במקום בו עתידה ב.מ.וו להשיק את דגם התצוגה נויה קלאסה, בפרברי מינכן ומצדו השני של הכביש, שוכן אתר מוטורוורלד. במקום זה, ששימש כמוסך לרכבות ושטחו 75,000 מ"ר, מוצגות מכוניות אקזוטיות והיסטוריות, אפילו רכבי מרוץ מקטגוריות רבות. חלקן מאוכסן עבור בעליהן, אחרות מוצעות למכירה. בשעה שביקרתי במקום פגשתי בדגמים שלא דמיינתי שניתן לרכוש אותם. אבל באירופה המציאות המוטורית שונה – ואם יש קונה פוטנציאלי יש גם מי שימכור, גם אם מדובר ביצירות נדירות ביותר. 

נויה קלאסה - קונספט בהשקה
צילום: ב.מ.וו
 

נויה קלאסה

נראה שאנשי ב.מ.וו לא בחרו את אתר ההשקה לדגם התצוגה החדש שלהם במקרה. הם, בכל אופן, הזמינו אותנו לאירוע היסטורי. "זהו רכב שיכתוב לא רק פרק חדש אלא ספר חדש בסיפור של ב.מ.וו". במילים אלה פתח אוליבר זיפשה, יושב ראש מועצת המנהלים של קבוצת ב.מ.וו, את דבריו עם השקת 'ויז'ן נויה קלאסה קונספט', מכונית התצוגה החדשה, "והדגם החדש הוא יותר 'ב.מ.וו אמיתית' ממה שקיוויתם לו בעבר".

נויה קלאסה - קונספט בהשקה
ב.מ.וו 1500 משנת 1962 | צילום: ב.מ.וו

הערה חשובה מאוד. נוֹיֶה קְלָאסֶה (Neue Klasse; סדרה חדשה בגרמנית) הוא שמה של סדרת דגמים מ-1962 ועד 1972 שמקומה הכפול בהיסטוריה של ב.מ.וו הוא המשמעותי ביותר עבורה. סדרה זאת, שכללה דגמי סדאן וקופה, לא רק שאפשרה לב.מ.וו לצאת מהמשבר הכלכלי שעברה בסוף שנות החמישים, אלא הייתה המקור בשנות השבעים ליצירת הבסיס למה שהייתה בהמשך. המשכה של סדרה זו בקופה E9/2800 מ-1968 – בעיקר בסדרה 5 מ-1972, אליה נוספו סדרה 3 ב-1975 וסדרה 7 ב-1977.

נויה קלאסה - קונספט בהשקה
ב.מ.וו 1600 קבריולט משנת 1968 | צילום: ב.מ.וו
 

סדרה חדשה

הדגם המוצג בפנינו הוא קדימון לדור חדש של דגמים, וזה יתבסס על פלטפורמה חשמלית ייעודית חדשה, וזאת תשרת הנעה אחורית או כפולה. לפי זיפשה מדובר בשיפור של 20% ביעילות האנרגטית, 30% בטווח ו-25% בזמן הטעינה ביחס לדגמים העכשוויים. 

בשלב ראשון תהווה פלטפורמה זאת בסיס לשישה דגמים חדשים לחלוטין שיעלו על הכביש החל ב-2025, ואלה ייוצרו בגרמניה, סין ומקסיקו. הדגם הראשון יהיה רכב פנאי בגודל בינוני (D-SUV), בממדים של X3.

ב.מ.וו נויה קלאסה
צילום: ב.מ.וו

ראש מחלקת העיצוב המוערך של הקבוצה, אדריאן ואן הוידנק, אומר כי "נויה קלאסה תהיה יותר ממכונית אחת אלא דור חדש של דגמים". המבנה הבסיסי יהיה של סדאן עם תא מטען קצר (מבנה של '2.5 קופסאות'), והוא מדגיש כי סרחי העודף יהיו קצרים, החישוקים גדולים כדי שידגישו שזו ב.מ.וו ומציין כי לסבכת הכליות המפורסמת יהיה ביטוי חדש. גם כאן, וכמו בדגמים חדשים נוספים שראינו בתערוכת מינכן, יהיה שימוש נרחב בחתימת אור אקטיבית מבוססת קווי לד מגוונים במקומות שונים. 

בדגמים החדשים השינויים יהיו גדולים לא רק בעיצוב החיצוני אלא גם בסביבת הנהג. ואן הוידנק מדבר על מה שב.מ.וו מכנה 'פנורמיק ויז'ן'. בפועל, מדובר בהחלפת המחוונים בתצוגת מידע לרוחב החלק התחתון של השמשה הקדמית (אליה תצטרף גם תצוגה עילית). בנוסף, בסדרה זו גלגל הגה חדש ללא מתגים ופקדים, והשליטה במערכות הנשלטות על-ידם תוחלף במחוות יד. 

ב.מ.וו נויה קלאסה
צילום: ב.מ.וו
 

ניחוח איטלקי

אני מתרשם שהעיצוב מושפע ולא במעט מהאסתטיקה האיטלקית. "תמיד הייתה השפעה איטלקית על ב.מ.וו", מסכים ואן הוידנק, "ושותפות עם מעצבים אגדיים כמו ג'וג'ארו, ברטונה, מיקולטי. ב.מ.וו תמיד הייתה פתוחה להשפעה איטלקית, ואני חושב שזה בלט לאורך השנים במבחר שלנו". 

