משפחתיות-גדולות, אלה שנקראו לפני מספר עשורים "מכוניות מנהלים", היו פעם משהו שרבים רצו. בכל זאת, מנהלים. אבל ובעיקר, מכיוון שהיו גדולות מהמשפחתיות הרגילות, מרחב הפנים שלהם מוצלח בהרבה, האבזור עשיר יותר, איכות הנסיעה משופרת והביצועים עדיפים בגלל מנועים גדולים וחזקים יותר.

הן היו גם עדיפות לקונים בשוק המשומשות מכיוון שערכן ירד יותר מאשר המשפחתיות הקומפקטיות, מה ששיפר את התמורה שלהן למחיר. 

אלא שהקטגוריה הזאת, שהגיעה לשיאה המתקדם בעשור הראשון של המאה, עברה דעיכה בעשור השני בגלל דגמי הפנאי שהפציעו בהמוניהם. אלה הביאו כידוע מרחב פנים משופר, כניסה ויציאה נוחות בהרבה, תנוחת נהיגה גבוהה ושדה ראייה עדיף – ובעיקר: הרחבת מעטפת השימוש לטיולים בשבילים. וכן, גם ההופעה הוסיפה. 

עם זאת, דגמי הפנאי יחסית יקרים יותר ממשפחתיות-גדולות, משמרים טוב יותר את ערכם בשוק הרכב המשומש (יקר יותר לקונים), צריכת הדלק שלהם פחות טובה, ובמקרים רבים נוחות הנסיעה והיכולת הדינמית מוצלחים פחות.

מספר הדגמים של משפחתיות גדולות ירד מאוד, וכך גם היקף המכירות של הקטגוריה – ולתופעה זו ביטוי גם בעולם הגדול, גם בישראל.

מאזדה 6 2013
צילום: מאזדה

בכל אופן, במהלך העשור הזה בלטו – הן ביכולתן, הן בהיקף המכירות – שלושה דגמים משומשים, ואנחנו מביאים התייחסות אליהם בטווח המחירים הנע בפועל בין 50,000 שקלים ל-100,000 שקלים.

בתרגום למציאות, מוצגות כאן שלוש מכוניות שונות זו מזו גם בשנתון שלהן, במספר הקילומטרים שעברו ובבעלות הקודמת.
 

מאזדה 6

גרסה; רמת גימור בנזין, 2.5 ליטר, 188 כ"ס; 'פרמיום' 
שנתון 2013 (דור שלישי-עכשווי)
מחיר מבוקש 50,000 שקלים

מאזדה 6 2013 סביבת נהג
צילום: מאזדה

הדגם שהוצג ב-2002 היה ליפנית הראשונה שהביאה עיצוב מתקדם וזו הוסיפה הצטיינות דינמית והעניקה הנאה מנהיגה. הדור השלישי הוצג ב-2012, מביא את הבשורה המקורית – והוא זה המשרת גם כיום. מאז עברה מאזדה 6 מספר מתיחות פנים, אבל המקור נשאר – כולל מנועי בנזין אטמוספריים 2.0 ליטר ו-2.5 ליטר – זה האחרון מייצר 188 כ"ס ו-24 קג"מ – תיבה אוטומטית 6 הילוכים. מפרט האבזור כבר אז היה עשיר, וכלל גג שמש, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים וזיכרונות לזה של הנהג, בקרת אקלים דו-אזורית עם פתח מיזוג מאחור, מערכת שמש של בוז, ריפוד עור למושבים.

ביחס למכוניות דומות אחרות, המרחב מאחור אינו מתעלה, ותא המטען (430 ליטר) קטן יחסית. צריכת הדלק של גרסה זו כאשר נבחנה הייתה הטובה פחות מבין הדגמים כאן, 10 ק"מ/ל'. 

לזכותה של מאזדה 6, מעבר למה שמצאנו במבחנים – ביצועים טובים, יכולת גבוהה בכבישים, כיף במתעקלים – מוניטין אמינות גבוה בכלל, זה של המנוע והתיבה בפרט. האקזמפלר כאן מעניק עקרונית רכב מכובד במחיר סביר בהחלט.

מאזדה 6
צילום: מאזדה
 

סקודה סופרב

גרסה; רמת גימור טורבו-בנזין, 2.0 ליטר, 220 כ"ס; 'סטייל' 
שנתון 2017 (דור שלישי-עכשווי)
מחיר מבוקש 100,000 שקלים 

סקודה סופרב נחנכה ב-2002, והדור השלישי הוצג ב-2015. סופרב מוצעת בשפע גרסאות מנוע (בנזין ודיזל במספר נפחים וברמות הספק שונות), גם בהנעה כפולה, ומספר רמות האבזור רב. כתוצאה מכך מספר האופציות גדול מאוד וטווח המחירים נרחב ביותר.

