השם דייהטסו הופיע אמנם רק ב-1951, אך שורשי החברה נטועים במפעל מנועים שהוקם עוד בשנת 1907.

ב-1930 התגלגל מפס היצור הרכב הראשון של החברה, שהיה למעשה אופנוע תלת-גלגלי – וגם היה הרכב הראשון שיוצר ביפן. המכונית הראשונה עם 4 גלגלים יוצרה ב-1937. ב-1951 שינתה החברה את שמה לדייהטסו-קוגיו והמשיכה לייצר רכבים תלת גלגליים קטנים וזולים. כבר כאן נקבע למעשה אופי החברה אשר מתמחה עד היום במכוניות קטנות, כולל מגוון רחב ביותר של מכוניות Kei (קטגוריה זעירה במיוחד) בשוק היפני. ב-1967 החל שיתוף הפעולה עם טויוטה, תהליך שהביא בסופו של דבר לרכישת שליטה מלאה (51% מהמניות) על-ידי טויוטה ב-1999.

כיום מהווה דייהטסו מעין חטיבת מכוניות קטנות של טויוטה, עם שיתוף פעולה נרחב וחלוקת פלטפורמות, רכיבים ומנועים (דייהטסו נחשבת למפתחת ויצרנית מצטיינת של מנועים קטנים). דגמים רבים נמכרים בשמות שונים אצל שני המותגים, במיוחד ביפן: כך למשל הסיריון המוכר לנו משתמש בפלטפורמה של הטויוטה יאריס, ונמכר ביפן גם כטויוטה פאסו; ואילו הדייהטסו מאטריה משווקת גם כטויוטה bB.

מנועי 1.3 ל' של הטויוטה יאריס תוכננו ויוצרו על ידי דייהטסו, וכן הלאה. פה ושם גם משווקת דייהטסו דגמים גדולים יותר של טויוטה, כמו למשל האלטיס שהינה בעצם טויוטה קאמרי. ההיסטוריה של דייהטסו כוללת במפתיע גם מסורת עשירה של רכבי שטח, שחלקם הגיעו גם ארצה – הרוקי הקשוח, הפרוזה ומזה שנים רבות הטריוס הקטן והמצליח.

דייהטסו הייתה גם המותג היפני השני אחרי סובארו שפרץ את החרם הערבי על ישראל והגיע לכאן כבר ב-1983. השרייד והאפלוז זכו כאן להצלחה רבה ואחריהן עשתה זאת הסיריון המקורית, אך הגדילה לעשות הסיריון הנוכחית אשר כבשה ב-2007 את המקום הראשון בטבלת המכירות של מכוניות קטנות והדיחה את היונדאי גטץ.

גם ב-2008 היתה הסיריון המכונית הקטנה הנמכרת ביותר בישראל, למרות ירידה משמעותית במכירות הדגם - שתרמה לירידה ניכרת בכלל מכירות דייהטסו אצלנו. עם זאת, הטריוס העדכני ממשיך להיות פופולרי ולהשתלב בצמרת המכירות של רכבי הפנאי בישראל. • מכירות בישראל ב-2008: 6,644 (32%-, מקום 13) • מכירות בעולם ב-2008: 866,000 (18.3%-)

.