קשה לזכור מתי בפעם האחרונה שיווקה כאן פיאט מכונית משפחתית-סדאן. מאז נטשה אותנו המריאה (שהתבססה על הבראבו המקורית) לא הייתה לפיאט ישראל מכונית משפחתית במבנה שלוש הקופסאות שכל כך חביב על יושבי הארץ. הבטחות של היצרן היו ובשפע, אבל בסופו של דבר נותר היבואן ללא מענה לתחום החשוב.

עכשיו כל זה משתנה. סמל"ת, יבואנית פיאט בישראל, משיקה את הטיפו החדשה. מדובר במכונית שנחשפה בתורכיה כאגיאה, ואשר המהדורה המערבית שלה הוצגה בתערוכת ז'נבה האחרונה לצד גרסאות החמש דלתות והסטיישן החדשות יותר. אגב, גרסאות אלה תגענה לארץ בסוף השנה.
פיאט טיפו מושקת בישראל - החל מ-90 אלף ש
צילום: מנהל

פיאט טיפו מגיעה לכאן כאשר תחום המשפחתיות נמצא בנסיגה. למעשה גם "נוסחת" האלף-שש-מאות-אוטומטי עימה היא מצוידת כבר מזמן אינה פרט חובה בכרטיס הכניסה לשוק המקומי. ועדיין הנישה המשפחתית המורחבת (כלומר התת-משפחתיות והרגילות) היא עדיין הקטגוריה גדולה ביותר. מבחינת מידות, הטיפו נמצאת על הגבול בין "תת-משפחתית" ל"משפחתית" עם אורך של 453 ס"מ, בסיס גלגלים של 264 ס"מ ורוחב של 179 ס"מ (לתא המטען נפח מרשים עד מאוד - 520 ל'). גם הספק המנוע (110 כ"ס) אינו בדיוק ברמת המשפחתיות המובילות בשוק, ודומה יותר לאלה הקטנות והזולות יותר. ואולם בפיאט מתכוונים להתעלות מעל כל השאלות האלה בזכות תג המחיר המאוד תחרותי.

מה יהיה
פיאט ישראל תציע את הטיפו גם בגרסה ידנית, ברמת הגימור קומפורט בלבד (פירוט בהמשך) שתעלה 90,000 ש"ח. כמו לגרסה האוטומטית (תיבת הילוכים מבית אייסין) גם לזו הידנית יש שישה הילוכים, אך היא תשודך למנוע ה-1.4 ל' המוכר שמייצר 95 כ"ס. גרסת ה-1.6 ל' האוטומטית תאיץ למאה קמ"ש ב-11.2 ש' ותגיע ל-192 קמ"ש מרביים (11.5 ש' ו-185 קמ"ש ל-1.4 ל' ידנית). לידנית ציון 5 בדירוג הירוק בעוד לגרסה האוטומטית ציון 11.
פיאט טיפו מושקת בישראל - החל מ-90 אלף ש
צילום: מנהל

הגרסה האוטומטית של הטיפו החדשה תגיע כצפוי בשתי רמות גימור, שלשתיהן שש כריות אוויר. לקומפורט, שתעלה 100,000 ש"ח, יש בקרת שיוט ומלוא הציוד החשמלי. היא תכלול את מערך המולטימדיה של פיאט עם צג "5, בלוטות', תפעול מגלגל ההגה וצג צבעוני נוסף בין המחוונים. בנוסף היא תוצע עם מערך הבטיחות המתקדמת של מובילאיי וגם עם זיהוי תמרורים. בגרסת הלאונג' המצוידת יותר, שתעלה 108,000 ש"ח, תמצאו גם בקרת אקלים, חיישני תאורה וגשם, פנסי ערפל עוקבי פניה, גימור וריפוד מהודרים יותר וחישוקים קלים (מידה "17 לעומת "16 בקומפורט).

בפיאט מצפים שהמכונית תגדיל באופן משמעותי את רמת המכירות של היבואן כאשר אורי להב מנכ"ל סמל"ת מצפה לקצב מכירות שנתי של 2000 עד 4000 יחידות בשנה מלאה, כ-70% לשוק הפרטי.
אורי להב: "אני חושב ששני הפלחים המשפחתיים מעורבבים היום. אבל איך שלא מכוונים זאת, העסקה הזו מנצחת כל מתחרה".
פיאט טיפו מושקת בישראל - החל מ-90 אלף ש
צילום: מנהל