ההתקדמות בטכנולוגיית הרכב הביאה יתרונות רבים לחיינו. מערכות בטיחות אקטיבית כמו ניטור שטחים מתים ובלימת חירום אוטונומית הופכים את כלי הרכב המודרניים לבטוחים מתמיד, אבל כפי שכל מי שנהג באוטו עדכני יודע, תפעול המערכות השונות עלול להיות מתסכל ולעיתים אף מסוכן.

למרות הרצון של ציבור הנהגים לכפתורים פיזיים, בעיקר במערכות כמו מיזוג וסטריאו, יצרניות הרכב ממשיכות להעדיף את המערך הנקי והחסכוני שהפך לנפוץ בכל התעשייה.

הזכוכית משוודיה
כדי לבדוק את מהירות וקלות התפעול של המסכים המודרניים, אסף מגזין הרכב השוודי 'Vi Bilagare' מספר כלי רכב חדשים – וגם וולוו ותיקה אחת - כדי לראות כמה רחוק הגענו מבחינת ארגונומיה והפחתת נהיגה מוסחת.

מחקר חדש: מסכי מגע ברכב מסיחים את הדעת ומסוכנים
צילום: (Glenn Lindberg (Vi Bilagare

הבדיקה עצמה הייתה פשוטה: תוך כדי תנועה במהירות של 100 קמ"ש, הנהג ביצע פונקציות פשוטות, כמו החלפת תחנה ברדיו, הנמכת תאורת המחוונים (וכיבוי הצג הראשי) ואיפוס מחשב הדרך – ולמען ההגינות, צוות הבוחנים איפשר לנהגים להתרגל למכוניות ולמערכות המידע והבידור שלהן לפני תחילת המבחן.

באופן קונסיסטנטי עם כל נהגי המבחן, כלי רכב מסוימים, כמו וולוו C40 ודאצ'יה סנדרו, הציגו ביצועים טובים, כאשר לנהגים נדרשו בממוצע רק 13.7 ו-13.5 שניות, בהתאמה, לבצע את המשימות האמורות. אולם חרף מהירות התפעול הגבוהה, הן איבדו ניקוד בשל ממשק מסורבל ומסיח יחסית, ומתוך ציון מקסימלי של 5 נקודות, הוולוו קיבלה 3.5 ואילו הדאצ'יה קיבלה 3.75.  

מחקר חדש: מסכי מגע ברכב מסיחים את הדעת ומסוכנים
צילום: מערכת אוטו

מצטיינות המבחן היו סובארו אאוטבק (4.0) וניסאן קשקאי (4.25), אשר השיגו את הניקוד הגבוה ביותר. הן לא היו הכי מהירות לתפעול, אבל הצריכו פחות הסחות דעת מהכביש, כאשר הנהגים נזקקו ל-19.4 שניות בממוצע כדי לבצע את כל המשימות באאוטבק ו-25.1 שניות בניסאן.

גם ב.מ.וו iX השיג ציון נאה של 4 נקודות, למרות שהנהג נזקק ל-30.4 שניות כדי לבצע את המשימות; הסיבה לכך היא שיש לו מספר כפתורים פיזיים למרות מסך מולטימדיה מסובך מדי, שהסיחו פחות את דעת הנהגים מהכביש. 

מחקר חדש: מסכי מגע ברכב מסיחים את הדעת ומסוכנים
צילום: פולקסווגן

מנגד, רכבי קבוצת פולקסווגן זכו לציונים נמוכים; ה-ID.3 קיבלה רק 2.25 נקודות ודרשה 25.7 שניות כדי להשלים את המשימות שהוקצו. סיאט לאון (3.25) נזקקה ל-29.3 שניות. שתיהן קיבלו ציון גרוע בשל בקרות האקלים הרגישות למגע שלהם. בלילה, הפקדים אינם נראים מכיוון שהם אינם מוארים, עניין שהתלוננו עליו גם במבחני הדרכים של 'אוטו'.

מחקר חדש: מסכי מגע ברכב מסיחים את הדעת ומסוכנים
צילום: (Glenn Lindberg (Vi Bil?gare

 קונצרן פולקסווגן, יש לציין, מודע לביקורות בעולם והבטיח לתקן את העניין בקרוב.
הרכב בעל התפעול המסורבל והמסיח ביותר היה MG מארוול R, רכב פנאי בינוני שאינו משווק בישראל. נהגי המבחן נזקקו ל-44.9 שניות (!) כדי לבצע את כל המשימות, נתון בהחלט מדאיג, שכן כל כך הרבה דברים יכולים לקרות בזמן הזה כשאתם נוהגים במהירויות כביש מהיר.

בנוסף לכך, מיקום מסך המגע זכה לביקורת קשה. לעומתו, מרצדס GLB זכתה לתשבחות בזכות מסך הממוקם בחוכמה – כך שהנהגים צריכים להטות את ראשם רק ב-20 מעלות כדי לצפות בו.

מחקר חדש: מסכי מגע ברכב מסיחים את הדעת ומסוכנים
צילום: (Glenn Lindberg (Vi Bil?gare

הזכוכית מנירוסטה
אולם הדבר המעניין ביותר שהניסוי הראה הוא שמכוניות מודרניות גרועות ממכוניות ישנות בכל הנוגע לתפעול והסחות דעת; וולוו V70 סטיישן ישנה שימשה כאמת מידה לרכב ללא ממשקים דיגיטליים – ותיפקדה טוב יותר מכל המתחרות החדישות; הנהגים היו זקוקים ל-10 שניות בלבד כדי לבצע את כל ארבע המשימות, מה שהקנה לוולוו המזדקנת את הציון הגבוה ביותר של 4.5 נקודות.
 
מחקר חדש: מסכי מגע ברכב מסיחים את הדעת ומסוכנים
צילום: (Glenn Lindberg (Vi Bilagare