מבין כלי הרכב החשמליים, עיקר ההיצע הוא של דגמי פנאי, רובם מסין. משפחתיות קומפקטיות, כאלה האמורות להתחרות בטויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה? ממש מעט. והן גם מחייבות פשרות. כך הן אורה פאנקי קאט שאינה מאוד שימושית בגלל ממדיה הקטנים, או הצמד של סיטרואן, C4 ו־X C4, שטווח הנסיעה שלהן קטן יחסית בגלל הסוללות. 
 
כעת הצטרפו לקבוצה הלא גדולה הזאת שני דגמים חדשים, BYD דולפין ו־MG 4, ואנחנו לקחנו אותם למבחן.

ככל שמדובר במפרט, הנתונים קרובים מאוד ומבטיחים שהפשרות אינן כואבות. ובכן, לשני הדגמים בסיס גלגלים זהה של 270 ס"מ, כך גם אורכם, 429 ס"מ, ונפח תא המטען ממש קרוב, כ־350 ליטרים. ההספק, 204 כ"ס, זהה אף הוא וטווח הנסיעה המוצהר קרוב מאוד, בין 430 ל־450 ק"מ. והמחיר? צמוד. מחיר BYD דולפין החל ב־142,000 שקלים, זה של MG 4 החל ב־145,000 שקלים.

MG 4 נגד BYD דולפין
צילום: איתמר רותם
 

היכרות ראשונה

דולפין הוצגה בסין ב־2021 ושייכת לסדרת 'אוקיינוס' של BYD הכוללת דגמים נוספים עם שמות מעולם הים: 'סיל', 'סיגל', 'סיליון' ועוד, בכולם פריטי עיצוב בהשראת הים – וכולם מבוססים על פלטפורמת e־Platform 3.0 העדכנית של BYD. זו משרתת גם את אטו 3 המעט גדול יותר, והשייך לסדרת הדגמים 'דיינסטי' המעט יוקרתית יותר לפי BYD.

MG 4 הוצגה ב־2022 והיא הראשונה בה מוטמעת הפלטפורמה MSP שפיתחה בעלת הבית SAIC עבור שלל דגמים בממדים שונים שייחשפו בהמשך.

למבחן התייצבו השתיים ברמות האבזור הגבוהות ביותר. דולפין 'דיזיין' עולה 148,000 שקלים, MG 4 ב'לקשרי' עם תג מחיר של 156,000 שקלים.

BYD דולפין נגד MG 4
צילום: איתמר רותם
 

מפגש ראשון

היופי בעיני המתבונן, העיצוב הוא עניין להתייחסות מוסדרת. עיצובן של השתיים סתמי למדי; הן שונות מאוד זו מזו, אך עיצובן גנרי במידה כמעט זהה, בהחלט לא מספיק חדשני, שונה, מיוחד או פורץ גבול כלשהו. אז קיבלנו את מה שרואים בתמונות – מבנה זורם שספק אם ישאיר חותם לאחר שאלה ייעלמו מטווח הראייה.

BYD דולפין
BYD דולפין | צילום: איתמר רותם

ומשזה נאמר, השתיים נאמנות לקו המשפחתי שלהן; לדולפין הופעה סולידית וחייכנית יותר, ל־MG 4 קו יותר ספורטיבי בעיקר בזכות החרטום הנמוך. לדעתנו, MG 4 נאה יותר בעיקר בגלל הפרופורציות העדיפות, אבל לא נתווכח אם אתם חושבים אחרת.

MG 4
MG 4 | צילום: איתמר רותם
 

התנסות ראשונה

בפנים זה כבר עניין אחר. סביבת הנהג בדולפין שופעת 'מוטיבים ימיים' כמו ידיות הדלתות, הקונסולה המרכזית, המסגרת העוטפת את פתחי המיזוג ועוד. יחד עם חומרים נעימים היכן שהיד מתיישבת ונשענת, קיבלנו סביבה מאוד נעימה ואף מיוחדת.

BYD דולפין סביבת נהג
BYD דולפין | צילום: איתמר רותם

סביבת המחייה ב־MG 4 מחווירה לא רק לעומת זו שבדולפין, מכיוון ש־MG בחרה בקו מאוד מינימליסטי על גבול הסגפני. זה משתקף בעיצוב, בחומרים ובתחושה הכללית המתקבלת לאחר שמתיישבים.

MG 4 סביבת נהג
MG 4 | צילום: איתמר רותם

וזה לא בגלל שחסר אבזור, ובכלל – שתי המתמודדות מאוד מאובזרות. בשתיהן תאורת לד, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, בקרת אקלים (חד־אזורית), ריפוד דמוי עור, קישוריות לאנדרואיד ואפל, אפליקציית סלולר לתפעול מרחוק.

