ראלי השטח של יוון (Rally Greece Off Road) הוא מירוץ תובעני מאוד. המירוץ נפרש על פני 3 ימים, במהלכם עוברים המתחרים 840 ק"מ המחולקים ל-473 ק"מ של 12 קטעים מדודים ועוד 367 ק"מ של קטעי קישור. גם ברחבת הטיפולים (Parc fermé), פרקי הזמן לשירות ותיקונים מוגבלים. הראלי משדרג את עצמו כל שנה, והרמה של הנהגים, המכוניות, הארגון וצוותי הסיוע גבוהה מאוד.

הראלי ואנחנו
בראלי שהתקיים השנה ב-29-31 למאי השתתפו 32 צוותים מאיטליה, בולגריה, טורקיה ויוון וגם 6 מישראל. חמישה צוותים התייצבו למירוץ עם הרכב אותו הביאו מהארץ, ואילו צוות אחד שכר מראלי ארט את הרכב בו התחרה.

מצבו העגום של הספורט המוטורי בישראל, שגרם להצטברות המון אדרנלין ורצון עז להתחרות אצל הצוותים הישראלים, היו אחראים על המשלחת הגדולה שיצאה מישראל ליוון.

ארבע קטגוריות בראלי הזה: T1, T2 ו-TH; האחרונה היא המצאה של היוונים, ובה ניתן למצוא מוטציות מוטוריות כמו דגמי מיצובישי וסוזוקי מהירים מאוד, מצוידים במגדשי טורבו למיניהם, צמיגים קטנים ועלים מהירים מאוד. קטגוריה נוספת הייתה של רייזרים. כמובן שבכל כלי הרכב מורכבים כלובי בטיחות, מושבי מירוץ, חגורות 5 חיבורים ושאר אביזרי בטיחות.
ראלי יוון 2015: הכירו את הנבחרת הישראלית
צילום: גיא בוטליב
חלק קטן מהמשתתפים הישראלים בראלי יוון 2015

המשתתפים
ואלה ששת הצוותים הישראליים שהשתתפו במירוץ הזה.
1. צוות גתוס כל-גדר: שי שמעוני וגדעון בן שמואל; רכב בניה עצמית עם מנוע קורבט; T1.
2. צוות חולון מוטורס; רועי שפירא ועידו שקל; מיצובישי פאג'רו; T2.
3. צוות E.D.T Rally Team; דדי שפרונץ וגיא גוטליב; מיצובישי פאג'רו (קשישה) T2.
4. צוות Diadora Rally Art Team; גל שחם ונמרוד (קיד) אופיר (את הזיבר השאירו בארץ); רכב בנייה עצמית עם מנוע קורבט; T1.
5. צוות פולריס ניצני עוז; דני פרל ואיתי מולדבסקי המנוסים; רייזר 900; רייזרים.
6. צוות דרבי בר דגים; אורי אייזנשטיין וגידי קורנין שזהו להם מירוץ ראשון; רייזר 900; רייזרים.

אנשי ראלי ארט איטליה, בניצוחו של רנאטו ריקלר, נתנו גם שירותי טיפולים לחלק מהצוותים הישראלים.

על כל המקהלה העליזה הזו ניצחו במקצועיות ובסבלנות עודד גרוס, הבעלים של סדנת גתוס 4x4 ו-MR, ודודי לזר, הבעלים של ד.נ כל-גדר. הם, חשוב לציין, עשו הכל מתוך אהבה אמיתית לספורט המוטורי וללא כל אינטרס עסקי או כלכלי. עוד הצטרפו למשלחת מכונאים, חברים, מכרים וחובבי ספורט מוטורי, והביאו את מניין אנשי המשלחת ללמעלה משלושים אנשים, אבל מי סופר.
ראלי יוון 2015: הכירו את הנבחרת הישראלית
צילום: גיא בוטליב

קדם-מירוץ
הפעם הישראלים באו במטרה ברורה: "אנחנו נותנים לכולם בראש – ויהי מה". הכנת כלי הרכב נעשתה על-ידי כל צוות ברמה הגבוהה ביותר, ואלה הועמסו מבעוד מועד על מעבורת לכיוון אתונה.

