בדקנו: פנס LED LENSER XEO19R - אוטו

בדקנו: פנס LED LENSER XEO19R

פנס טוב הוא דבר חיוני ביותר למי שרוכב או מטייל בחושך, ולמי שנאלץ לעבוד בחושך. האם הפנס הרב תכליתי ורב העוצמה של לד-לנסר שווה את הכסף?

המוצר - פנס לד LED LENSER XEO19R
מחיר - 1600 שקלים (לא כולל מתאמים)
איפה אפשר לקנות - חנויות ציוד טיולים

המצאת הלד הלבן (או ליתר דיוק - כחול) זיכתה את שלושת ממציאיו בפרס הנובל בפיזיקה, ולא בכדי - הלדים הלבנים חוללו מהפכה של ממש בתחום הפנסים. הטכנולוגיה הזו מאפשרת ייצור פנסים קלים, זולים וחסכוניים בחשמל מאי פעם. וגם חזקים מאוד. פנס לד זעיר שנתלה על מחזיק המפתחות נותן עוצמת תאורה גבוהה בהרבה מפנס מקובל של לפני עידן הלד, ומחזיק הרבה יותר זמן על סוללות קטנות יותר. בצד השני של המשוואה התמלא האינטרנט במגוון פנסים בעוצמה שלא היתה מביישת זרקור נ"מ מימי הקרב על בריטניה.
לד-לנסר מנסה להתבלט בתוך ההמון כחברת פנסים איכותית (ויקרה יותר). היא מציעה מגוון אדיר של פנסים לכל מטרה, כמעט בכל צורה, גודל ועוצמה. הפנס שהגיע אלינו לבדיקה, ה-XEO19R הוא בין הבכירים בהיצע, הן מבחינת עוצמת התאורה (עד 2000 לומן) והן מבחינת המחיר.

פותחים את הקופסה
ה-XEO19R הוא פנס עם שני לדים, כאשר לכל לד עדשה ורפלקטור משלה, וניתן לכוון את פיזור האלומה של כל לד בנפרד. קיבלנו לבדיקה ערכה עשירה, הכוללת מתאם לראש ונרתיק נשיאה רך לסוללה, מתאם לאופניים (78 שקלים), תפס לחגורה (25 שקלים), מתאם קסדה (45 שקלים), ובנוסף ניתן לחבר את ראש הפנס ישירות ליחידת הסוללה לקבלת פנס יד. ראש הפנס הוא בעל חיבור זהה לשל התפס במצלמות גופרו (מתאם לגופרו - 15 שקלים) ויש גם אפשרות למתאם לחצובה (18 שקלים), מה שמרחיב עוד יותר את אפשרויות ההתקנה שלו.

בנוסף כללה הערכה שני כבלים לחיבור בין הסוללה לפנס, באורכים שונים. הסוללה, אגב, יכולה לשמש גם כמטען נייד לטלפונים/טאבלטים בזכות יציאת USB. זו סוללות ליתיום-יון, והיא בנפח של כ-10,000 מיליאמפר. סוללה זו מספיקה, לפי הצהרות היצרן, לשימוש של 4 שעות עד 20 שעות, בהתאם לעוצמת ההארה (אותה ניתן לכוון באופן רציף, עם שלוש מדרגות קבועות מראש). כמו כן, הפנס מצויד בחיישן אור, שמאפשר לפנס להפחית אוטומטית את העוצמה כאשר אור הפנס מוחזר אל הפנס (למשל כשקוראים מפה) כדי למנוע סינוור.

בשימוש
ראשית אציין שזה הפנס הראשון בהיסטוריה הפרטית שלי שדרש ממני לעיין בדף ההוראות (המפורט וקל להבנה) כדי לגלות את כל אפשרויות ההפעלה שלו. לוח הפיקוד - זה לא סתם כפתור - כולל חמישה לחצנים המסודרים במעגל, המאפשרים להפעיל פנס אחד או שניים, בכמה עוצמות ועם מספר אפשרויות הבהוב (כולל איתות SOS במורס). השליטה בפיזור האור נעשית דרך שני מנופים משני צידי ראש הפנס. בקיצור - הפנס הזה עשיר באופציות בצורה לא רגילה, אבל דורש לימוד כדי להבין איך לנצל את כולן.