הרשימה עוד ממשיכה, אבל נוותר על המשך הגלילה ונציין את הבדלים. רק בדולפין חלון גג פנורמי עם כיסוי חשמלי (עם תפעול לא נוח), רק ב־MG 4 אפשרות לפתיחת המכונית גם מצד הנוסע וגם הפעלה רציפה לכל ארבעת החלונות. בדולפין חיבור V2L (אפשרות להפעלת מכשירי חשמל באמצעות הרכב), ואילו ב־4 זה מוצע בתוספת תשלום של כ־1000 שקלים. ה־4 גם מציעה פתיחה חשמלית לדלת תא המטען בתוספת של כ־3000 שקלים.

BYD דולפין קונסולה
BYD דולפין | צילום: איתמר רותם

בשתי המשפחתיות צג מולטימדיה גדול – בדולפין "12.8 הסובב על צירו, ב־MG4 צג "10.25. בשתי המשפחתיות תפעול המערכות השונות לא מספיק נוח, אם בגלל מיקום הפקדים, רגישות או חוסר רגישות של חלק מהמגעים והנבירה האין סופית בתוך המסכים לשינוי כל דבר קטן או גדול. בשתיהן, האתחול התמידי של כל המערכות עם כל התנעה מחדש ממש מרגיז.

בניגוד לצגי המולטימדיה הגדולים, המחוונים המוקרנים ממש קטנטנים – "5 בדולפין ו־"7 ב־ MG4 – והחיווי בהם זעיר; בדולפין הוא יותר צפוף ופחות ברור.

MG 4 קונסולה ומסך
MG 4 | צילום: איתמר רותם

בשתי המכוניות תנוחת הנהיגה טובה, ובשתיהן המושבים לא מספיק נוחים – בדולפין המושב נראה נהדר, אך הוא שטוח מידי ובעיקר מחסיר תמיכה מכל סוג שהוא; ב־MG 4 המושב טוב יותר, אבל גם הוא טעון שיפור בעיקר כי חסרה תמיכה לגב.

בשתיהן יש מספיק מקום מאחור בסידור של זוג מבוגרים; מרווח הולם לברכיים, מרווח סביר־פלוס לראש, והרצפה השטוחה תסייע לכפות הרגליים. אבל בסידור של שלושה מבוגרים או בשילוב עם מושבי בטיחות, בדולפין יהיה ממש צפוף. 

BYD דולפין מושב אחורי
BYD דולפין | צילום: איתמר רותם

כאן מוצא ביטוי פער הרוחב בין הדגמים; MG 4 מעניקה יותר כי היא רחבה ב־7 ס"מ מאוד משמעותיים. עם זאת, יתכן ומסילות המושבים הקדמיים ב־MG 4 יפריעו לרגלי היושב במרכז. בשתיהן מפתח הדלת האחורית גדול (של MG 4 יותר), המושבים שטוחים למדי והמשענות מוטות מדי לאחור. ב־MG 4 גם המושב מוטה לאחור – מכניס גם את הספונים מאחור לאווירה קרבית.

בשתי המשפחתיות אין פתחי מיזוג מאחור, אבל דולפין אוספת לעצמה כמה נקודות בזכות התאורה האישית וידיות האחיזה בתקרה שאין בכלל ב־MG 4.

MG 4 מושב אחורי
MG 4 | צילום: איתמר רותם

כאמור, נפח תא המטען כמעט זהה: 345 ליטרים בדולפין, 350 ליטרים ב־MG4 – אבל תלוי מאיפה מודדים. לדולפין תא גדול מתחת לרצפה – סידור פחות מוצלח שמקטין את הנפח השימושי.

BYD דולפין תא מטען
BYD דולפין | צילום: איתמר רותם

בנוסף גם סף ההטענה גבוה מאוד, וכאמור היא צרה יותר, כך שגם הפתח קטן יותר. בסיכום: תא המטען של MG 4 עדיף.

MG 4 תא מטען
MG 4 | צילום: איתמר רותם
 

האצה, טעינה

נתון ההספק זהה בשתי המתמודדות, 204 כ"ס, וכך גם המהירות המרבית, 160 קמ"ש. השאר לא. לדולפין מומנט עדיף של 31.6 קג"מ לעומת 25.4 קג"מ ב־MG4, לBYD דולפין הנעה קדמית ואילו ב־MG 4 היא אחורית. דולפין גם זריזה יותר: 7.0 שניות ל־100 קמ"ש לעומת 7.9 שניות ב־MG4.

BYD דולפין נוחות נסיעה
BYD דולפין | צילום: איתמר רותם

כך שעל הנייר דולפין עדיפה – אלא שעל הכביש MG4 טובה יותר. דולפין מתקשה להוריד את הכוח לכביש – המומנט גדול ב־25%(!) – וצמיגי לינגלונג מסתחררים לשווא, מאפשרים ל־MG4 שהמומנט שלה מאתגר פחות ויש לה צמיגי קונטיננטל לחלוף על פניה בכל מצב – בתאוצה ממעמידה, בתאוצה בגלגול מכל מהירות, גם במצב 'נורמל' וגם ב'ספורט'.

לצמיגים יש כאן משקל נכבד, אבל זה לא רק הם, יחידת הכוח ב־MG4 יעילה יותר בתאוצות וגם נעימה יותר בזחילה, אך היא פחות כוחנית לתחושה מכיוון שהמומנט שלה כאמור קטן בהרבה.

MG 4 נוחות נסיעה
MG 4 | צילום: איתמר רותם

לשתיהן סוללות עם נתון אנרגיה קרוב: 60.4 קוט"ש בדולפין, 64 קוט"ש ב־MG4. לשתיהן טווח רשמי דומה, אלא שבפועל MG4 צרכה פחות. כאן נציין כי BYD לא מציגה נתון צריכת אנרגיה, כאילו יש לה מה להסתיר. לאורך כל יום המבחן חישבנו את הצריכה, בהתאם למרחק שעברנו וכמה אחוזים נשארו בסוללה – ובכל מדידה MG4 הפגינה צריכה עדיפה. בסיכום הדברים, ל־MG4 טווח עדיף של 350 ק"מ לעומת 320 ק"מ בדולפין.

MG4 גם מציעה הספק טעינה עדיף של 135 קילוואט, לעומת 88 קילוואט בדולפין, כך שגם זמן ההמתנה בעת טעינה יהיה קצר יותר ב־MG4.

BYD דולפין טווח נסיעה וסוללה
BYD דולפין | צילום: איתמר רותם
 

אספלט, פניות

השוני בין שתי המשפחתיות בולט במיוחד בכל הקשור לעבודת המתלים, בתחומי הנוחות וההתנהלות הדינמית. דולפין מכוילת רך, סופגת טוב יותר את שיבושי העיר. MG4 קשיחה יותר ומקפצת יותר בכל מפגש עם שבר אספלט, אבל היא שקטה יותר. זה בולט כבר בסביבות 40 קמ"ש כשבדולפין נוצרת תהודה הולכת וגוברת מאחור. ב־80 קמ"ש כבר מצטרף רעש רוח, ובכביש משובש או גלי, אותה רכות אינה מרוסנת כראוי.

הכיול הקשיח במודע של MG4 הוא תוצאה של אג'נדה – רצון להפגין קשר לשורשים המוטוריים של MG. השילוב של הנעה אחורית וכוח שמגיע מיד, יוצר החלקות זנב קטנות ומהנות עם כל לחיצה עמוקה על דוושת התאוצה. גם ההיגוי ב־MG4 עדיף וכך גם פעולת הבלימה. דולפין לעומת זאת פחות מרוסנת ונעה מדי על המתלים, ובנוסף האחיזה שמעניקים הצמיגים טובה פחות בפניות. 

MG4 טווח נסיעה וסוללה
MG 4 | צילום: איתמר רותם

בכל הקשור לבטיחות לשתיהן שפע מערכות לא אופייניות לסגמנט כמו התרעה על התקרבות רכב בעת פתיחת דלת. בדולפין אפילו נמצא מערכת למניעת שכחת ילדים ומערכת אקטיבית למניעת מעבר נתיב. אז לדולפין יש יותר מערכות, אבל אופי הפעולה שלהן אגרסיבי מידי ויכול להפחיד, ובדולפין גם יותר התרעות שווא (שקיימות חלקית גם ב־MG4).

ארגון יורו NCAP בחן את MG4 והעניק לדגם 5 כוכבי בטיחות. הארגון טרם פרסם תוצאות ריסוק עבור דולפין, אבל BYD אטו 3 שחולק עימה פלטפורמה קיבל 5 כוכבים.

BYD סמל
צילום: איתמר רותם
 

המכוניות, התמורה

שתי המשפחתיות מחייבות פשרות מסוימות, גם בהשוואה לכאלה מונעות בנזין. בכל אופן, וככל שמדובר במכונית משפחתית, MG4 מציעה חבילה טובה יותר.

@auto_magazine_il Byd דולפין Vs MG4 קרב החשמליות המשפחתיות #אוטוטוק #אוטו #חשמל #טכנולוגיה #רכבחשמלי ♬ original sound - אוטו


אמנם, היא לא מספיק נוחה בעיר, סביבת הנהג שלה מינימליסטית מידי ותפעול חלק מהמערכות מסורבל – אבל, היא מרווחת יותר מבפנים, תא המטען שימושי יותר, יחידת הכוח עדיפה, טווח נסיעה גדול יותר, הטעינה מהירה יותר, היכולת הדינמית טובה יותר. לא קשור לנ"ל ובכל זאת: היא מעניק אפילו זיק מסוים של הנאה מנהיגה.

במספר תחומים BYD דולפין עדיפה: אבזור, נוחות במהירות עירונית, אבל באלה MG 4 מפסידה ולא נכשלת. דולפין מצמצמת את הפער כאשר מכניסים למשוואה את פערי המחיר בשתי המכוניות והאחריות – לזכותה 8000 שקלים ועוד שנה אחריות – ועדיין, לדעתנו גם אז MG 4 עדיפה בסיכום הכולל.

BYD דולפין מול MG 4 סיכום מבחן
צילום: איתמר רותם

*פורסם לראשונה ב- 1/10/2023 - נוסף מבחן וידאו.