במשך שנים מהווה תערוכת טוקיו במת השתוללות ליצרניות הרכב היפניות, שמעבר להשקות של דגמים קונבנציונליים, מאפשרות למעצבים לשחרר קצת את העניבה ולהציג מכוניות מקוריות, עליזות וקצת פרועות.

באופן אישי, אני מוכרח לציין, שאני לא ממש מתחבר לרעיון - או לדגמי קונספט בכלל; ברור, יש רציונל בדגמי תצוגה: לבחון את דעת הקהל, להציג עיצובים חדשים, רעיונות חלוציים וטכנולוגיה עתידית - ולא פחות חשוב, לתת דרור לדמיון של המהנדסים והמעצבים. הרי לא הכל צריך להיכנס למסגרת הכובלת של דגמים שנועדו לקלוע למכנה המשותף הרחב ביותר.

טויוטה לנדקרוזר SE
צילום: טויוטה

אבל אם שום דבר מזה לא מגיע בסוף לייצור, זה קצת לשחק בנדמה לי - בייחוד כשהיצרנים הסינים משיקים דגם חדש בכל שני וחמישי, והופכים כל רעיון מוזר לדגם ייצור תוך זמן קצר.

אם אתם פחות מקובעים ממני, תוכלו גם השנה ליהנות מהמגוון הרחב של דגמי הקונספט שהוצגו בטוקיו, שללא ספק השתחררה מכבלי הקורונה והמיתון והעניקה תחושה של "עסקים כרגיל".

לא פחות מ-20 קונספטים נחשפו, ובראשם גל חדש של מכוניות ספורט חשמליות. ריכזנו עבורכם את הדגמים היותר חשובים ומעניינים שהוצגו.

ניסאן הייפר קונספט
צילום: ניסאן

דייהטסו me:Mo
ה-me:Mo היא מכונית עירונית חשמלית שנועדה להתפתח עם בעליה, ומציעה קסטומיזציה פנימית וחיצונית כדי להתאים ל"שינויים בשלבי החיים של הלקוח". כדי להדגים את כוונותיה, הרכב הוצג בטוקיו עם מערך פנים ידידותי לילדים, הכולל ארגז חול, סל צעצועים ומרכב שנראה כמו מכונית צעצוע מגודלת.

דייהטסו me:Mo
צילום: דייהטסו

דייהטסו אוספנו
עם מידות קצרות יותר מאלו של מכונית מיני, האוספנו היא קבריולה שנועדה להעניק "הנאה רגועה" לשני יושביה. נשמע קצת חרטא, אבל אין ספק שהעיצוב חמוד

דייהטסו אוספנו
צילום: דייהטסו

דייהטסו ויז'ן קופן
בעבר הלא רחוק, דייהטסו ייצרה רודסטר הנעה-קדמית חביבה בשם קופן, שנועדה לעמוד בתקנות קטגוריה Kei היפנית (עד 660 סמ"ק), אך הפכה למוצר אופנתי מבוקש גם בשווקי הגה ימני כמו בריטניה.

כעת מציגה החברה קונספט לדור חדש, עם עיצוב מאוד דומה לדור האחרון - אך ממדים מוגדלים שמציבים אותה ראש בראש מול מאזדה MX-5. גם ההנעה עברה לאחור ולפי השמועות היא צפויה לקבל מנוע 1.3 טורבו בנזין. זה כבר מתחיל להישמע מעניין.

דייהטסו ויז'ן קופן
צילום: דייהטסו

הונדה CI-MEV
רכב דו מושבי קטנטן שנבנה למי שמתגורר באזור עירוני שבו התחבורה הציבורית דלה. כלומר, כל עיר בישראל. הונדה מתגאה גם בידידותיות לסביבה של הרכב, שעושה שימוש בשרף אקרילי כתחליף לצבע מרכב מסורתי, כדי שאפשר יהיה למחזר אותו ביתר קלות.

הונדה CI-MEV
צילום: הונדה

הונדה סאסטינה-C
הסופרמיני החשמלית הזו אומנם נראית כמו הדור הבא של הונדה e העירונית, אך פותחה גם היא כדי להציג את יעדי הקיימות של החברה היפנית - ועשוייה כולה מחומרים ניתנים למחזור.

