קטגוריה: משפחתית גדולה

גרסה; רמת גימור: פולקסווגן פאסאט, 1.4 ל', DSG; 'קומפורטליין'

מתחרות: אופל אינסיגניה, הונדה אקורד, טויוטה אוונסיס, יונדאי i40, סקודה סופרב, פיג'ו 508, קיה אופטימה, שברולט מאליבו ועוד

מחיר גרסה נבחנת: 180,000 שקלים
עיצוב ונראות
למרות שמדובר ברמת הכניסה, כזו שמציעה חישוקים מעט קטנים יותר וחסרה את תאורת הלד בחזית של הגרסה המאובזרת, הפאסאט היא עדיין מכונית מרשימה למראה. אולי זה הצבע השחור של רכב המבחן, אולי אלו הקווים הסולידיים והמכובדים, אולי הממדים של הרכב (486.5 ס"מ לאורך); כנראה שזה השילוב, ובכל מקרה אנחנו אהבנו את התוצאה.
פולקסווגן פאסאט מבחן דרכים. חזית
צילום: מערכת אוטו

פנים הרכב
בתא הנוסעים מציגה הפאסאט את המתכון המוכר של הקונצרן – חומרים טובים (ברובם), קווים ישרים והנדסת אנוש טובה המקלה על תפעול המערכות ברכב. פס הרוחב הנאה הכולל את פתחי האוורור המשתלבים בו היטב, השעון האנלוגי ושילוב הצבעים הבהיר, יוצרים אווירה כמעט יוקרתית, אבל יש גם טענות: הפלסטיק הכסוף בקונסולה המרכזית נראה זול, וככל שיורדים למטה לכיוון הרצפה, חומרי הדיפון והמשטחים הופכים נוקשים יותר, כמו למשל בקונסולה המרכזית.

גרסת ה-1.4 ליטר מגיעה רק ברמת הגימור הבסיסית, 'קומפורטליין'. למרות שזו רמת הבסיס היא מצוידת למדי וכוללת: בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, קיפול חשמלי למראות, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע (6.5") הכוללת דיבורית בלוטות', בקרת שיוט, חיישני גשם, מחשב דרך, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים, מערך מצלמות היקפי (שעובד מצוין) ועוד.

המרווחים מלפנים טובים בכל הממדים, וקל למצוא תנוחה ישיבה בזכות שפע אפשרויות הכוונון. מושב הנהג (תפעול חצי חשמלי) מעט נוקשה ומחייב תנוחת ישיבה מעט גבוהה. מאחור המרחב טוב מאוד, למעט קרבה מסוימת לראש לגבוהים. תא המטען ענק (586 ל') ועמוק ומצריך השתחלות כדי להגיע לקצהו הפנימי.
פולקסווגן פאסאט מבחן דרכים. תא נוסעים
צילום: מערכת אוטו

נוחות נסיעה
הפאסאט מציעה בעיר נוחות נסיעה בינונית בלבד, כאשר היא מתקשה במעבר על שיבושים ובליטות בכביש ותעביר אותם אל הנוסעים, גם אם לא בצורה של חבטה, אבל בצורה מורגשת. מחוץ לעיר המצב משתפר עם ספיגה טובה יותר של מהמורות, אך היא עדיין היא לא מרגישה נינוחה כמצופה. הדיבידנדים מגיעים בדמות ריסון טוב של המרכב בכביש גלי, גם בעומס גבוה.

גם מבחינת סינון הרעשים הפאסאט לא מרשימה, בעיקר אלה רעשי הכביש שמרימים ראשם כבר במהירויות נמוכות יחסית. בעיר בולטים רעשים מכיוון הבולמים במעבר על שיבושים, בעוד רעשי הרוח הופכים לבולטים בנסיעה במהירות של מעל 100 קמ"ש. המנוע מבודד היטב, וגם תחת עומס צלילו אינו חודר לתא הנוסעים בצורה לא נעימה.