זה לא התחיל טוב. הטיסה שנועדה לשבע בבוקר ב-28 למאי נדחתה לשתיים אחר הצהריים; טיסה חלופית הוזמנה על-ידי עודד וניצן, ויצאנו ליוון בחמש לפנות בוקר. חלק מהצוותים היו אמורים להגיע לאתונה ולשחרר שם את המכוניות. האחרים, כולל אותי, טסו לסלוניקי.

חשובים יותר היו אלה שהגיעו לאתונה, שהיו צריכים לשחרר את המכוניות ולהעמיס אותן על גבי מובילית לכיוון העיירה פלורינה. חיכינו, קיבלנו אישור שהכל בסדר, נסענו לעיירה גרבינה שבצפון יוון, פגישה מרגשת, ארוחת ערב חגיגית – ויאללה למיטות. מחר מחכה לנו יום ארוך ארוך.

יום חמישי מתחיל בשבע בחדר האוכל, ממשיך בחיפוש כלי הרכב של כל צוות, פריקתו, העברת הציוד לרכבי השירות ונסיעה קצרה למרכז העיירה להרשמה, חלוקת ספרי דרך ליום הראשון, הדבקת מדבקות על הכלים, התארגנויות אחרונות – ומסתיים כמובן בתדריך בטיחות של קוסטאס המארגן, שדאג לכל פרט ופרט, מהקטן עד הגדול ביותר.
ראלי יוון 2015: הכירו את הנבחרת הישראלית
צילום: גיא בוטליב

שעת זינוק
שעת הזינוק נקבעה לשעה 15:00, כאשר סדר הזינוק נקבע לפי סדר הסיום של השנה שעברה וגם לפי מועד ההרשמה. היום הראשון היה מורכב מ-190 ק"מ של נהיגה, 104 ק"מ בשני קטעים תחרותיים ועוד 86 ק"מ של קטעי קישור. את היום סיימנו בעיירה הציורית פלורינה בה בילינו גם את היומיים הנותרים.

כבר בתחילת המרוץ היה ברור לכולם כי לכוונת הצוותים הישראלים, להתמקם בצמרת המירוץ, יש כיסוי. צוות גתוס כל-גדר קבע את הזמן הטוב ביותר והחל להוביל את המירוץ; צוות דיאדורה, שנהג לראשונה ברכב המירוץ שלו, סיים תשיעי; צוות פרל התמקם במקום ה-14; צוות חולון מוטורס במקום ה-15; אורי וגידי במקום ה-16; אחרונים מבין הישראלים צוות E.D.T Rally Team במקום ה-23.

המשכנו לקטע קישור קצר בתוך עיירה - סמטאות צרות, גשרים ונהרות - ואנחנו כבר בקטע התחרותי השני. הפעם גתוס כל-גדר מסיים במקום השלישי וצוות דיאדורה חמישי. אורי וגידי מסיימים במקום 14, חולון מוטורס ב-15, פרל במקום ה-16 וE.D.T Rally Team- במקום ה-25.

בסיכומו של היום הראשון מסתבר כי גתוס כל-גדר מוביל את הטבלה בהפרש של דקה וחצי מהמקום השני, שם ממוקם רייזר 1000 בולגרי. צוות דיאדורה במקום השישי, צוות חולון מוטורס במקום ה-12, שני הרייזרים במקומות 14 ו-15, ו-E.D.T Rally Team במקום ה-20 הכללי ובהפרש של 19 דקות מהמקום הראשון.

היום השני
היום השני הוא הארוך והתובעני ביותר. התפריט כולל 238 ק"מ של סטייג'ים מדודים, ועוד 139 ק"מ של קטעי קישור למרחק כולל של 377 ק"מ. ביום זה גם 2 קטעי שירות, אחד באורך של 30 דקות והשני באורך של 40 דקות. בנוסף כולל יום זה סופר סטייג' – קטע ראווה בן 3 ק"מ שנועד לתושבי העיירה, כדי שיוכלו ליהנות מהביצועים ומהתחרות. סדר ההזנקה של היום השני הוא לפי זמני הסיום של היום הראשון.
ראלי יוון 2015: הכירו את הנבחרת הישראלית
צילום: גיא בוטליב

ביום השני נאלץ שי שמעוני להחליף צמיג שנפח את נשמתו; צוות E.D.T Rally Team טעה בניווט ושילם על כך ב-10 דקות בסטייג' הרביעי ונאלץ להחליף גלגל בגלל חישוק שנפגע והתעקם.

