פורד קיימה השבוע בתל-אביב את כנס ה'האקטון' הראשון במזרח התיכון. למעשה מדובר בתחרות אתגר עבור פיתוח אפליקציות שישתלבו במערך הסינק (מולטימדיה) של פורד וישפרו את חווית השימוש בו.

לכנס הגיעו כ-150 מפתחי אפליקציות, והוא נערך בחסות משותפת של חברת וויסרמזרס. מתוך כ-50 רעיונות שהוגשו נבחרה למקום הראשון אפליקצייתWake Me App שבודקת את סימני הערנות של הנהג ומספקת התרעות משתנות, כולל הגברת עוצמת מערך השמע וביצוע שיחות טלפון אל אנשי הקשר.

המפתחים – פאבל קמינסקי ושי משעלי – זכו בפורד פיאסטה, ב-75,000 שקלים במזומן, ובשירותים בשווי 7,500 דולרים מחברת וויסרמזרס. האפליקציה עשויה להגיע בעתיד לדגמי פורד במערכת סינק 3. עוד אפליקציות זוכות היו ה-Red Alert, שמזהירה נהגים בישראל מפני איום בטחוני,- Karpoolz שמנהלת נסיעות משותפות ומסייעת להורים לנהל פעילויות חברתיות של הילדים, ואור ירוק שמציגה ספירה לאחור ברמזורים שבדרך.

הכנס היווה הזדמנות להיפגש עם ג'ים בוקובוסקי, מנהל בכיר בתחומי האלקטרוניקה, המחקר והנדסה מתקדמת של פורד, אשר ביקר בארץ גם בעבר. "אני אחראי לגילוי טכנולוגיות ויש לנו שני "סקאוטים" בישראל שעוקבים כל הזמן אחרי פיתוחים בכל מיני תחומים. זה זמן מה שרצינו לעשות כאן כנס האקטון: אנחנו יודעים שהקהילה כאן מאוד חדשנית, וזו הזדמנות להשתמש בפלטפורמת הסינק שלנו שהיא קלה לשילוב פיתוחים. כבר היום יש לנו בה 60 אפליקציות שהגיעו מיצרנים חיצוניים, גדולים וקטנים. יש בהן כאלה שמיועדות רק לאזורים מסוימים בעולם.
סינק ישראלי בפורד
צילום: מיכאל חיינובסקי
ג'ים בוקובוסקי, מנהל בכיר בתחומי האלקטרוניקה

אנחנו מחפשים אפליקציות שחוצות ספקטרומים, לפעמים לצד הכלכלי של הנהיגה, אפילו לביצוע העברות בנקאיות, וגם במערך הבידור המסורתי ובניווט ניתן להציע חידושים".

היכן המומחיות הישראלית לטעמך?
"אפשר להגיד שיש פה הרבה השראה ויצירתיות. אלו אנשים שיכולים לעשות הרבה במעט משאבים. יש כאן יסודות טובים. אנחנו כרגע בהאקטון אבל המומחיות הרבה יותר עמוקה. יש כאן ידע רב בחיישנים, מצלמות, חומרים קלים, ואבטחת סייבר. זה לא סוד שחלק מהטכנולוגיות שלנו בנושא מצלמות מגיע ממובילאיי. זו דוגמא טובה לחדשנות הישראלית והיא לא היחידה.".

כשמדברים על אבטחת המכונית מפריצת האקרים. מה אתם מחפשים?
"גם להגן על הרכב עצמו מהקישור לרשת ולענן, וגם על האינפורמציה הפרטית של הלקוח. אנחנו מאחסנים היום דברים אישיים במערכות הרכב וצריך להגן על זה.

זה אתגר כי ההאקרים נעשים מתוחכמים יותר. אנחנו מודעים לכך ומתכננים לתוך המוצר מרכיבי ביטחון, ומנסים לצפות את כל כיווני הפריצה האפשריים. אין מערכת מושלמת אבל אנחנו כל הזמן בודקים ומשתפים מידע עם מדינות וממשלות. אנחנו בתהליך של יצירת עבודה משותפת עם ממשלת ארצות הברית, גופים ויצרנים נוספים. אנחנו עוד לא שם מבחינת הסכמים אבל אנו מתקדמים".

האם נתקלתם בהתקפות?
"יש לנו קבוצת סייבר חזקה שמשתתפת בהרבה כנסים ובעלת הרבה קשרים ושותפויות. אז אנחנו לומדים משם. אני חושב שיש כל הזמן ניסיונות לבצע מתקפות, ואנחנו בודקים זאת גם עם התעשייה שלנו וגם עם אחרות".
סינק ישראלי בפורד
צילום: מיכאל חיינובסקי

כולם מדברים הנהיגה האוטונומית. איך אתם רואים את העתיד?
"פורד מתמקדת במכוניות אבל גם בניידות. העתיד שלנו הוא לתת פתרונות של ניידות לאנשים. הערים גדלות ולייצר יותר מכוניות רק יביא לפקקים. צריך לחשוב על הצרכים של הלקוח ועל דרכים אחרות של ניידות כדי שהוא יכול יהיה להשתמש בכלים שלנו. צריך להבין את נושאי החניות, שיתוף מכוניות ובעלויות. הרי אפילו הובלה מהירה של נהג לחניה תקל על הפקקים. אם אנחנו נותנים ללקוח נתונים טובים, אנחנו יכולים לעזור בהרבה תחומים. אנחנו למשל יכולים להוזיל תעריפי ביטוח אם נביא את נתוני הנהיגה שלו לחברה.
יש לנו כמובן תוכנית לנהיגה אוטונומית ויש כאן הרבה אתגרים טכניים וחברתיים. יש לנו שותפים מגופים שונים כולל אוניברסיטאות ובקרוב תראו דברים מעניינים.

אחד האתגרים יהיה ליצור חוויה טובה ונכונה ללקוח. פעם זה היה כח המנוע, אחרי כן העיצוב אבל בעתיד האפשרויות יהיו מגוונות וזה יכול להגיע מהממשק, או מהנתונים ודרך הצגתם. יש כאן הרבה אפשרויות".