מאיזה דגמים בהיסטוריה שלכם הגיעה ההשראה למראה החדש?

"כל מבחר הדגמים ההיסטורי שלנו מהווה השראה עבורנו. בשבילי בכל אופן, אם אני צריך לבחור מכונית אחת שמייצגת את ב.מ.וו, זו תמיד 3.0 CSL מ-1972 – ומזה זמן רב היא משפיעה יותר מכל אחת אחרת".

BMW CSL 3.0 1972
1972 ב.מ.וו 3.0 CSL | צילום: ב.מ.וו

האם זו ה-3 הבאה?

"זו יותר ממכונית אחת, זה הבקרוב לכל שפת העיצוב שלנו וזו משפחה ולא מכונית. אבל מכונית סדאן היא הלב של ב.מ.וו ולכן הראינו את הכיוון החדש שלנו במכונית כזו". 

האם אתה רואה בשפה החדשה התפתחות או מהפכה?

"זו מהפכה שמחזירה אותנו לשורשים שלנו. כי המרכיבים הם 100% ב.מ.וו וזו סדרת דגמים שתהיה מאוד מזוהה עם ב.מ.וו. זו מכונית שלישית בסדרת מכוניות תצוגה והרשינו לעצמנו כאן לחבר יותר קצוות כי הרכב קרב לייצור".

ב.מ.וו נויה קלאסה קונספט
צילום: ב.מ.וו

רק חשמלית?

"נויה קלאסה מבוססת על פלטפורמה חשמלית בלבד", מצטרף לשיחה פרנק וויבר, חבר הנהלה לניהול פרויקט E, עיצוב ופיתוח, "אבל תמיד אמרנו שחשוב לנו שלא יהיו הבדלים בעיצוב בין כלים חשמליים ובין כאלה עם מנועי בעירה פנימית. 

"אז כן, זו פלטפורמת הנעה חשמלית ייעודית, אבל דגמים עתידיים עם מנועי בעירה פנימית שיהיו מבוססים על פלטפורמת CLAR משודרגת, ייראו דומים מאוד לאלה החשמליים, וגם חוויית המשתמש תהיה קרובה. המשמעות היא שהדגם אותו שיעמוד לרשות הלקוח יהיה המתקדם ביותר, והוא יבחר רק בגרסת המנוע". 

ב.מ.וו נויה קלאסה
צילום: ב.מ.וו

האם המשמעות היא שתהיינה לכם סדרות מקבילות?

"אנחנו מאיצים את היקף הייצור של כלים חשמליים וגם ההיצע יגדל במהירות; תוך שנה וחצי מהיום והחל מ-2025, נציג הרבה דגמים. זה אומר שנייצר כמויות שיאפשרו לפלטפורמה הזאת להיות רווחית".

עד כמה תיעזרו בשותפים אחרים בפיתוח התחום החשמלי והסוללות?

"כיצרן צריך להיות זהירים בבחירת מוקדי ההשקעה בכסף ובאנרגיה. למשל, את חטיבת הכוח החשמלית אנחנו מפתחים לבד וכך גם את השליטה במתלים. בתחומים הדיגיטליים יש לנו שותפים, מכיוון שיש תחומים שדבר זה עדיף. ככל שנעשה יותר בבית שלנו כך זה טוב יותר, גם מכיוון שאנחנו שולטים טוב יותר בדרך. אבל את התאים של הסוללות למשל לא נעשה לבד, ואנחנו מפתחים אותם עם השותפים שלנו. הבסיס בתחום זה הוא גמישות בתכנון וביישום כדי לקבל גדלים שונים וליישם טכנולוגיות נוספות; בכל שלוש שנים נוצר שיפור בטכנולוגיה, ולכן חשוב ליצור בסיס גמיש, כזה שיאפשר למשל גם הטמעה בעתיד של  סוללות מצב מוצק (סוליד סטייט). אנחנו לא מפתחים את התאים כי הטכנולוגיה בתחום זה מתקדמת במהירות ואנחנו לא רוצים השקעה כה גדולה בספרי החשבונות שלנו".

ב.מ.וו נויה קלאסה סביבת נהג
צילום: ב.מ.וו
 

נפרדים

לקראת פרידה אני שואל את קאי לנגר, האחראי על העיצוב החיצוני בחטיבה 'i' שהופקדה על מכונית התצוגה עד כמה דומה המכונית לדגם הסדרתי. "זו שאלה טריקית ואני לא יכול לענות באחוזים. חכה למכונית ולדעתי תגיד שהיא תהיה קרובה, תראה גם דברים רבים בתחומי התפעול והתקשורת שיגיעו מדגם התצוגה וימצאו ביטוי בדגם החדש".

תשובה בפועל לשאלה שלי תהיה בעוד שנתיים, עם הצגת הדגם לייצור. 

ב.מ.וו נויה קלאסה הצגה
צילום: ב.מ.וו