בצוות דיאדורה הבעיה הייתה חמורה יותר; האלטרנטור הפסיק לתפקד, המצבר הוחלף פעמיים והוא נאלץ לנסוע לאט יותר, בהיעדר אלטרנטור חלופי. אלא שאז שי שמעוני מגתוס כל-גדר תרם לגל את האלטרנטור החלופי שלו בכדי שזה יוכל לסיים את המרוץ; אכן אחוות ספורטאים וחברות.

לצוות חולון מוטורס נשבר בולם קדמי-שמאלי והבולם שנותר עבד קשה עד לסיום הסטייג' דבר שגם לו לאבד מעט שמן. הצוות ניצל את זמן השירות להחלפת שני הבולמים השמאליים.

ולמרות כל זאת הישראלים עדיין היו במקומות הראשונים בראלי יוון.

נוהל סוף יום: כלי הרכב נכנסים לקבלת שירות: תיקונים, טיפולים ושטיפה; רועי שפירא אפילו מגדיל לעשות בפוליש ווקס לפג'רו הלבן. נפגשים לארוחת ערב במלון, מחליפים חוויות וסיפורי גבורה מסביב למדורה ולישון.

יום אחרון
היום הזה הורכב מ-131 ק"מ מדודים בזמן ועוד 140 ק"מ של קטעי קישור, סך כולל של כ-270 ק"מ נהיגה. הסטייג' האחרון מרהיב ביותר, וכולל טיפוס לגובה של 2200 מטר מעל פני הים למשולש הגבולות יוון-בולגריה-מקדוניה. שם מחכים כל הצוותים לאחרוני המתחרים ויורדים בשיירה מנהלתית לכיוון העיירה פלורינה. ברחבה הראשית של העיירה נערך טקס הסיום של הראלי, חלוקת גביעים ומדליות והמון שמחה וששון.
ראלי יוון 2015: הכירו את הנבחרת הישראלית
צילום: גיא בוטליב

הצוותים הישראלים חוו גם ביום זה תקלות שונות. ברייזר של דני פרל נשבר הדיפרנציאל האחורי, מה שאילץ את דני לזחול לאזור השירות בתקווה כי ניתן יהיה לסיים את המירוץ ולא לפרוש. לאחר התייעצות קלה הצוות החליט כי חייבים לבצע תיקון שיחזיק לפחות 5 ק"מ כדי לחצות את קו הסיום. למשימה נרתמו אנשי הסיוע יוסי וטל וכמו כן נקרא לדגל חנן המכונאי של צוות E.D.T Rally Team וביחד ביצעו ניתוח מרשים בעזרת פחית קולה וחומרי הדבקה שונים, דני ואיתי רכבו כ-5 ק"מ, חצו את קו הסיום יחד עם השיירה וכך סיימו את המירוץ ללא פרישה.

כולם שמרו כלי הרכב שלהם ועל המיקומים בכדי לסיים את הראלי ולא לשבור את הרכבים – פרט לצוות דיאדורה, שעלה מהמקום השביעי-כללי לשלישי-כללי, בנהיגה מהירה, זהירה ומדויקת.

ראלי השטח של יוון
מקום 1 כללי ומקום 1 :T-1 שי שמעוני וגדעון בן שמואל, צוות גתוס כל-גדר
מקום 3 כללי ומקום 2 :T-1 : גל שחם ונמרוד אופיר, צוות דיאדורה
מקום 8 כללי ומקום 1 :T-2 רועי שפירא ועידו שקל, צוות חולון מוטורס/אראן וידיסקו/טלפארמה
מקום 17 כללי ומקום 2:T-2 דדי שפרונץ וגיא גוטליב, E.D.T Rally Team

רייזרים
מקום 10 כללי ומקום 2 בקטגוריה: אורי איזנשטיין וגידי קורנין
מקום 21 כללי ו-3 בקטגוריה: דני פרל ואיתי מולדבסקי
ראלי יוון 2015: הכירו את הנבחרת הישראלית
צילום: גיא בוטליב