ב.מ.וו iX 2023 חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד
-
רקע כללי
ב.מ.וו iX הוא רכב פנאי כל-חשמלי חדש בהיצע הדגמים של היצרנית הבווארית. ממדיו דומים לאלו של ב.מ.וו X5 והוא מוצע בישראל בשתי גרסאות: xDrive 40 ו-xDrive50 כאשר לכל גרסה ישנם שני מנועים, אחד על כל סרן, ולכן ההנעה כפולה. בגרסת 40 ההספק המשולב עומד על 326 סוסים והמומנט על 64.3 קג"מ. למרות משקל עצמי של מעל 2.5 טון ה-iX מאיץ מעמידה למאה קמ"ש תוך 6.1 שניות בלבד והטווח המרבי המוצהר עומד על 408 קילומטרים. לגרסת 50 הספק משולב של 523 סוסים ונתון מומנט של 78 קג"מ, היא שוקלת כמאה קילו יותר ומאיצה למאה תוך 4.6 שניות. הגרסה הזאת מצוידת בקפיצי אוויר וכמו כן גם בהיגוי אחורי, כשהטווח המרבי המוצהר עומד על 600 קילומטרים. לשתי הגרסאות אפשרות לטעינה מהירה: 150 ק"ו או 200 ק"ו בהתאמה.
רמת האבזור הבסיסית ('ספיריט') של גרסת 40, מרשימה למדי, עם שליטה אלקטרונית בבולמי הזעזועים, חישוקי 21", גג פנורמי, מצלמות היקפיות וסגירה "רכה" לדלתות, תצוגה עילית ועוד. רמת הגימור הגבוהה יותר ('טק') מציעה בנוסף גם עיסוי וזכרונות למושבים הקדמיים, לצד מערכת שמע מבין 'הרמן קרדון'. לגרסת 50 רמת אבזור גבוהות עוד יותר הכוללות, בין היתר, חישוקים גדולים יותר, אוורור למושבים ותאורת לייזר.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב של ב.מ.וו iX 2022 בוטה מאוד, שנוי במחלוקת, ומזוויות מסוימות נראה גמלוני; למרות גובהו הוא גם קרוב לכביש והחרטום המיוחד לא ממש מושך. החלק האחורי מקובל יותר ומעניק לרכב מופע רחב ומסיבי.
-
תא נוסעים ומטען
כאשר מתיישבים מגלים שהעיצוב הקלאסי והעשיר המוכר עם המותג הוחלף בכזה מינימליסטי ונטול מתגים. גם ב.מ.וו משנה מדרכה עד כה, ומציבה מאחורי גלגל ההגה המוזר צג גדול וארוך של "14.9, החובר למחוונים המוקרנים.
העיצוב מיוחד אך פחות נאה, החומרים הידידותיים לסביבה אינם מזמינים תמיד וההופעה הכוללת אינה עשירה מספיק. והתפעול? הוא רחוק מלהיות אינטואיטיבי, אבל בסוף לומדים.
גם גג הזכוכית מיוחד כאשר במקום כיסוי יש אטימה אלקטרואופטית, ובהחלט מעניין מה תהיה היעילות שלה בקיץ.
 
סביבת הנהג הנמוכה בשילוב תנוחת נהיגה גבוהה יוצרות שדה ראייה מעולה לפנים, והמצלמות ההיקפיות מסייעות עם היתר. מושב הנהג אינו נוח במיוחד וכיוון הקשיחות והתמיכות נעשה דרך הצג, וזה לא מאוד נוח.
המושב האחורי קעור כדי לכסות את הקורות הרחבות. מבנה זה מסיט את היושבים למרכז. הרצפה השטוחה ושפע המקום לרגלים מעניקים מרחב עצום, ותנוחת הישיבה מעט נמוכה. לתא המטען, שאינו ענק (500 ליטר), מבנה שימושי. הרמת הכיסוי אינה נוחה.
 
-
מנוע וביצועים
התפוקה המשולבת בגרסה הבכירה היא 523 כ"ס ו-78 קג"מ, ולמרות אותם 2.7 טון, הביצועים מעולים: 4.6 שניות ל-100 קמ"ש, והמהירות מוגבלת ל-200 קמ"ש.
ב.מ.וו כיילה את מערך ההנעה כך שהתאוצה תהיה לינארית ככל שניתן, ובניגוד לחשמליות חזקות אחרות, אותה תאוצה לא תאתגר את שרירי הצוואר. הביצועים מצוינים גם בעליות ממושכות, גם בעקיפות בתנאים מכבידים, ותאוצות ביניים מעולות מוגשות בחוסר מאמץ.
 
והטווח? בקצב התנועה, הטווח נע בין 495 ל-510 ק"מ עם ממוצע צריכה של 4.7-4.8 ק"מ/קוט"ש.
-
נוחות והתנהגות
בעיר, נוחות הנסיעה אינה מצטיינת במהירות איטית; אולם, ככל שעולה המהירות, בייחוד בכבישים הבין-עירוניים,iX מציע לנוסעים נוחות נסיעה טובה, והוא מעודן ונוח, מסנן היטב גם את רעשי הכביש. בכביש גלי מאוד ובמהירות גבוהה הוא עלול להתנדנד מדי, באופן שיכול לפגום גם בביטחון.
למרות שמדובר ברכב כבד, בב.מ.וו שאפו לשמר אותה חדוות נהיגה המאפיינת דגמים אחרים של המותג והתוצאה טובה. מערך המתלים מצליח להתמודד עם המשקל וההיגוי האחורי מסייע לצלוח פניות באופן מהיר עם יכולת מעולה וללא דרמות. הבלמים, הטובים מהמקובל בתחום, מתקשים בעומס ממושך בגלל המשקל, וחסרים פעולה חדה ומדויקת. בלימת המנוע המקסימלית יכולה לסייע.
 
-
תמורה למחיר
מחיר הרכב הנבחן בהחלט גבוה – אבל הוא מקביל במחירו לגרסאות הבנזין של X5, ובשלב זה חסר מתחרים ישירים. גרסה 40, שמחירה נמוך משמעותית, היא קנייה עדיפה.
-
מה חדש בב.מ.וו iX 2023
אין שינוי בדגם בשנת 2023.
-
סיכום
לא כל המרכיבים בב.מ.וו iX 2022 מוצלחים - בייחוד העיצוב וסביבת הנהג. אבל מעבר לכך מדובר ברכב מרשים בכישוריו – ביצועים, טווח חשמלי, יכולת דינמית – ונעים מאוד בנסיעה.