סיאט לאון 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
הדור הרביעי של סיאט לאון עלה לישראל בינואר 2021. הדגם מבוסס על פלטפורמה משודרגת של קודמו, הממדים גדולים מבעבר, המראה החיצוני עדכני וזה של תא הנוסעים מודרני ונקי מכפתורים.
במאי 2024 נחשפה בחו"ל גרסה מעודכנת של סיאט לאון, לאחר שזו עברה מתיחת פנים. במסגרת מתיחת הפנים זכתה הלאון לשדרוג חיצוני קליל, לצד מנועים חדשים ומערכת מולטימדיה חדשה.
תא הנוסעים נותר זהה בעיצובו, אך קיבל תצוגה חדשה ללוח המחוונים המוקרן, ולמערכת המולטימדיה שמוצעת מעתה כסטנדרט בגודל "10.4 (לעומת "8.4 בעבר) ועד "12.9 ברמות הגימור הבכירות. מערכת ההפעלה מתקדמת יותר עם ממשק גראפי חדש, עדכונים מהאוויר, חיבור אלחוטי לאנדרואיד אוטו ולאפל קארפליי, אפליקציה לשליטה מרחוק ועוד.
מתוך מגוון המנועים שמוצעים בחו"ל ואלו שהוצעו בישראל בעבר, ב-2025 הצטמצם ההיצע למנוע אחד בלבד - 1.0 ליטר טורבו המוכר של הקונצרן, המפיק 110 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמד עם 7 הילוכים ולמערך היברידי מתון.
-
עיצוב ונוכחות
הדור החדש מציג אבולוציה לעיצוב של קודמו, תוך אימוץ אלמנטים עדכניים כמו יחידות התאורה החדשות מלפנים ומאחור. התוצאה היא מכונית נאה, עדכנית למראה ובעלת פרופורציות טובות.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מעוצבת בצורה נקיה ונעימה, אולי נקיה מדי. שילוב הצבעים (שחור-אפור) לא מייצר עניין ומיעוט הכפתורים והאלמנטים מקנים לה הופעה מעט פשוטה. מצד שני, איכות החומרים וההרכבה ראויות.
הנדסת האנוש אינה מצטיינת. שדה הראיה לפנים סביר בלבד, המרווח לרגל ימין של הנהג אינו נדיב ותפעול המערכות דרך מסך המולטימדיה ופסי המגע ("סליידרים") מסורבל מאוד.
מושב הנהג נוח למדי, וקל למצוא תנוחת נהיגה טובה. מושב הנוסע אינו מוצלח בגלל מחסור בתמיכה לגב תחתון.
מאחור המרחב נדיב למדי. יש בקרת אקלים וצמד שקעי USB-C. המושב עצמו קצר וחסרה משענת יד במרכז. הדיפונים מאחור פשוטים ונוקשים למגע.
תא המטען בעל נפח מספק של 380 ל'. סף ההטענה גבוה מהרצוי.
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.0 ליטר שמוצע בדגמי 2025 טרם נבחן על ידינו.
תיבת ההילוכים (רובוטית דו-מצמדית) פועלת לרוב בצורה חלקה ומגיבה בזריזות, אך כרגיל בתיבות אלו, קצת קופצנית והססנית במהירויות זחילה.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה אינה הצד החזק של לאון. בתוך העיר הבולמים הנוקשים מייצרים נסיעה לא נוחה ולא נינוחה. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת, אך היא עדיין פחות נוחה מהממוצע בקבוצה.
בצד החיובי, בידוד הרעשים מוצלח למדי – רעשי רוח נשמעים בשיוט מהיר, אך רעשי המנוע והדרך מבודדים היטב.
מאחר וזו משפחתית עם יומרות ספורטיביות, היכולת בפיתולים מקבלת כאן דגש - וללאון יש שלדה מצוינת, היא נטולת תת היגוי ונענית למשחקים (עד שבקרת היציבות הבלתי-מתנתקת קוטעת את העניינים). אבל היא סובלת משתי מגרעות אקוטיות, ההגה והבלמים; ההגה של הלאון קל מדי (גם במצב ספורט), מעורפל-מאוד בהפניה הראשונית, ומקשה על הדיוק בפניות. הבלמים דווקא מציגים עוצמה נאה והתנגדות סבירה לדעיכה, אך הדוושה ספוגית מדי ופוגעת בתחושת הביטחון. כפועל יוצא, ולמרות היכולת הדינאמית הגבוהה, יורד הקצב ואיתו גם ההנאה.
-
תמורה למחיר
לאון מתומחרת באופן המקובל בקטגוריה – אך בשל אחריות קצרה (שנתיים בלבד), נפגעת התמורה.
-
גרסאות ורמות גימור
לאון משווקת בישראל ב-2025 בגרסה אחת בלבד (1.0 ל', 110 כ"ס), וברמת גימור אחת ('סטייל').
האבזור התקני כולל תאורת לד, שמשות כהות, חישוקי "17, גג זכוכית, בקרת אקלים תלת-אזורית, מולטימדיה ועוד.
-
בטיחות
סיאט לאון נבדקה ע"י יורו NCAP בשנת 2020 וקיבלה דירוג של חמישה כוכבים עם ציונים גבוהים בהגנה על מבוגרים (92%) וילדים (88%).
כמצופה, לאון החדשה מצוידת (בהתאם לרמת הגימור) במגוון מערכות בטיחות מתקדמות כמו מערכת לשמירה על מרכז נתיב הנסיעה, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים מלפנים ומאחור ועוד.
-
צריכת דלק
גרסת ה-1.0 ליטר המשווקת בישראל ב-2025 טרם נבדקה.
-
מה חדש בסיאט לאון 2025
הפסקת שיווק רמת גימור FR וגרסאות 1.5 ו-2.0 ליטר, ותחילת שיווק גרסת 1.0 ליטר.
-
סיכום
סיאט לאון מציעה תא נוסעים מעוצב ומרווח, ומציגה ציונים גבוהים ברוב התחומים. אולם תפעול המערכות המסורבל שלה פוגע בשימושיות היומיומית, בעוד שההגה המעורפל, הבלמים הספוגיים והמתלים החובטים מעמעמים את יכולת השלדה המצוינת.