ב.מ.וו iX 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
ב.מ.וו iX הוא רכב פנאי חשמלי חדש בהיצע הדגמים של היצרנית הבווארית. ממדיו דומים לאלו של ב.מ.וו X5 והוא הוצע בישראל עד אוקטובר 2024 בשתי גרסאות: xDrive 40 ו-xDrive50 כאשר לכל גרסה ישנם שני מנועים, אחד על כל סרן, ולכן ההנעה כפולה.
ברבעון האחרון של 2024 הוצאה גרסה 40 מן המבחר, גרסה 50 הוזלה משמעותית ובוצע עדכון של רמות הגימור.
לגרסת 50 הספק משולב של 523 סוסים ונתון מומנט של 78 קג"מ. היא מצוידת בקפיצי אוויר כסטנדרט, כשהטווח המרבי המוצהר עומד על 600 ק"מ. טעינה מהירה אפשרית בקצב של עד 200 ק"ו.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב של ב.מ.וו iX בוטה מאוד, שנוי במחלוקת, ומזוויות מסוימות נראה גמלוני; למרות גובהו הוא גם קרוב לכביש והחרטום המיוחד לא ממש מושך.
-
תא נוסעים ומטען
כאשר נכנסים לתא הנוסעים מגלים שהעיצוב הקלאסי והעשיר המוכר של המותג הוחלף בכזה מינימליסטי ונטול מתגים. גם ב.מ.וו משנה מדרכה, ומציבה מאחורי גלגל ההגה המוזר צג גדול וארוך של "14.9, החובר למחוונים המוקרנים.
העיצוב מיוחד אך פחות נאה, החומרים הידידותיים לסביבה אינם מזמינים תמיד וההופעה הכוללת אינה עשירה מספיק. והתפעול? הוא רחוק מלהיות אינטואיטיבי, אבל בסוף לומדים.
גם גג הזכוכית מיוחד כאשר במקום כיסוי יש אטימה אלקטרואופטית, ובהחלט מעניין מה תהיה היעילות שלה בקיץ.
סביבת הנהג הנמוכה בשילוב תנוחת נהיגה גבוהה יוצרות שדה ראייה מעולה לפנים, והמצלמות ההיקפיות מסייעות עם היתר. מושב הנהג אינו נוח במיוחד וכיוון הקשיחות והתמיכות נעשה דרך הצג, וזה לא ממש נוח.
המושב האחורי קעור כדי לכסות את הקורות הרחבות. מבנה זה מסיט את היושבים למרכז. הרצפה השטוחה ושפע המקום לרגלים מעניקים מרחב עצום, אך תנוחת הישיבה מעט נמוכה. לתא המטען, שאינו ענק (500 ליטר), מבנה שימושי. הרמת הכיסוי אינה נוחה.
-
מנוע וביצועים
התפוקה המשולבת בגרסה 50 היא 523 כ"ס ו-78 קג"מ, ולמרות משקל עצמי של 2.7 טון, הביצועים מעולים: 4.6 שניות ל-100 קמ"ש. המהירות מוגבלת ל-200 קמ"ש.
ב.מ.וו כיילה את מערך ההנעה כך שהתאוצה תהיה לינארית ככל שניתן, ובניגוד לחשמליות חזקות אחרות, אותה תאוצה לא תאתגר את שרירי הצוואר. הביצועים מצוינים גם בעליות ממושכות, גם בעקיפות בתנאים מכבידים, ותאוצות ביניים מעולות מוגשות בחוסר מאמץ.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה אינה מצטיינת במהירות איטית; אולם, ככל שעולה המהירות הנוחות משתפרת – וה-iX מעודן
ונעים, ומסנן היטב גם את רעשי הכביש. בכביש גלי מאוד ובמהירות גבוהה הוא עלול להתנדנד מדי, באופן שיכול
לפגום גם בביטחון.
מערך המתלים מצליח להתמודד עם המשקל היטב בפיתולים וההיגוי האחורי מסייע לצלוח פניות באופן מהיר עם
יכולת מעולה וללא דרמות. הבלמים, הטובים מהמקובל בתחום, מתקשים בעומס ממושך בגלל המשקל, וחסרים חדות ודיוק.
-
תמורה למחיר
כשלעצמו מדובר ברכב יקר מאוד. אולם לאחר הורדת המחיר באוקטובר 2024 הפך שילוב ההספק-הנעה/מחיר לאטרקטיבי מאוד ביחס לזה של דגמי הפנאי החשמליים הגדולים של אודי ומרצדס - והתמורה ביחס אליהם מעולה.
-
גרסאות ורמות גימור
ב.מ.וו iX50 מוצע החל מאוקטובר 2024 בשלוש רמות אבזור. ב'ספיריט' תאורת לד, חישוקי "21, גג זכוכית עם הצללה פוטואלקטרית, מפתח חכם, סגירת דלתות רכה, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים, צג "12.3, מחוונים מוקרנים, תצוגה עילית ובקרת אקלים ארבעה-אזורית.
ברמת גימור 'טק' גם מושבים קדמיים עם אוורור ועיסוי, מערכת שמע של הרמן קרדון, פריטי גימור ספורטיביים בחוץ וגימור מהודר יותר בפנים.
ברמת האבזור 'סופריור' הבכירה מצטרף היגוי אחורי ובנוסף חישוקי "22; הריפוד והדיפון מהודרים יותר.
-
בטיחות
ב.מ.וו iX נבדק במבחני הריסוק של יורו NCAP בשנת 2021 וזכה לציון של 5 כוכבים, עם 91% בהגנת מבוגרים, 87% בהגנת ילדים, 73% בהגנת הולכי רגל ו-81% על תפקוד מערכות בטיחות.
במפרט הבטיחות של רמת גימור ספיריט: בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, תיקון סטייה מנתיב וניטור אקטיבי של שטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
ברמת גימור 'טק' ומעלה מתווסף מעבר נתיב אוטונומי.
-
טווח נסיעה
במבחן מאומץ רשמנו טווח של 420 ק"מ. בקצב התנועה, הטווח נע בין 495 ל-510 ק"מ עם ממוצע צריכה של 4.7-4.8 ק"מ/קוט"ש. נאה בהחלט.
-
מה חדש בב.מ.וו iX 2025
השיווק של גרסה xDrive40 הופסק באוקטובר 2024, גרסה 50 הוזלה משמעותית ורמות הגימור עודכנו.
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2025.
-
סיכום
לא כל המרכיבים בב.מ.וו iX מוצלחים - בייחוד העיצוב וסביבת הנהג. אבל מעבר לכך מדובר ברכב מרשים בכישוריו – ביצועים, טווח חשמלי, יכולת דינמית – ונעים מאוד בנסיעה.