ביום רביעי האחרון התקיים באוניברסיטת תל אביב מירוץ של מכוניות אוטונומיות מוקטנות שנבנו על-ידי סטודנטים ישראליים. האירוע התקיים ביוזמת פריסקייל (Freescale) – מהוותיקות (1948) ומענקיות היצרניות למוליכים למחצה (17,000 עובדים) הפעילה ב-19 ארצות, כולל ישראל.

האתגר
לקראת המירוץ היה על ארבע קבוצות סטודנטים להנדסה – מאוניברסיטאות ת"א ובן-גוריון, הפקולטה להנדסת חשמל בשנקר, מכללת מוסינזון להנדסאים – להכין רכב אוטונומי בהתבסס על ערכה מוכנה. הרכב הזה היה צריך לעבור במהירות הגבוהה ביותר מסלול נתון ומפותל ומבלי לסטות ממנו. במירוץ ניצחו הסטודנטים של מכללית מוסינזון, כאשר אלה של אוניברסיטאות בן גוריון ותל אביב הגיעו למקומות השני והשלישי בהתאמה.
מכונית אוטונומית, המסלול המהיר
צילום: שלומי מזרחי

האתגרים שעמדו בפני הצוותים היו גדולים ודרשו מהסטודנטים לכתוב תוכנת זמן-אמת לטובת הפרויקט, ולאפשר לרכב להתמודד עם שינויים משמעותיים בשטח ועם פיתולים בתוואי הנסיעה. הבסיס לחומרה שאפשרה את התנועה העצמית של המכוניות הייתה ערכת חיישנים, מיקרו-בקר, מצלמה ועיבוד תמונה.
פריסקייל, ש-40% מפעילותה היא בתחום הרכב, ומייצרת רכיבים לתעשייה בכל העולם, עורכת תחרות כזו מזה חמש שנים ולראשונה היא מתקיימת גם בישראל.
מכונית אוטונומית, המסלול המהיר
צילום: שלומי מזרחי
הכנה לעתיד
המכונית האוטונומית, הסיפור הגדול הבא של תעשיית הרכב העולמית, מתקרבת לקראת מימושה בדרכים. יצרניות הרכב מפתחות רכב כזה בשת"פ יצרניות משנה רבות, וגם לישראל יש מה לתרום בעניין זה, כמו שמפגינה מובילאיי.

התחרות של פריסקייל מביאה לכך שנושא זה הופך להיות חלק מאתגר הלימודים של סטודנטים כיום, ועתיד להשתלב גם במסלול המקצועי של אלה שיפנו לתעשיית הרכב. בנוסף, העובדה שיצרנית כמו פריסקייל, המפתחת ומייצרת מוצרים "רגילים" לתעשיית הרכב כמו מיקרו-בקרים, חיישנים, כריות אוויר ועוד, נמצאת בתחום הזה, משמעותה שייצור שגרתי של רכיבים למכונית כזו נעשה קרוב יותר.
מכונית אוטונומית, המסלול המהיר
צילום: שלומי מזרחי