קופרה פורמנטור 2024 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד
-
רקע כללי
קופרה פורמנטור הוא רכב פנאי חדש שנחשף לראשונה במרץ 2020. פורמנטור חולק את הפלטפורמה (MQB) ומכלולים רבים עם דגמי קבוצת פולקסווגן.
פורמנטור הוא הרכב הראשון של מותג קופרה שעוצב ותוכנן באופן ייעודי עבור המותג הצעיר והספורטיבי, בניגוד לקופרה אטקה ולאון שחולקים, מעבר לבסיס הטכני, את העיצוב והשם עם דגמים מקבילים לבית סיאט. עיצובו ייחודי וספורטיבי, על גבול הפנאי-קופה.
היצע המנועים רחב למדי ומתחיל ב-1.5 ל‘ טורבו המפיק 150 כ“ס עם הנעה קדמית ומגיע עד ל-2.0 ל‘ מוגדש המפיק 310 כ“ס ומשודך להנעה כפולה המסוגלת להאיץ ל-100 קמ“ש ב-4.9 שניות. לצד אלה משווקת גרסה היברידית-נטענת המשלבת בין מנוע בנזין (1.4 ל‘, 150 כ“ס) ומנוע חשמלי (115 כ“ס) להספק משולב של 245 כ“ס.
בשנת 2021 הציגה קופרה מהדורה מוגבלת של פורמנטור בשם VZ5 לציון שלוש שנים להקמת המותג. גרסה זו עושה שימוש במנוע 5 ציל‘ מוגדש בנפח 2.5 ל‘ המפיק 390 כ“ס והנעה כפולה — סידור המעניק לו יכולת להאיץ ל-100 קמ“ש ב-4.2 שניות בלבד.
השיווק בישראל החל במרץ 2021 עם מנוע ה-1.5 ל‘ ובגרסת ה-310 כ“ס.
-
עיצוב ונוכחות
פורמנטור משלב בצורה מוצלחת בין מאפייני פנאי לקווים של מכונית קופה ספורטיבית. התוצאה ייחודית, נאה ומושכת את העין.
-
תא נוסעים ומטען
פורמנטור משלב בצורה מוצלחת בין מאפייני פנאי לקווים של מכונית קופה ספורטיבית. התוצאה ייחודית, נאה ומושכת את העין
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.5 ל' (150 כ"ס) של פורמנטור משודך לתיבה רובוטית דו-מצמדית והתוצאה היא שילוב אפקטיבי מאוד, גם אם לא מדובר בצמד כוחני או מעודן במיוחד.
הגרסה ההיברידית – VZe עם 245 כ"ס – מספקת ביצועים נאותים במצב החשמלי ביום יום. במצב המשולב הביצועים טובים מאוד אולם לעיתים תתקשה להעביר את הכוח.
גרסת ה-VZ הספורטיבית (2.0 ל', 310 כ"ס, הנעה כפולה) מציעה ביצועים מעולים והעברת כוח לינארית ויעילה מאוד. מצב קופרה מחדד את תגובות עוד יותר.
 
-
נוחות והתנהגות
גרסת ה-1.5 ל' מציגה נוחות נסיעה סבירה בעיר, זאת למרות שפורמנטור מגיע עם בולמים אדפטיביים כבר בגרסת הכניסה. התנהגות הכביש טובה ומהנה יחסית.
הגרסה ההיברידית (VZe) פחות נוחה ופעולת המתלים פחות רהוטה, כנראה בגלל תוספת המשקל, אך היכולת בכביש המפותל גבוהה.
גרסת ה-VZ קשיחה משמעותית אך שומרת על נוחות סבירה ומפצה בכביש המפותל עם יכולת גבוהה מאוד, התנהגות טובה ויכולת העברת כוח מצוינת.
רעשי הרוח והמנוע מרוחקים ואינם מפריעים. רעשי הכביש נוכחים הרבה יותר מהרצוי.
בשביל פורמנטור לא משדר חוסן ומעדיף שבילים כבושים וחלקים.
 
-
תמורה למחיר
מחירו ההתחלתי של פורמנטור אינו נמוך, אך הוא מגיע במהדורה מאובזרת, עם יחידת הנעה אפקטיבית ועיצוב ייחודי כך שהתמורה טובה למדי.
-
גרסאות ורמות גימור
קופרה פורמנטור 2023 מוצע בשלוש גרסאות, לכולן תיבה רובוטית דו-מצמדית עם שישה או שבעה הילוכים.
בבסיס ישנה גרסת 1.5 ל' טורבו עם 150 כ"ס, 8.9 ש' ל-100 קמ"ש ואבזור הכולל מערכת מולטימדיה, כניסה והנעה ללא מפתח, חישוקים קלים ועוד.
גרסת הביניים היא VZe ההיברידית-נטענת (פלאג-אין) ולזו 245 כ"ס משני מנועים (טורבו-בנזין וחשמלי), 7 שניות ל-100 קמ"ש סוללת 12.8 קוט"ש, טווח נסיעה חשמלי של 54 ק"מ ובאבזור תוספת של בולמים אדפטיביים, תפעול חשמלי למושב הנהג, בקרת אקלים תלת-אזורית ועוד.
גרסת העל היא VZ הספורטיבית בעלת מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ל' המפיק 310 כ"ס, הנעה כפולה, 4.9 ש' ל-100 קמ"ש, כיול מתלים ספורטיבי ועוד.
 
-
בטיחות
קופרה פורמנטור נבדק ע"י יורו NCAP בשנת 2021 וקיבל דירוג של חמישה כוכבי בטיחות עם ציונים גבוהים בהגנה על מבוגרים וילדים (93% ו-88% בהתאמה).
מפרט הבטיחות עשיר ומלא וכולל 10 כריות אוויר, מערכת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת לשמירה על מרכז נתיב הנסיעה ועוד.
 
-
צריכת דלק
לכל הגרסאות צריכת הדלק טובה ביחס לביצועים.
גרסת ה-1.5 רשמה 11.8 ק"מ לליטר במבחן מאומץ, 14.8 ק"מ לליטר בשיוט.
בהיברידית קיבלנו 11.5 ק"מ לליטר בממוצע (10.3 ק"מ ללא החשמל) ובשיוט סביב 14.5 ק"מ לליטר.
בגרסת ה-VZ הספורטיבית (310 כ"ס) צריכת הדלק עמדה על 8.7 ק"מ לליטר בממוצע.
 
-
טווח נסיעה
במבחן הדרכים שלנו השגנו ללא קושי טווח של 40-45 ק"מ בין טעינות, לא רע.
-
סיכום
ייחודי, מעניין ומוצלח.