המעבר של עולם הרכב ממנועי בעירה פנימית לחשמל הבטיח להביא עימו עלייה ברמת האמינות וירידה בתדירות ובעלויות הטיפולים. על פניו, לכלים חשמליים יש פחות חלקים נעים, הם לא זקוקים להחלפות שמנים ומסננים, ולכן יש צורך בפחות תחזוקה שוטפת וישנה ציפייה לאמינות גבוהה יותר למכלולי ההנעה.

זו התיאוריה, על כל פנים, משום שנכון לעכשיו עולם הרכב החשמלי עדיין בחיתוליו והאמינות נמוכה מהצפוי; על פי גוף הצרכנות האמריקאי 'קונסיומר ריפורטס', שמבצע מבחנים בלתי תלויים לאלפי מוצרים שנרכשים על ידו (כולל מכוניות) בלי קשר ליצרן או ליבואן, רוב כלי הרכב החשמליים הנמכרים בשוק האמריקאי מציגים נטייה גבוהה יותר לתקלות ממקביליהם מונעי הבנזין ומדגמים היברידיים.

לצורך איסוף הנתונים קונסיומר ריפורטס עושה שימוש בסקרי לקוחות מקיפים שנשלחים לעשרות אלפי רוכשים של מכוניות חדשות, ובאמצעותם נבחנות מספר התקלות אותן חוו הלקוחות, וניתן להשוות ולזהות תקלות סדרתיות ומחלות ילדות במכוניות מסוימות. בהתאם לתדירות ולחומרת התקלות, כל מכונית זוכה לציון אמינות בין 1 ל-100 נקודות.

כלי רכב חשמליים פחות אמינים מרכבי בנזין
צילום: יצרן

על פי הנתונים, ובאופן לא מפתיע, חברות שנמצאות בתחום החשמל יותר זמן נוטות לבנות מכוניות אמינות יותר. כך שאם אתם רוצים לרכוש את כלי הרכב החשמליים האמינים ביותר כרגע, ניסאן ליף וטסלה מודל 3 הן ההימור הטוב ביותר שלכם.

קיה EV6 זכתה לציון הגבוה ביותר מבין החשמליות, 84 נקודות מתוך 100, אך לא קיבלה את המלצת המגזין משום שהיא חדשה מדי בשוק ובעיות אמינות עלולות לצוץ בהמשך. לראייה, האח התאום לפלטפורמה יונדאי איוניק 5 זכה רק ל-41 נקודות, פחות ממחצית הניקוד של הקיה (וזה הספיק לקבלת מקום רביעי מבין החשמליות).

בין הקיה ליונדאי נמצאות טסלה מודל 3 עם 58 נקודות, וניסאן ליף עם 53. המספרים הללו ניצבים  באמצע הדרך בין דירוגי האמינות של רכבי בעירה פנימית, שלמצטיינים שביניהם - טויוטה קורולה היבריד, לקסוס GX, מאזדה מיאטה ולינקולן קורסייר, יש ציונים של למעלה מ-80 ו-90.

כלי רכב חשמליים פחות אמינים מרכבי בנזין
צילום: ניסאן

לטענת קונסיומר ריפורטס, "כלי רכב חשמליים דיווחו על בעיות הקשורות לסוללות, טעינה, מנועים ומערכות חימום וקירור". יהיה מעניין לדעת את אחוז הבעיות הקשורות לתקלות חומרה לעומת אחוז הבעיות הנובעות מבאגים בתוכנה, אבל נתונים אלו אינם קיימים, לצערנו.

קונסיומר ריפורטס מאמינים שכאשר יצרניות הרכב יצברו יותר ניסיון עם כלי רכב חשמליים, נתוני האמינות ישתפרו. אחרי הכל, מכוניות בנזין מלוטשות ומשתפרות כבר יותר ממאה שנה, ולעומת זאת, טסלה וניסאן מוכרות כלי חשמליים רק קצת יותר מעשור. כך שנראה שגם בכל מה שקשור לייצור כלי רכב, הניסיון קובע יותר ממה שאנו נוטים לחשוב.

כלי רכב חשמליים פחות אמינים מרכבי בנזין
צילום: צור