אחרי תהליך חשיפה ארוך וממושך הציגה פורשה את הדור השני של מקאן, רכב הפנאי הבינוני (D-SUV) שלה. פורשה מקאן המקורי הוצג בשנת 2014, אז על בסיס אודי Q5 – ואילו הדור החדש מבוסס על פלטפורמת PPE החשמלית-ייעודית החדשה אותה הוא יחלוק עם מגוון דגמים, כולל אודי Q6 e-tron העתידי.

פורשה מקאן
צילום: פורשה
 

פורשה מקאן מתחשמל

המקאן החדש יהיה רכב הפנאי החשמלי הראשון של היצרנית, והשני בכלל אחרי טייקאן המרהיבה. במקור, תכננו בפורשה להמשיך ולהציע במקביל את הדור היוצא של מקאן עם מנועי בנזין, אולם כעת לא בטוח שזה יתאפשר – כך שהשם מקאן יהיה רק לגרסה החשמלית. הפלטפורמה החדשה מאפשרת לפורשה להטמיע במקאן מערך חשמלי 800V מתקדם אשר מאפשר טעינה מהירה יותר וניצול אנרגיה יעיל יותר. 

הדור החדש מבוסס על פלטפורמה חדשה לגמרי, PPE החשמלית-ייעודית החדשה של קבוצת פולקסווגן. ממדיו דומים לשל הדור היוצא ובכל זאת יש שינויים: אורכו 478 ס"מ (6-10 ס"מ יותר, תלוי בגרסה), רוחבו 194 ס"מ (2 ס"מ יותר), גובהו 162 ס"מ (זהה). השינוי המשמעותי יותר הוא בבסיס הגלגלים: 289 ס"מ, תוספת של כ-8.5 ס"מ ביחס לדור היוצא.

פורשה מקאן חשמלי נתונים
צילום: פורשה

העיצוב החיצוני מתרחק מזה הדינאמי של מקאן היוצא. הדור החדש מציג סגנון עגלגל ו"חשמלי" יותר (סבכה אטומה, לדוגמה), שואב לא מעט אלמנטים מטייקאן (יחידות תאורה, למשל). במבט מהצד ומאחור בולטת הדלת החמישית המייצרת קו גג משתפל היורד מטה בסגנון פנאי-קופה, אך מזוויות מסוימת מעניקה לו הופעה המזכירה מרכב של משפחתית האצ'בק. את ההופעה משלימים חישוקים נאים בקוטר של עד 22 אינץ' ויחידת תאורה רוחבית מאחור. בהתאם לגרסה ורמת הגימור, פורשה תציע את מקאן עם גימור ספורטיבי יותר להופעה החיצונית.

בפורשה מציינים כי לעיצוב גם תרומה ליעילות עם נתון גרר של 0.25cd בלבד. נתון זה מושג, בין היתר, בזכות מערך אווירודינאמי אקטיבי ופסיבי המשתנה בהתאם לצורך להשגת היעילות המירבית: כנף אחורית אקטיבית, "ווילון" בתחתית המרכב, דיפיוזר ועוד.

פורשה מקאן חשמלי 2024
צילום: פורשה
 

סביבת נהג ומטען

בסביבת הנהג אנו פוגשים בסידור החדש של היצרנית. זה כולל דשבורד כמעט אנכי בו משולבים שלושה מסכים: אחד קמור ללוח המחוונים (12.6 אינץ'), ושני מסכי 10.9 אינץ' נוספים – אחד משמש כמסך המולטימדיה והניווט הראשיים ומסך נוסף מול הנוסע. בנוסף, תצוגה עילית מתקדמת המציגה אלמנטים של מציאות רבודה במרחק המדמה תצוגה בגודל 87 אינץ'.

לפי פורשה, המושבים כעת נמוכים יותר בעד 2.8 ס"מ, בהתאם לגרסה ורמת הגימור. לצד זאת היצרנית מדווחת על שטח חלונות גדול יותר ליצירת חלל מאוורר ונעים יותר לשהיה. עוד באותו נושא בפורשה מציינים כי המרחב לנוסעים משופר וישנה תאורת אווירה עשירה.

פורשה מקאן חשמלי סביבת נהג
צילום: פורשה

בצד השימושי בפורשה מדווחים על תא מטען בנפח 540 ל', שיפור מ-488 ל' של הדור היוצא. עם קיפול המושבים הנפח הוא 1,348 ל'. בנוסף, בזכות הפלטפורמה החשמלית, יש כעת גם תא מטען קדמי בנפח של 84 ל'. למקאן החשמלי כושר גרירה של עד 2 טון, נתון גבוה יחסית לרכב חשמלי.
 

סוללה, הנעה, שלדה

לפחות בשלב הראשון יוצע מקאן בשתי גרסאות הנעה בלבד, לשתיהן אותה סוללת 100 קוט"ש (95 קוט"ש נטו). גם כושר הטעינה זהה: 270 ק"ו מירביים בעמדת טעינה המאפשרים טעינה מ-10% עד 80% בכ-21 דקת בלבד. מהירה או 11 ק"ו בעמדה ביתית.

פורשה מקאן חשמלי טווח נסיעה וטעינה
צילום: פורשה

ל-4 ה"בסיסית" שני מנועים חשמליים, הנעה כפולה, הספק מירבי של 408 כ"ס, 66.2 קג"מ וביצועים בהתאם – 5.2 שניות בלבד ל-100 קמ"ש. טווח הנסיעה המירבי עומד על עד 613 ק"מ.

גרסת העל מכונה עדיין באופן תמוהה בשם "טורבו", ולזו נתונים טובים בהרבה: 639 כ"ס, יותר מ-115 קג"מ ו-3.3 שניות בלבד ל-100 קמ"ש. טווח הנסיעה נמוך במעט: עד 591 ק"מ.

פורשה מקאן חשמלי ישראל
צילום: פורשה

לצד נתוני ההספק האלה בפורשה מציינים גם מערך שלדה ומתלים מרשים שיבטיח "חוויה" המתאימה לפורשה. זה כולל ניהול חלוקת והעברת כוח חכם בין המנועים המניעים שלפי פורשה יהיה מהיר ויעיל יותר מכל מערך מכאני, מערך היגוי וקטורי, דיפ' ננעל, מתלים אדפטיביים מתקדמים ואפילו היגוי אחורי אקטיבי.

פורשה מקאן החדש צפוי להגיע לישראל כבר ברבעון השלישי של שנת 2024 והיבואנית כבר הספיקה להכריז על המחיר: 665,000 שקלים לגרסת 4 ו-930,000 שקלים לגרסת הטורבו.

פורשה מקאן חשמלי מחיר
צילום: פורשה