התנהגות ובטיחות
לפאסאט יכולות גבוהות בכביש המפותל, והיא מציעה התנהגות כביש צפויה, בטוחה וניטראלית. האחיזה גבוהה, ובמגבלות יופיע לרוב תת-היגוי קל לתיקון. להגה מהלך ראשוני מעורפל, אך מעבר לכך הוא מדויק למדי ובעל משקל סביר. הבלמים מציעים עוצמת בלימה ראויה, אם כי היינו שמחים למהלך דוושה יותר לינארי (בתחילת המהלך הבלימה חלשה, ולאחר מכן מורגש תגבור מוחשי בעוצמה).
פולקסווגן פאסאט מבחן דרכים. בקרת אקלים
צילום: מערכת אוטו

גרסה זו של הפאסאט מגיעה עם ציוד הבטיחות המקובל, אך חסרה מערכות בטיחות מתקדמות. וחבל, כי במבחן הריסוק של יורו NCAP זכתה הפאסאט ל-5 כוכבים, כשהיא מצוידת במערכות הבטיחות החסרות בגרסאות המקומיות, ולכן הציון איננו תקף לגביהן.

מנוע וביצועים
אומנם אנחנו כבר רגילים למנועים קטנים ומוגדשים היורשים את מקומם של גדולי הנפח האטמוספריים, אבל מנוע 1.4 ליטר במכונית מנהלים? התשובה היא בהחלט כן. פולקסווגן, מוכיחה לנו (שוב) שהיום הנפח לבדו אינו אומר דבר כאשר מתווסף אליו מגדש טורבו. כך שלמרות נפחו הצנוע, מנוע ה-1.4 ל' הזה מייצר מומנט זהה לגרסת ה-1.8 ליטר – 25.4 קג"מ ואלה זמינים כבר מ-1500 סל"ד (1250 סל"ד ב-1.8 ל'). נתון ההספק עומד על 150 כ"ס (180 כ"ס ב-1.8 ל') והוא משודך לאותה תיבה רובוטית דו-מצמדית (DSG) עם שבעה הילוכים.

הביצועים על הנייר מרשימים, וקרובים לאלה של ה-1.8 ליטר: 8.4 שניות ל-100 קמ"ש ו-220 קמ"ש מרביים (7.9 ש' ו-232 קמ"ש ב-1.8 ל'). גם בכביש הפאסאט 1.4 ל' יוצרת תחושה שהיא חזקה ונמרצת, וגורמת לנו לתהות מי צריך יותר, ולמה לשלם את התוספת עבור המנוע הגדול. הוא בשרני בסל"ד נמוך ומושך היטב עד לאזור 5500 סל"ד. עם זאת, הוא במיטבו במרכז הסקאלה, שם הוא מרשים מאוד עם קצב התקדמות מפתיע הנעשה ללא כל תחושת מאמץ. התיבה מתפקדת היטב במרבית הזמן, עם העברות חלקות וזריזות ומצליחה לשמור על אופי זה גם במהירויות נמוכות, מצב הספורט עובד מצוין, ובלעדיו התיבה עולה מהר להילוכים גבוהים, אבל זה לא באמת מפריע.
פולקסווגן פאסאט מבחן דרכים. תמונת צג
צילום: מערכת אוטו

צריכת הדלק הממוצעת במבחן עמדה על 10.2 ק"מ לליטר – נתון סביר, בהתחשב במבחן המאומץ ובמזג האוויר החם מאוד, מדובר בנתון שיהיה טוב משמעותית בנהיגה יום-יומית. בשיוט רגוע הגענו לקצת יותר מ-19 ק"מ לליטר ובנסיעה פרברית משולבת עם עומס תנועה קל הצלחנו לכסות 16.3 ק"מ לכל ליטר.

סיכום ותמורה
גרסת הכניסה של הפאסאט ראויה ללא מעט מחמאות: היא מרשימה למראה בהופעה, מכובדת לשהייה בזכות תא נוסעים איכותי, רמת אבזור הנוחות מקיפה – ומנוע ה-1.4 ל' מבצע את עבודתו נאמנה. אפילו פער המחיר ביחס למתחרות נמוך מאשר בעבר ומוסבר בחלקו ע"י רשימת האבזור המקיפה.

ועדיין, פולקסווגן פאסאט, כהרגלה בקודש, מתומחרת מעל למתחרות, עם מחיר התחלתי של 180,000 שקלים לגרסת הכניסה שנבחנה. הבעיה היא שעל רקע המחיר הזה, נרשמים לחובתה נוחות נסיעה בינונית, בידוד רעשים לוקה בחסר ומחסור במערכות בטיחות מתקדמות, המתבקשות ברמת מחיר זו. מה שהופך אותה לחבילה פחות שלמה.
פולקסווגן פאסאט מבחן דרכים. אחור
צילום: מערכת אוטו