במוצאי יום שני לפני שבועיים פולקסווגן הייתה על גג העולם.
ב-14.9, ערב תערוכת פרנקפורט, הציג יצרן הקונצרן, שהיה ב-2015 ליצרן הרכב הגדול בעולם, תצוגה סופר-מרשימה של דגמים חדשים לייצור כעת ולעתיד הקרוב. מרטין ווינטרקורן, המנכ"ל שהצליח לגרום לכך שאפילו פיך הגדול ירד מהבימה, ניצח על המופע. ולמרות הרושם שעשו הדגמים, הם היו רק ההדגמה והקדימון לשתי ההכרזות החשובות באמת: פולקסווגן, עם טכנולוגיה זמינה כבר כעת, תלך לכיוון החשמלי ותציע גרסה היברידית להמוני דגמים; נהיגה אוטונומית זה ממש כאן.

בסוף אותו שבוע התקיימה בארה"ב מסיבת עיתונאים שגרמה לכך שפולקסווגן החלה בנפילה תלולה מאוד מגג העולם. נכון לעכשיו, איש אינו יודע מה יצא ממנה לאחר שהנפילה תיבלם והאבק ישקע.

לא רק המנכ"ל הכל יכול, ווינטרקורן, הלך; נכון לעכשיו גם ראשי הפיתוח של אודי, פולקסווגן ופורשה הושעו. נשיא ומנכ"ל פולקסווגן צפון אמריקה נשאר רק בגלל דרישת הסוכנים ביבשת. וזה ממש כלום ביחס לדברים החשובים באמת.

במוצאי יום חמישי (17.9), לאחר ימי העיתונות, היה מחיר המניה של פולקסווגן 167.6 אירו – ממש כמה שעות לפני אותה מסיבת עיתונאים בארה"ב שחיסלה את המסיבה.

היום (שלישי, 29.9), לקראת הצהריים, עמד מחיר המניה על 105 אירו (לאחר שכבר הגיע ל-102 אירו, הנתון הנמוך מאוקטובר 2010) – ירידה של כמעט 38%. פולקסווגן איבדה מערכה תוך שבוע קרוב ל-18 מיליארד אירו.

הבעיה היא שהזמן, נכון לפרק הזמן הזה, לא עושה אתה חסד. ההפך מכך.
שערוריית פולקסווגן: כל הדרך למטה
צילום: מנהל

2007-2014 – שבע השנים הראשונות
2007-2011. פולקסווגן רוצה להגדיל את המכירות שלה בצפון אמריקה. מנועי דיזל, שאינם פופולריים בארה"ב, אמורים להיות לשפר את המכירות שם. הבעיה: מנועים אלה פולטים תחמוצת חנקן בשיעור הגבוה מזה המותר על פי תקני EPA (הרשות הפדרלית להגנה על הסביבה).

הפתרון המתבקש הוא לצייד את המנועים הקטנים שלה, בנפח 1.6 ליטר ובנפח 2.0 ליטר, במערכות מבוססות אוראה, כמו במנועים גדולים יותר וכמו שמקובל ברכב כבד כבר הרבה שנים. הבעיה: עלות. עם מחיר של 300 אירו לכל רכב, מדובר בתוספת של ממש לצרכן הסופי. בפולקסווגן החליט מי שהחליט כי רמאות-דרך-תוכנה היא הדרך הנכונה יותר.

במהלך הימים האחרונים התברר כי יצרן מערכות הזרקת הסולר בוש, הזהיר את פולקסווגן מרמאות זאת. בוש סיפק לפולקסווגן ב-2007 את הרכיב שאפשר את ההונאה לצורכי בחינה בלבד. ולא רק בוש; ב-2011 לפחות בכיר טכנולוגי אחד בפולקסווגן הזהיר את אנשי הקונצרן מזיוף תוצאות כזה.

