ברצלונה, יום שלישי פעמיים כי טוב, נשלחנו לסקר אירוע שלא קיבלנו מספיק מידע לגביו. כן, ממש כך. חשבנו בהתחלה שמדובר על קו עיצוב חדש ולבסוף כך הסתבר, חשפו לנו שלושה דגמים מחושמלים שייכנסו לייצור תוך שנתיים-שלוש. אז הרי לכם העתיד הקרוב של מותג קופרה:

פאסט באקוורד
סיאט (צ"ל סֶאָט) נוסד ב־1950 והתחיל עם דגמי פיאט שהייתה שותפה. בשנות השמונים החלה פיאט לצאת מהשותפות, ב־1986 פולקסווגן רכשה חלק וב־1990 היה סיאט לחלק מהקבוצה; במיתוג החדש דובר על מהות דינמית, "אלפא של ספרד". עם מתיחת הפנים של הדור השני של איביזה, ב־1996, הוצגה גרסת ביצועים בשם  Cupra - ראשי תיבות של Cup Racing; סיאט השתתפה במירוצי ראלי עוד בשנות השמונים ומאוד הצליחה בהם. סימול זה – כמו GTI בפולקסווגן ו־GTi בפיג'ו – ציין גרסאות ספורטיביות של מספר דגמים; טולדו קופרה השתתפה באליפות מכוניות התיור האירופאית כבר ב־2003, לאון זכתה לגרסה כזו ב־2006.

בתחילת 2018 הכריזה סיאט כי במסגרת קבוצת פולקסווגן יוקם מותג יוקרה חדש במגמת ספורט – קופרה. ממש כמו סיטרואן ב־2015, אז חלק מקונצרן PSA, שהצהירה כי DS, סימול שציין גרסאות מהודרות של המותג הצרפת, יעלה במדרג שני שלבים ויהיה למותג יוקרה בזכות עצמו, שם במופע מהודר.

מותג קופרה מציג תוכנית מחשמלת לעשור הקרוב
צילום: יצרן

מותג יוקרה – המחייב שהדגמים שלו יהיו עשויים, עשירים, ייחודיים ומבצעים טוב יותר מדגמי אמצע הדרך – אמור להעניק ללקוחות לא רק רכב עדיף אלא גם ערך מוסף לבעלות, מאפשר גם בזכות אלה לגבות על כך פרמיית מחיר.

עם תחילת הדרך היה לקופרה דגם אחד – גרסת ביצועים של רכב הפנאי אטקה. בהמשך, הצטרף להיצע רכב פנאי קומפקטי – אבל בעיצוב מקורי של קופרה. פורמנטור הביא לסצנה מרכב פנאי קופה ועיצוב מחודד בחוץ, סביבת נהג עדכנית ומרכיבי עיצוב מקוריים – ומוצע כמו אטקה, בגרסה אזרחית שוחרת שלום עם 150 כ"ס ועם אחת שיש לה 300 כ"ס שהיא לא (וגם מכריזה על כך).

מותג קופרה מציג תוכנית מחשמלת לעשור הקרוב
צילום: יצרן

הזמן הזה
בין (ההכנות להכרזה לקראת 2018) לבין (2021-2022), עולם הרכב עבר, עובר ויעבור שינויים משמעותיים, מעמיקים ודרמטיים בהרבה מאשר העיסוק במרכב פנאי־קופה – הרכב החשמלי.

קבוצת פולקסווגן פועלת במרץ רכב כדי שתהיה המובילה בתחום ב־2025, גם באמצעות ייצור רצפה ייעודית, MEB, המשרתת מספר דגמים. בכל הקשור לצד הספרדי, סיאט הציגה את קונספט אל בורן החשמלי ב־2019, אבל גרסת הייצור מ־2021, כאחות היא לפולקסווגן ID.3, נקראת בורן ומוצעת במסגרת מותג קופרה. קופרה הציגה, בין השאר, גם את e־Racer – דגם מרוץ חשמלי.

מותג קופרה מציג תוכנית מחשמלת לעשור הקרוב
צילום: יצרן

פולקסווגן מייעדת לקופרה תפקיד נכבד במערך החשמלי שלה בזכות עיצוב ספורטיבי וחדשני, שיהיה מתקדם מזה של שאר מותגי הקבוצה. הביצועים של קופרה עד כה – 200,000 יחידות, הכנסות של 2.2 מיליארד אירו – מצביעים על־כך שלמרות שנדרש למותג החדש זמן להתארגן על עצמו, הוא בדרך הנכונה. הדגמים שהוצגו באירוע – שנערך בטרה מאר בברצלונה, מקום בו היה מעמד ההשקה לפני ארבע שנים – מדגישים זאת.  

לקראת השנים הבאות
כיום, יש לקופרה שני דגמי פנאי קומפקטיים – פורמנטור ואטקה – ושני דגמי נוסעים: לאון עם מנועים עד 300 כ"ס וגרסה היברידית נטענת, בורן החשמלי.

באירוע הוצגו שלשה דגמים מחושמלים ואלה ייוצרו ב־2024/2025: טרהמאר (Terramar), טאואסקאן (Tavascan), אורבן רבל (UrbanRebel).

מותג קופרה מציג תוכנית מחשמלת לעשור הקרוב
צילום: יצרן

טרהמאר, הוא דגם פנאי קומפקטי מחושמל המבוסס על הרצפה המוכרת MQB וזה יוצע עם מנועי בעירה פנימית עם מערכת היברידית־קלה (48 וולט) או היברידית־נטענת. דגם זה, אחרון במותג עם מנועי בעירה פנימית, יחליף את קופרה אטקה, ובגרסה הנטענת יציע טווח חשמלי של 100 ק"מ.

טאואסקאן, רכב פנאי קומפקטי חשמלי, הוצג כקונספט עוד בתערוכת פרנקפורט 2019 ובמרץ 2021 הכריזה קופרה כי הרכב יגיע לייצור ב־2024. לדגם זה, החולק אף הוא את הרצפה הייעודית MEB, מנוע אחד להנעה אחורית או שניים להנעה כפולה ועד 302 כ"ס ולטווח עד 450 ק"מ – והוא חולק מנועים וסוללות ושאר מערכות עם דגמים כמו פולקסווגן ID.4, סקודה אניאק iV.

מותג קופרה מציג תוכנית מחשמלת לעשור הקרוב
צילום: יצרן

אורבן רבל הוא קונספט חשמלי שהוצג בתערוכת מינכן 2021, ב־2022 הוצג נוסף לו והוא יגיע לייצור ב־2025. דגם זה מבוסס על הרצפה החשמלית MEB. בקונספט, בין השאר, ספוילר ענק ותאורת לד ייחודית מאחור, ובעיקר הספק של 340 כ"ס ובדחף עד 435 כ"ס.