הונדה סאסטינה-C
צילום: הונדה

לקסוס LF-ZC
קדימון ליריבה של העתידית של אודי A4 וב.מ.וו i4 שתושק ב-2026. לטענת לקסוס, ה-LF-ZC תספק "חווית נהיגה מלהיבה" ו"טווח כפול מזה של מכוניות חשמליות רגילות".

היא מתבססת על ארכיטקטורה חדשה  שתשמש מגוון רחב של דגמי טויוטה ולקסוס, תוך שימוש בתהליך ייצור חדש בסגנון 'גיגה-קאסט' של טסלה. בואו רק נקווה שהאיכות תהיה גבוהה יותר מזו של המכוניות של אילון.

לקסוס LF-ZC
צילום: לקסוס

לקסוס LF-ZL
רכב פנאי חשמלי גדול המעוצב תוך התמקדות בטכנולוגיות תא נוסעים חדשות. הוא כולל לוח מחוונים ממוקד לנהג עם מסך מולטימדיה ענק עבור הנוסע מלפנים. יש גם עוזר אישי בטכנולוגיית AI שלטענת לקסוס יהיה "כמו לדבר עם משרת אישי קשוב ומפרגן".

לקסוס LF-ZL
צילום: לקסוס

ניסאן הייפר אדוונצ'ר
ניסאן הציגה חמישה רכבי קונספט תחת השם "הייפר". האדוונצ'ר הוא רכב פנאי עם סוללה גדולה במיוחד שמבטיח לספק לכם חשמל בכל מקום ובכל תנאי שטח, ולמעשה לתפקד כגנרטור לפעילויות קמפינג, ספורט אתגרי ועוד.

ניסאן הייפר אדוונצ'ר
צילום: ניסאן

ניסאן הייפר פורס
ניסאן רוצה להבטיח שלמכוניות ספורט כמו ה-GT-R יהיה מקום גם בעתיד החשמלי של החברה, ולכן הציגה את ההיפרקאר החשמלית הזו (שלא קשורה במאום למסורת הפרקטית של ה-GT-R), וכוללת תפוקה עצומה של 1345 כ"ס.

או במילים אחרות, חלק משפת העיצוב הזו אכן יגיע לדגם הייצור, שלטענת החברה, יהיה חלוץ בשימוש בסוללות "מצב מוצק" ויושק לקראת 2028.

ניסאן הייפר פורס
צילום: ניסאן

ניסאן הייפר פאנק
רכב פנאי חשמלי המרמז על עתידו של ניסאן ג'וק, עם קווים בהשראת אוריגמי וחבילה של תכונות המופעלות על ידי AI ומיועדות לקונים צעירים. ניסאן טוענת שהרכב תוכנן במיוחד עבור משפיענים ויוצרי תוכן, עם מצלמות משולבות מסביב למכונית.
תעצרו את העולם, אני רוצה לרדת.

ניסאן הייפר פאנק
צילום: ניסאן

ניסאן הייפר טורר
מבין חמשת הקונספטים הפרועים של ניסאן, הטורר הוא הדגם הכי קרוב לייצור; זהו קדימון למיניוואן חשמלי עתידי שיתחרה בוולוו EM90 ולקסוס LM. מדובר במוביל נוסעים יוקרתי במיוחד הכולל יכולת אוטונומית מלאה, סוללות מוצקות בצפיפות גבוהה ומיקוד באווירודינמיקה.

תא הנוסעים כולל מושבים קדמיים המסתובבים ב-360 מעלות, רצפה מנוקדת בנורות LED, ממשקי VR לנוסעים מאחור ובינה מלאכותית לניטור ההיבטים השונים של בריאות הנוסעים. צפו שמעט מאוד מזה יגיע לדגם הסדרתי.

ניסאן הייפר טורר
צילום: ניסאן

ניסאן הייפר אורבן
קרוסאובר חשמלי בגודל של הקשקאי שמסוגל להתעדכן ככל שהטכנולוגיה משתפרת, כולל לוח מחוונים נשלף שניתן להחליף באחד בעל טכנולוגיות העתידיות.

אתם יודעים, כמו אלה שמתקינים מולטימדיה בגודל 17" מעלי אקספרס ביונדאי אקסנט 2005.