סקודה סופרב 2018
צילום: סקודה

סופרב הייתה למכונית מבוקשת מאוד בישראל מכיוון ששילבה יחידות הנעה יעילות וגם יעילות מאוד עם התנהלות טובה בנסיעה, מפרט אבזור נאה עד עשיר מאוד (כאן למשל בקרת אקלים תלת-אזורית עם שליטה מאחור), הציעה מרחב מרשים מאוד מאחור לנוסעים, גם לכאלה מגודלים, והוסיפה תא מטען ענק (584 ל'). סופרב היא מכונית מאוד שימושית למשפחה, וכיוון שזוהי סקודה יש בה הרבה פטנטים יעילים ליום-יום.  

בין מנועי הבנזין (כולם מוגדשים), לסופרב יש שלושה – 1.4 ליטר, 1.8 ליטר, 2.0 ליטר – והתיבה היא דו-מצמדית, אבל היא שונה לפי המנוע. לאקזמפלר כאן מנוע בנפח 1.8 ליטר וצמודה לו התיבה הנ"ל בדגם DQ200 ולזו 7 הילוכים ומצמדים יבשים (גם במנוע 1.4 ל').  ההמלצה שלנו היא למנוע 2.0 ליטר עם התיבה DQ250 שיש לה 6 הילוכים ומצמדים רטובים; התיבה הזו אמינה מהקודמת הסובלת מבלאי מואץ במצמדים ואפשרות לכשל ב'מוח' של התיבה; תיקונים אלה יקרים יחסי. 

סקודה סופרב סביבת נהג
צילום: סקודה

מנועים מוגדשים מסוימים סובלים מצריכת שמן מוגברת, כך גם מנועים כאן. חשוב לבדוק (כל שבוע, באמצעות המדיד) את מפלס השמן (מנוע קר, רכב על משטח ישר). בנוסף, מחזיר השמן האחורי מחייב לפעמים החלפה, והמחיר אינו נמוך.

לכן יש להתעקש על בדיקת היסטוריית טיפולים מלאה – מוסכים מורשי משרד התחבורה, שירות בזמן, מעקב אחרי בעיות ומקור החלקים – וגם לברר במוסך מה מחיר איפוס הרכב לאור ממצאי הבדיקה לפני-קנייה ולפי המידע שיש לו. 

סקודה סופרב
צילום: סקודה
 

יונדאי סונטה

גרסה; רמת אבזור היברידי, 2.0 ליטר; 'לימיטד' 
שנתון 2018 (דור שביעי-קודם)
מחיר מבוקש 95,000 שקלים 

סונטה נחנכה ב-1985, הדור השביעי הושק ב-2014, ואילו זה הנוכחי ב-2019. הדור השביעי היה הראשון עם מערכת הנעה היברידית, וזה עבר מתיחת פנים ב-2018. 

יונדאי סונטה 2018
צילום: יונדאי

יונדאי סונטה, ראשית, היא מכונית מאובזרת היטב, ובמפרט בין השאר, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים וזיכרונות למושב הנהג, בקרת אקלים דו-אזורית עם פתחי מיזוג מאחור וריפוד עור. במפרט הבטיחות המכובד שמירת מרחק לפנים ובלימה אוטונומית, והתרעות על סטייה מנתיב, רכב בשטח מת, עייפות נהג.

יונדאי סונטה מרווחת למדי מלפנים ומאחור (פחות מאשר סקודה סופרב, יותר ממאזדה 6), וכך גם ביחס לתא המטען שלה (440 ל'). 

סונטה הוצעה כאן עם יחידת הנעה היברידית הכולל מנוע בנזין אטמוספרי 2.0 ליטר, לזו תפוקה של 193 כ"ס ו-37.4 קג"מ והתיבה היא אוטומטית עם 6 הילוכים. הביצועים טובים והתנהלות הרכב טובה.  

יונדאי סונטה 2018 סביבת נהג
צילום: יונדאי

סונטה היא מכונית אמינה, אבל עם קנייה יש להתייחס למנוע ה-2.0 ליטר ששימש אותה בין 2015 ל-2019. מנוע זה סבל מבעיות אטימה של טבעות הבוכנה (רינגים), וכתוצאה מכך היה צורך בהחלפתו. לכן יש לבדוק את המנוע לפני הרכישה במוסך מתמחה על-מנת לדעת את מצבו, ואם הוחלף או לא.

מכיוון שלרכב מערכת היברידית הוא מצויד בסוללת ליתיום-יון. לזו באופן רגיל אורך חיים של 8-10 שנים, ובכל זאת מומלץ לבדוק את מצבה במוסך המוסמך לעבודה עם רכב מחושמל, על-מנת לוודא שהיא יעילה מספיק לשנים הקרובות; החלפתה היא עניין יקר. לסונטה יש אחריות ארוכה על סוללה זאת, ובכל מקרה יש לברר את תוקפה; בזמנו הייתה גם אופציה להארכת האחריות על הסוללה, ויש לוודא אם הבעלים המקורי רכש כזאת.

דגם קרוב מאוד לסונטה הוא קיה אופטימה מאותן שנים; עיצובו מוצלח ביותר, גם הוא מאובזר היטב, הרצפה והמכלולים זהים – אבל הוא יובא לישראל בגרסה זאת בהיקפים קטנים. 

יונדאי סונטה
צילום: יונדאי