סגמנט המיני מעולם לא ממש הצליח בשוק הישראלי – הלקוח הטיפוסי לא ממש ידע איך לאכול את המכוניות הבסיסיות בעלות התיבה הידנית שהיו בו בעבר. אלא שאי שם בתחילת העשור הקודם הגיעה סוזוקי אלטו עם תיבה ידנית ובמחיר שלא השאיר את הישראלים אדישים. המתחרות הגיבו בזריזות והסגמנט, שהיה מנומנם בעבר, הפך בתוך זמן קצר לאחד החמים והתחרותיים בשוק המקומי.

יונדאי i10
צילום: מערכת אוטו

ברבות השנים המתחרות בו גדלו, שיפרו את ההצעה, הוסיפו אבזור והאיכות שופרה – וגם תיבה עם תפעול אוטומטי חזרה אל מרכז הבמה. כל אלה הובילו לעלייה במחיר מכוניות המיני, וכיום כל המתמודדות בסגמנט נמכרות בעיקר בגרסאות שנושקות לרף ה-100,000 שקלים – מי מלמטה ומי מלמעלה. גם היצע המותגים והדגמים בסגמנט ירד וכיום הוא מורכב מ-5 שחקניות מרכזיות בלבד לצד כמה דגמי נישה קטנים וחביבים.

התוצאה? סגמנט המיני מאבד מנתח השוק שלו – ואת שנת 2023 סיימו מכוניות המיני כשהן מהוות רק 5.5% מכלל המסירות, ירידה של 36.2% ביחס לשנה הקודמת.

סוזוקי איגניס
צילום: יואל פלרמן
 

מכוניות המיני הנמכרות בישראל 2023

קיה פיקנטו – 6,450 יח'
יונדאי i10 – עם 4,734 יח'
סוזוקי איגניס – 1,365 יח'
טויוטה אייגו X – עם 1,328 יח'
ליפמוטור T03 – עם 459 יח'
פיאט 500 – 397 יח'

ובכל זאת, עם 6,450 יח' שנמסרו מהמכונית שהתברגה למקום הראשון אי אפשר להתעלם מן הסגמנט הקטן. מדובר כמובן בקיה פיקנטו, מכונית המיני שמובילה את הסגמנט כבר כמה שנים ביד רמה וכמעט ללא תחרות אמיתי. עם זאת, המיני הקטנה שסיימה את שנת 2022 כדגם הנמכר ביותר ירדה השנה באופן ניכר, הרבה יותר מהירידה הכוללת של הסגמנט, ואיבדה כ-50% מהמסירות ביחס לשנה הקודמת.

טויוטה אייגו X
צילום: אלי שאולי

בניגוד אליה ה-i10, האחות מבית יונדאי, ירדה רק במעט ובכך צמצמה באופן ניכר את הפער בינה לבין הפיקנטו הפופולרית יותר. יכול להיות שהעובדה כי גם הפיקנטו משווקת כיום עם תיבה רובוטית דו-מצמדית אחראית לחלק מחלוקת הכוחות החדשה בסגמנט.

במקום השלישי נכנס סוזוקי איגניס, רכב המשלב בין מימדי המיני לאופנת הפנאי. נתון זה מפתיע שכן מחירו של איגניס עלה לאחרונה ומדובר באחד מהכלים היקרים בסגמנט – מחיר דגם זה עם תיבה אוטומטית (רציפה) מתחיל כיום בכ-115,000 שקלים, מחיר קרוב מאוד לזה של כמה מכוניות סופרמיני איכותיות וגדולות יותר. אגב, מסירות איגניס עלו ב-12% ביחס לשנה הקודמת, מרשים ביותר על רקע הירידה הכוללת בסגמנט.

ליפמוטור T03
צילום: יואל שורץ

אל המקום הרביעי מגיעה טויוטה אייגו X (שלישי בשנה הקודמת). גם כאן מדובר בהצעה המשלבת סממני פנאי, אולם המופע פחות בולט ומובהק ל"שטח" מאשר זה של איגניס. אייגו X ירדה במסירות בשיעור דומה לשל הירידה הכוללת של סגמנט המיני.

את החמישיה הפותחת סוגרת ליפמוטור T03, מכונית המיני החשמלית הנמכרת ביותר בישראל בשנת 2023. מכונית המיני הקטנה מציעה טווח נסיעה של עד 280 ק"מ והיא החשמלית היחידה בסגמנט במבנה ארבע דלתות "מסורתי".

המשך הרשמה מורכב בעיקר מפיאט 500 החשמלית שנמסרה ב-397 יח' השנה, מתוכן 209 יח' של גרסת הקבריולה – מדובר במכונית המכוונת לקהל נישתי המוכן לשלם עבור האמירה העיצובית. מחירה, כמובן, גבוה משמעותית מזה של שאר המתחרות בסגמנט. עוד נמסרו 193 יח' של שברולט ספארק לפני ששיווקה נעצר סופית בתחילת השנה. גם 79 יח' של אבארט' הספורטיבית עלו על כבישי ישראל.

פיאט 500e
צילום: יואל פלרמן