־EAT8 אינה מהירה בתגובתה אבל פעולתה חלקה. נוחות הנסיעה טובה על כבישי צרפת הסלולים היטב (למעט פסי ההאטה הגבוהים והאלימים) – ולא שציפינו אחרת; המתלים האלה בשילוב בסיס הגלגלים הארוך לא יכולים שלא להעניק איכות נסיעה מכובדת.

צפי בישראל. לדברי היבואן דגם זה ככל הנראה לא יתגייר.

סיטרואן C5 X סמל
סיטרואן C5 X | צילום: סיטרואן
 

חשמלית מחוזקת למשפחה

מידע, הקשר. הדור השלישי של C4, המשפחתית של המותג, נחשף ביוני 2020, ושנתיים מאוחר יותר, ביולי 2022, הצטרף C4 X – בפועל גרסה מוארכת (ב־24 ס"מ ל־460 ס"מ) ותא מטען גדל בהרבה (ב־130 ליטרים ל־510 ליטרים). שני אלה הוצגו עם צאתם לאור בגרסה חשמלית וכעת הם מוצעים עם כזאת ששודרגה לה: במנוע עוד 20 כ"ס, ל־156 כ"ס; לסוללה עוד 4 קוט"ש, כעת ל־54 קוט"ש; הטווח גדול ב־60 ק"מ, עכשיו 420 ק"מ. הטווח שופר גם הודות למערכת בלימה רגנרטיבית יעילה יותר וצמיגים שיש להם התנגדות נמוכה יותר לגלגול.

בלי קשר. תא הנוסעים מושקע פחות מזה של אחיו הגדול, וזה ניכר באיכות החומרים כמו־גם בלוח מחוונים מוקרנים ובצג מולטימדיה שכאן הם קטנים משמעותית. הדשבורד גבוה ושדה הראייה סביר מינוס בגלל שמראות הצד צמודות לקורות הקדמיות.

סיטרואן C4X
סיטרואן C4 X | צילום: סיטרואן

ויש לא מעט חוזקות, והמשותף לכולן שהן חשובות: בקרת אקלים בשליטה נפרדת, המון תאי אחסון ופטנטים שימושיים, בייחוד מושבים נוחים ורכים – ומעל לכל: המתלים המשובחים של סיטרואן עם הבולמים המקוריים שלה (PHC; 'כריות הידראוליות פרוגרסיביות'). 

העניין שלכבודו נתכנסנו. אופי פעולת המנוע זהה לזה שהיה קודם – גם כי זה חשמלי, אין הבדל באמת גדול בהספק והמומנט זהה (26.5 קג"מ). המכונית שמרה על משקלה הקל יחסית בהשוואה לחשמליות אחרות (1660 ק"ג), ונדמה כי התאוצה מעט טובה יותר (למרות שהנתון, 9.5 שניות, ללא שינוי). בכל אופן, פרץ הכוח ההוא של חשמליות? לא כאן. 

סיטרואן C4 X
סיטרואן C4 X | צילום: סיטרואן

בכל הקשור לטווח, מצאנו כי לאחר 34 ק"מ נהיגה איבדה הסוללה 10%, כך שבפועל מדובר ב־340 ק"מ, שיפור ניכר ביחס למה שמצאנו במבחן לגרסה הפורשת (265 ק"מ). בכל אופן, מבחן כדת וכדין ייערך בארץ הקודש, גם לטווח הנסיעה.

צפי בישראל. לדברי היבואן, סיטרואן C4 ו־C4 X במהדורתן החשמלית המחודשת יגיעו לארץ במחצית שנת 2024.

סיטרואן C4 X סמל
סיטרואן C4 X | צילום: סיטרואן