מכונית ממוגנת היא עניין מוכר מזה שנים, היא מוצעת כדבר שבשגרה על-ידי שלוש יצרניות היוקרה הגרמניה בדגמי הפאר שלהן, גם על-ידי ריינג' רובר ועוד כמה. 

כך שמהדורה כזאת למכונית הפאר החדשה של ב.מ.וו, הדור העדכני של סדרה 7, ממש נדרשת, וברוח התקופה, כזאת לחשמלית ירוקה גם מתבקשת.

אני נפגש עם ריינר פולמן, מנהל פרויקט 'i7 פרוטקשן' של ב.מ.וו, ומעבר למושג 'פרוטקשן' שבישראל לא נשמע הכי מוצלח (בסה"כ 'הגנה', אבל אתם יודעים איך זה עם מילים), המושגים מזכירים דברים אחרים. 

ב.מ.וו 7 פרוטקשן
צילום: ב.מ.וו

כך למשל רמת המיגון VR6 היא כשם הגרסה ההיא של פולקסווגן גולף משנות התשעים. זו אגב אחת משתיים; הראשונה מוצעת כבר ב-X5 מזה שנתיים, השנייה גבוהה ממש, VR9. לפי פולמן, החברה תציע מיגון מובנה כזה לדגמים נוספים שלה. 

ככל שמדובר ברמות מיגון, VR10 היא הגבוהה ביותר ברכב אזרחי (VR14 בצבאי) – וזו המוצעת ב-i7 של ב.מ.וו מעניקה מיגון לא רק בפני ירי מנשק קל ארוך אלא גם בפני רימוני יד, פיצוצים וסוג של תקיפות מהאוויר. בנוסף, אם ממש לחוץ, אפשר להוסיף לרמת המיגון VPAM10.

שתי הערות: מדובר במיגון הבא מהמפעל, ובעולם (ובארץ) קיימות סדנאות רבות למיגון; בישראל רכב ממוגן מחייב רישוי מיוחד ונדרשים לכך אישורים של שב"כ ושל משטרת ישראל. 

ב.מ.וו 7 פרוטקשן 2023
צילום: ב.מ.וו
 

החיבור המחושמל

סדרה 7 החדשה מוצעת כידוע גם כ-i7 הכל-חשמלית, כך שהיא יוצאת דופן ונטולת מתחרות בתחום המכוניות הממוגנות. סדרה 7 מוצעת במהדורה ממוגנת גם בגרסת הבנזין החזקה, V8 בנפח 4.4 ליטר. לגרסה המחושמלת יתרון קל בהספק – 544 כ"ס מול 530 כ"ס – וממש קצת פחות במומנט: 76 קג"מ מול 76.5 קג"מ. ההנעה בשתיהן כפולה, כמובן. 

"תמיד שואלים 'מה אתם משנים ברכב ממוגן?', אבל אנחנו כיום לא מסתכלים על זה כך. אנחנו לא מוסיפים חלקים למיגון הרכב הרגיל שלנו אלא מייצרים מראש מרכב משוריין, וכאן יש לנו יתרון על-פני אחרים, מכיוון שלרוב המרכיבים המשוריינים מוכנסים לתוך מרכב קיים כתוספות. ומכיוון שאנחנו מחליפים את המרכב כולו מרחב הפנים נשאר מצוין כשהיה. למעשה, כאן מרווח הראש אפילו טוב יותר, מכיוון שגג הזכוכית אינו קיים. וכל אלה למרות שיש גם דפנות מתכת ייעודיות וגם דיפון אלקנטרה. כמובן שגם השמשות, שהן מוכהות לגמרי, עשויות זכוכית משוריינת כנדרש". 

ב.מ.וו 7 פרוטקשן מושבים אחוריים
צילום: ב.מ.וו

ה-i7 אינה מכונית קלה. איך המיגון משפיע על המשקל ועל הטווח? 

"המהדורה המשוריינת של i7 שוקלת 4375 ק"ג ואילו זו של ה-V8 קלה בחצי טון בערך, 3890 ק"ג; תוספת המשקל היא כ-1500 ק"ג לכל אחת (נדיר מאוד לקבל נתון משקל של רכב ממוגן; א.ש). בהקשר של i7 הטווח קצר, וזה המוצהר עומד על 375 ק"מ, ולרבים זה מספיק. משך ההאצה ל-100 קמ"ש ארוך יותר, 9 שניות, והמהירות המוגבלת היא 160 קמ"ש (בגרסת הבנזין, 6.6 ש' ו-210 קמ"ש; א.ש). שמרנו על ההיגוי האחורי ועל יתר המרכיבים הטכניים המתקדמים כדי למצות את כושר התמרון והיכולת הדינמית שהם חשובים. 

"ברכב גם צמיגים מיוחדים שפותחו על-ידי מישלן. יש להם דופן מחוזקת במתכת המאפשרת להם לתפקד גם לאר פגיעה בצמיג במהירות עד 80 קמ"ש".

ב.מ.וו 7 פרוטקשן  – ירוק, שרד, מיגון
צילום: ב.מ.וו