ניסאן הייפר אורבן
צילום: ניסאן

סובארו ספורט מוביליטי קונספט
הרכב המוזר למראה שהציגה סובארו הוא קופה ספורטיבית שמנמנה ומוגבהת שמהווה קריצה למורשת הראלי של היצרנית.

סובארו גורסת כי לנהג תהיה שליטה על "כל ארבעת הגלגלים כרצונו", רמז להנעה כפולה עם טכנולוגיית הכוונת מומנט מתוחכמת.

גם שפת העיצוב החדשה של הרכב תזלוג לדגמי ייצור עתידיים.

סובארו ספורט מוביליטי קונספט
צילום: סובארו

סוזוקי eVX
הרכב החשמלי הראשון של סוזוקי יהיה קרוסאובר בגודל של S-Cross שמטרתו "להוביל את מורשת ה-4x4 של המותג". קדימון לדגם הסדרתי הוצג לראשונה בתערוכת הרכב בדלהי, הודו, וכלל סוללה של 60 קוט"ש, המאפשרת טווח של 550 ק"מ. נשמע אופטימי למדי בהתחשב בגודל הסוללה.

סוזוקי eVX
צילום: סוזוקי

סוזוקי eWX
הקונספט הקופסתי הזה יהווה את הבסיס לדור הבא של סוזוקי וואגון R. גם הוא עושה את המעבר למערכת הנעה חשמלית, ומציע טווח של 230 ק"מ בין טעינות.

סוזוקי eWX
צילום: סוזוקי

טויוטה FT-Se
אחרי חרושת שמועות ותקוות, טויוטה מציגה קונספט ש(אולי) יהווה את הבסיס לחזרתה של ה-MR2.

מכונית הספורט החשמלית הראשונה מחטיבת GR מובטחת להיות קטנה, נמוכה, קלילה ומהנה. ה-FT-Se מבוססת על אותה ארכיטקטורה חדשה כמו הקונספטים של לקסוס, ומציגה גם את תוכנת ההפעלה החדשה Arene, שתאפשר לשנות את הדינאמיקה של המכונית בהתאם להעדפת הנהג, ולהתפתח עם עדכוני תוכנה לאורך חיי הרכב.

טויוטה FT-Se
צילום: טויוטה

טויוטה FT-3e
ה-FT-3e מהווה קדימון לרכב פנאי קופה חשמלי בעיצוב רדיקלי, עם דגש למרכז כובד נמוך וטווח חשמלי ארוך. לטענת החברה, הקטנת גובה הסוללה הוא שיקול מרכזי בתכנון מכיוון שהדבר מאפשר עיצוב אווירודינמי יותר.

בטויוטה bZ4X הנוכחית, גובה הסוללה הוא בסביבות 15 ס"מ, אבל זה יקטן ל-12 ס"מ בדור הבא.

טויוטה FT-3e
צילום: טויוטה

טויוטה לנדקרוזר SE
רכב השטח רב היכולות של טויוטה עומד להמציא עצמו מחדש לעידן החשמלי, אם נאמין לקונספט הזה. מדובר בנטישה של קו הרטרו הקופסתי של הלנד קרוזר בנזין שהוצג לאחרונה, עם עיצוב מרוכך ומעוגל בהרבה, ודגש רב על יעילות אווירודינמית.

אנחנו מהמרים שבדומה ליצרנים רבים אחרים, טויוטה תמכור את הגרסה החשמלית לצד גרסאות בעירה פנימית, ותשמור על בידול עיצובי ורעיוני. הטווח החשמלי, כך טויוטה, צפוי לעמוד על 1000 ק"מ. 

טויוטה לנדקרוזר SE
צילום: טויוטה

ימאהה טרייסרה
יצרנית האופנועים משתעשעת מדי כמה שנים עם קונספט לרכב תלת גלגלי ספורטיבי, אך עד כה היא לא הביאה את הרעיון לייצור.

רכב התצוגה העדכני, Tricera, כולל מנוע חשמלי, כמובן, ומערכת היגוי חדשנית לגלגלים האחוריים שנועדה לספק "הנאה ללא פילטרים" בסביבה עירוניות.

החברה מסרה כי "הניידות המודרנית עוברת לכיוון של נהיגה אוטונומית, ובדיוק בגלל זה ימאהה חוזרת ליסודות". אהבנו.

ימאהה טרייסרה
צילום: יצרן