מרץ 2014. קובצת חוקרים מאוניברסיטת ווירג'יניה המערבית פרסמה, במסגרת כנס לאיכות הסביבה, כי מצאה כי מנועי הדיזל הקטנים של פולקסווגן (1.6 ו-2.0 ליטר) מזהמים באופן משמעותי מעבר למותר ולמוצהר – בערכים מסוימים עד פי 40(!). במהלך המחקר הגיעו החוקרים למסקנה כי אותו זיהום בפועל על הכביש גדול מכל מדידה שערכו בדינמומטר. המסקנה התבקשה: לרכב הנבדק יש שתי דרכי התנהלות: במבחן על דינמומטר (רק שני גלגלים נעים מארבעה, ההגה קבוע, המנוע פועל באופן מסוים), הרכב כמעט ואינו מזהם; בנסיעה על הכביש, המערכות למניעת אותו זיהום מנוטרלות. אנשי EPA היו בכנס ושמעו.

מאי 2014. העמותה שהזמינה את המחקר הזה פרסמה אותו באתר שלה כחודשיים לאחר הכנס הנ"ל. כעת, הדברים בתפוצה עולמית.

עד סוף 2014. אנשי EPA פונים בבקשות להסברים, אנשי פולקסווגן מגיבים כי מדובר בבעיות ספציפיות של האקסמפלרים הנבדקים, לאחר מכן קוראים למספר כלי רכב ל"עדכוני תוכנה" ואז מכריזים כי הבעיה טופלה.

2015 – תאוצה
אפריל. פרדיננד פיך, האיש החזק של קונצרן פולקסווגן, מכריז כי אין לו אמון במנכ"ל ווינטרקורן, בן טיפוחיו. סתם ולא פירש. מכיוון שההנהלה התייצבה לצד המנכ"ל, פרש פיך מתפקידו כיו"ר מועצת המנהלים. אז נראה הדבר תמוה, היום הרבה פחות.

מאי. שנה לאחר הפרסומים הראשונים, נבדקים כלי רכב של פולקסווגן שוב והפעם על-ידי הגוף העסוק בכך בקליפורניה (Carb); לקליפורניה תקני הזיהום החמורים בארה"ב. הגוף מעביר את ממצאיו ל-EPA ולפולקסווגן.

יולי. נציג ממשלת גרמניה בפרלמנט עונה בתשובה לשאילתה של נציג מפלגת הירוקים כי ידוע לה על קיומן של טכנולוגיות שיכולות לסלף תוצאות של מבחני זיהום. עם זאת, לנציג הממשלה לא ידוע על התקנתן בפועל של טכנולוגיות כאלה.

3 לספטמבר. פולקסווגן מודה בפני EPA ו-CARB כי התקינה תוכנה שנועדה לרמות במבחני זיהום.

18 לספטמבר. מחיר המניה: 167.6 אירו. כאשר פולקסווגן בשיאה, לא מעט בזכות המסר האקולוגי שלה, שני הגופים האמריקאים יוצאים בהודעה לעיתונות כי פולקסווגן רימתה ושיקרה, בייחוד ביחס לפליטת תחמוצת החנקן (אבל גם בתחומים אחרים). מדובר ב-482,000 מכוניות. המשמעות המעשית היא שהן צריכות לעבור "קריאה לשירות" (ריקול), והמשמעות הכספית היא כי כל הסיפור הזה עלול לעלות לפולקסווגן – בקנסות בלבד, בשלב הראשון – עד 6.5 מיליארד דולר.

20 לספטמבר. ווינטרקורן מתנצל; "הקונצרן יעשה הכל כדי לשקם את האמון".

21 לספטמבר. מחיר המניה 134.5 אירו, 15 מיליארד אירו התפוגגו. לא פלא שהיא צונחת: מעבר לחצי מיליון מכוניות בארה"ב, לקנס העצום, לתביעות הנוספות שבדרך – גם ממדינות כמו דרום קוריאה – מסתבר כי התוכנה הנ"ל הותקנה בקרוב ל-11 מיליון מכוניות של הקונצרן.