דבר שני שיש לציין הוא שמדובר בפנס כבד. כמעט חצי קילו שוקלים הפנס (192 גרם) והסוללה (280 גרם), וזה הרבה. הרבה יותר מהפנס הסיני שמשמש אותי בדרך כלל לרכיבות אופניים ומציע - ברמת ההצהרה - עוצמת תאורה דומה. אלא שלא במפתיע, במציאות הפנס הסיני מאיר הרבה פחות חזק - וכמובן לא כולל את שפע האופציות שמציע הלד-לנסר. אין אפילו אפשרות לכוון את פיזור האלומה.

עוצמת ההארה של ה-XEO19R (סיומת R בחברה מציינת סוללה נטענת) אדירה. אין מילה אחרת. גם במצב עוצמה מלאה הרגיל - שמדורג כ-1000 לומן לפי החברה - הוא מספק טווח ראיה גדול מאוד, די והותר לרכיבת אופניים לילית ביער, או אפילו אופנוע בסינגל צפוף. במצב ה"בוסט" - שמדורג כ-2000 לומן - העסק בהיר עוד יותר, כמובן, אם כי ההבדל פחות גדול ממה שציפיתי. במצב זה הפנס מייצר חום רב יחסית, ולכן אם לא נמצאים בתנועה (מה שמזרים אוויר דרך תעלות הקירור בפנס), הפנס יוריד עוצמה בחזרה ל-1000 לומן באופן אוטומטי לאחר זמן קצר.
האפשרות לכוון את פיזור האלומה של כל לד בנפרד מאפשרת גמישות רבה בפשרה בין שדה ראיה רחב לטווח הארה, ופיזור האור אחיד לכל רוחב האלומה. תשכחו מהנקודה הזוהרת במרכז ושוליים חיוורים בהם נתקלים בפנסים פשוטים יותר. האלומה אחידה וחזקה כל כך, שאפילו השתמשנו בו כתאורת סיוע בצילומי לילה של מכוניות...

בשימוש כפנס ראש/קסדה המשקל מעט מעיק, בעיקר ברכיבה בשטח משובש או בריצה. בשימוש כפנס כידון זה כמובן לא מפריע. מתאם הכידון איכותי וקל להתקנה, והאפשרות לכוון בקלות את זווית הפנס מעלה-מטה מבורכת. מצד שני, חסרה לי קצת אפשרות לכוון את הפנס שמאלה-ימין ואת הפילוס שלו עם הכידון. אם כי זה לא ממש הפריע ברכיבה.

פונקצית ה-optisense - השם שניתן לחיישן האור המיועד למנוע סינוור - עובדת, והיא לא רק גימיק. אלף לומן שמוחזרים אליך ממפה לבנה במרחק קצר מהפנים הם עסק לא נעים, וטוב שחשבו על פתרון.
הסוללה מצוידת באינדיקטור טעינה, כך שאפשר לדעת מראש מתי היא עומדת להיגמר ולא לגלות זאת, מאוחר מדי, רק כשהאור מתחיל להתעמעם. אנחנו, אגב, התעייפנו מהפעילות הרבה לפני שהסוללה התעייפה מלספק חשמל, ונראה שההצהרה על שמונה שעות עבודה בעוצמה של 1000 לומן ריאלית למדי.
ועוד דבר לפני סיום - הפנס בנוי בצורה מאסיבית מאוד (אחת הסיבות למשקל הגבוה), והוא עמיד להתזת מים (למשל גשם כבד).

לסיכום
ה-XEO19R אינו מיועד למשתמש הקל. זה לא יעריך כראוי את יתרונותיו (ואולי אף יירתע מהתפעול והמשקל) ולא יהיה מוכן לשלם את המחיר שנדרש עבורו. גם העמידות והאמינות, שאמורים להיות טובים יותר בלד-לנסר לעומת פנסים חסרי שם, קריטית פחות למשתמש הקל.

אולם מי שעובד עם פנסים באופן קבוע, ידע להעריך את אפשרויות המתקון הרבות, את הגמישות הרבה בשליטה בעוצמת ופיזור האור, את אורך החיים הרב של הסוללה וכמובן את עוצמת האור האדירה. שימוש מאסיבי כזה גם יכול להצדיק את המחיר - כי איך שלא תסתכלו על זה, 1600 שקלים זה הרבה כסף לפנס.

     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות