המדינה תשקיע עשרות מיליוני שקלים בהיערכות לעבודות ההקמה של הרכבת התחתית בגוש דן – אף כי אלה לא ימנעו את הפקקים. 300 אוטובוסים ינועו בתדירות של 2.5 דקות למרכז תל אביב ורמת גן. 158 שוטרים יגויסו לאכיפת הנסיעה בנתיבי תחבורה ציבוריים.

תעריף חניה מסובסד של 15 שקל ליום מחוץ לתל אביב, 300 אוטובוסים שיפעילו שירות שאטלים בתדירות של שתי דקות וחצי, תגבור רכבות והקצאת 158 שוטרים שיופקדו על אכיפת הנסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית – אלה כמה מהצעדים שבהם מתכוונים לנקוט משרד התחבורה וחברת נ.ת.ע הממשלתית, בניסיון להיערך לעבודות החפירה של הרכבת התחתית בגוש דן.

לפי הערכות, תשקיע הממשלה עשרות מיליוני שקלים כדי לתת מענה לנהגי המכוניות הפרטיות שלא יוכלו להגיע באמצעותן למקומות העבודה במרכז תל אביב וברמת גן, החל עם פתיחת עבודות הכרייה של מנהרות הרכבת באוגוסט הקרוב.

צעדים אלה לא ישחררו את הגודש הקיים ממילא בכניסה למטרופולין, אלא ינסו שלא להחריפו. זאת, באמצעות הסטת התנועה העודפת על גבי הדרכים החסומות לחניוני "חנה וסע", או לשימוש חלופי ברכב פרטי.

לבעלי רכב פרטי יוצע להחנות את רכבם בחניונים ייעודיים, בתמורה לשירות שאטלים תדיר שבאמצעותו ייכנסו לתל אביב ולרמת גן. בשלב הראשון יוצעו לנהגים 3,700 מקומות חנייה בשלוש חניוני "חנה וסע" במעטפת של תל אביב. אלה יופעלו בגני התערוכה בתל אביב, סמוך לשכונת תל ברוך בצפון העיר וכן באיצטדיון פתח תקווה. חניון נוסף ייפתח בהמשך במצפה מודיעין.
איך מרחיקים נהגים מהחפירות והפקקים בת
צילום: מוטי מילרוד, TheMarker

באשר לשלב השני של העבודות, בעוד כחצי שנה, מתעתדים הממשלה להפעיל חניונים נוספים במחלף גלילות, לאורך כביש 461 (בין צומת הטייסים למחלף קיבוץ גלויות) וכן בצומת בין דגן ובמחלף משה דיין שבראשון לציון. בסך הכל יספקו החניונים כ-7,000 מקומות חניה.

יש לציין כי תפיסת שטחים לחניונים בקרית שאול שבצפון תל אביב ובצומת בית דגן נתקלו עד כה בקשיים מול משרד הביטחון.

בכל אחד מהחניונים יוצע מערך אוטובוסים ייעודי בתדירות של שתי דקות וחצי בשעות השיא – ובין 20-15 דקות בשעות השפל. האוטובוסים יופעלו באופן מחזורי החל ב-6 בבוקר ועד 22:00 בלילה. נהג שיחנה את רכבו בחניון יידרש לשלם 15 שקל בלבד ליום חניה – אם יעשה שימוש בשירות. את השירות תפעיל חברת החניונים העירונית של תל אביב – אחוזת חוף. לפי הערכות, תידרש החברה לשכור כ-300 אוטובוסים לשירות כלל הנוסעים.

לרשות האוטובוסים ייועדו נתיבי תחבורה ציבורית – גם לאורך תוואי העבודות. באופן תמוה, המדינה תממן לשם כך העסקת 158 שוטרים ייעודיים – שתפקידם יהיה לאכוף נסיעת רכב פרטי בנתיבים.

את המענה לשימוש ברכב פרטי ישלים תגבור התחבורה הציבורית לתל אביב. חברת רכבת ישראל תוסיף עוד רכבת בקו החוף העמוס שבין חיפה לתל-אביב בשעת השיא שבין 7 ל-8 בבוקר. כמו כן, תתוגבר הנסיעה בקו 1 המקדים של הרכבת הקלה, ויופעלו שני קווי אוטובוסים חדשים ממודיעין לתל אביב.
איך מרחיקים נהגים מהחפירות והפקקים בת
צילום: מוטי מילרוד, TheMarker
הפנייה נחסמת לשש שנים
עבודות המנהור בתוואי הקו האדום של הרכבת בגוש דן אלה יחלו ב-2 באוגוסט, אך רק ב-14 באוגוסט, יום שישי, תחל חסימת צירי התנועה המרכזיים במרכז תל אביב לתנועת רכב פרטי – בעיקר סביב צומת מעריב. במשך שלוש שנים וחצי תיאסר התנועה סביב רחוב קרליבך לרכב פרטי. במשך שלוש שנים נוספות תותר תנועה מוגבלת מכיוון צפון בלבד (בגין) – כשהגישה לצומת מדרום תותר לתחבורה ציבורית בלבד.

במקביל, לא תתאפשר למשך חמש שנים וחצי התנועה ברכב פרטי בפנייה הסואנת מדרך בגין לרחוב החשמונאים או לרחוב המסגר – מה שעשוי להכביד על הכניסה למתחם המגדלים הסמוך לקרית הממשלה.

פגיעה מהותית נוספת בנהגים הפרטיים תהיה בפרויקט אבא הלל ברמת גן, שבמסגרתו תיסגר הפניה העמוסה שמאלה מרחוב ז'בוטינסקי לרחוב אבא הלל – למשך שש שנים. העבודות בפרויקט זה יתבצעו סמוך למתחם הבורסה ולמגדל משה אביב.
המאמר פורסם במקור באתר TheMarker

לכתבות נוספות באתר: