היום (28 בפברואר) לפני 76 שנה נולד באיטליה מריו אנדראטי, אחד מנהגי המרוצים המעוטרים ביותר, ואחד מנהגי המרוצים האמריקאיים המצליחים אי-פעם. רגע, אמריקאי? אכן - כשהיה בן 8 עבר מריו עם משפחתו לפנסילבניה שבארה"ב, שם הוא מתגורר עד היום.

אנדראטי התחרה במגוון רחב של מרוצים - ובכולם הוא הגיע להישגים משמעותיים, עם הרבה "לראשונה" ותארים יוקרתיים רבים אותם צבר במהלך 13 שנות פעילותו (בין השנים 1968-1982, למעט שנת 1973 בה אנדראטי לא היה פעיל).
הגידו מזל טוב - מריו אנדראטי בן 76
צילום: מנהל

הישגיו של אנדראטי לא רק מרשימים כל אחד בפני עצמו, אלא גם ברציפותם ובכמותם. רוצים דוגמאות? בבקשה: אנדראטי היה נהג המרוצים האמריקאי הראשון שניצח בפורמולה 1 ב-78'. מרשים, אבל זה לפני שמתוודעים להיותו של אנדראטי כנהג המרוצים היחיד בהיסטוריה (למעט נהג נוסף, בשם דן גוורני) שניצח גם בפורמולה 1, גם באינדיקאר, גם ב-WSC וגם בנסקאר. לא מספיק? אנדראטי היה הראשון בהיסטוריה (השני והאחרון, לבינתיים, הוא חואן פאבלו מונטויה) שזכה גם באליפות ה"ספרינט קאפ" בנסקאר, גם בפורמולה 1 וגם באינדיאפוליס 500.

עוד? אנדראטי הוא נהג המרוצים היחיד שהיה מועמד לתואר "נהג השנה" בארה"ב במשך שלושה עשורים (1967, 1978 ו-1984). מרשים, ללא ספק – ולא בכדי הפך לשם דבר בתרבות האמריקאית, כאשר מקובל להקביל אותו לנהג המרוצים סטרלינג מוס הבריטי. עד כדי כך.
הגידו מזל טוב - מריו אנדראטי בן 76
צילום: מנהל

אמנם הקריירה המוטורית של אנדראטי התרחשה לפני שנים רבות, אבל ישנו פרק קטן גם בעידן המודרני. בסרט 'מכוניות', זכה אנדרטי לדמות בהשראתו. 'פרד' (Fred) כך נקרא הרכב, מגלם רכב מרוץ וותיק, המחנך את כוכב הסרט ("לייטינג מקווין"). הרכב המוצג בסרט הוא פורד פיירלין (Ford Fairlane) משנת 1967 - אותה מכונית איתה התחרה וניצח אנדראטי במרוץ הדייטונה 500. ומי מדבב את המכונית? אנדראטי בכבודו ובעצמו.

גם היום, ממרומי גילו, הוא ממשיך לעסוק בתחום הרכב כבוחן מטעם ירחוני "Road & Track" ו-"Car and Driver". שיהיה במזל מריו, עד 120!

הגידו מזל טוב - מריו אנדראטי בן 76
צילום: מנהל