23 לספטמבר. מחיר המניה 122.7 אירו, לאחר שיום קודם ירד ל-114. ווינטרקורן מתפטר; הרשויות בגרמניה מתחילות בחקירה מוקדמת, תביעות בדרך, סוכנות הדירוג פיץ' מזהירה מפני הורדת דירוג האשראי של פולקסווגן.

24 לספטמבר. האמון נשבר; 28 חברי האיחוד האירופאי (EU) פונים לבחינה מחודשת בעמידה בתקנות הזיהום; תביעות נוספות בדרך.

25 לספטמבר. מנכ"ל חדש לפולקסווגן: ראש חטיבת פורשה מתיאס מילר. מילר מתחייב שיעשה הכל כדי לתקן את הנזקים לכל סוגיהם שעשתה הפרשה, וגם כי הקונצרן יעשה שינוי עמוק בתרבות הניהול והארגון שלו. בארה"ב נאסרה מכירת גרסאות הדיזל של פולקסווגן. שוויץ עוצרת מכירת דגמי פולקסווגן.

28 לספטמבר. מחיר המניה 108 אירו. התובע הפדרלי הכללי של גרמניה מכריז על חקירה פלילית של ווינטרקורן באשמת זיוף. "מטרת החקירה היא להבהיר את שרשרת האחריות" נאום התובע.
שערוריית פולקסווגן: כל הדרך למטה
צילום: מנהל

בינתיים בישראל
המיסוי הירוק, זה שחיסל את כדאיות קניית הדיזל בישראל, עשה זאת בעיקר באמצעות דרישות מחמירות ביחס לפליטת תחמוצת החנקן וחלקיקים. המשמעות: מזה שנים אנשים לא קונים כמעט בכלל גרסאות דיזל למכוניות נוסעים. בפועל, לאודי אין נציגות, לפולקסווגן יש מעט מאוד.

אלא שכל זה אינו מתייחס לשוק המוניות הכולל כ-20,000 כלי רכב (נתוני למ"ס, נכון לסוף 2014); בשוק זה, צרכן דיזל מובהק, היו לסקודה בסוף 2014 כ-6300 נציגים ולפולקסווגן כ-1300 יחידות. המשמעות היא שמדובר, עקרונית, ב-7600 כלי רכב.

שמו של מותג סקודה נכנס לרשימת כלי הרכב הנגועים אתמול, עם הכרזה על למעלה מ-1.2 מיליון מכוניות. עם זאת יש לציין כי בישראל, בגלל המיסוי הירוק, ממילא ציון הזיהום של רכבי הדיזל היה כמעט הנמוך האפשרי – וגם לא השפיע על המחירים; מוניות ממילא אינן חייבות במיסוי מכל שהוא. מכיוון שלפי טענת פולקסווגן התוכנה לא הופעלה בכל מקום, ייתכן ובישראל היא לא מצאה ביטוי.

מצ'מפיון מוטורס נמסר בין השאר כי "מדובר בחלק ממנועי הדיזל מהדור הקודם"; זה עניין תמוה, שהרי לפחות לפי מה שפולקסווגן עצמה הודתה בו, מדובר בדגמים חדשים לגמרי.
עוד כתבה צ'מפיון כי היא "נמצאת בקשר בעניין עם היצרן ומשרד התחבורה ותעדכן במידע רלבנטי שיהא בידה".

לעתיד לבוא
כל ביטוי מעצים כמו "רעידת אדמה", "צונמי" "יום כיפור של פולקסווגן" ועוד כיו"ב, סביר לאור המשמעויות וההיקפים, גם הגלובליים, של הפרשה הזאת – החל מעצם הרמאות השיטתית שננקטה על-ידי יצרן רכב ענק מול רשות פדרלית בארה"ב(?!), דרך ההפסדים הכספיים העצומים ועד להשפעה על האמון, התקנים, המבחנים, מנועי הדיזל ועוד ועוד.

אנחנו עוקבים ונעדכן. גלי ההדף ימשיכו להגיע גם לאחר זמן רב.