משוטטים בגבעות גורל / אוטו מטייל - אוטו

משוטטים בגבעות גורל / אוטו מטייל

טיול שבילים עם אתגרי עבירות ברמה בינונית בתא שטח תחום מצפון לבאר שבע

טיול שבילים עם אתגרי עבירות ברמה בינונית בתא שטח תחום מצפון לבאר שבע המאפשר לג'יפאים ליהנות מ"ניווט למתחילים". המסלול יפה ומיוחד בחורף - שילוב של סלע מדברי, ירוק שלאחר הגשם וגם קצת צהוב של חלמוניות לאחר הגשם. המסלול קצר ומאפשר גיחה קצרה של שיטוט בשטח שומם לא רחוק ממרכז הארץ. המדרונות החדים ומדרגות הסלע הקטנות מחייבים רכב עם הילוך כוח.

אבני דרך
להבים, חרשת החלמוניות, מצפה יהודה, נחל עלקת, גבעות גורל, נחל פחר, באר פחר, יער להב דרום, לקיה, מאגורת גורל, יער דודאים, נחל כרכור, צומת גורל, כביש 40.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול סלעי - טרשי בעבירות בינונית ומתאים לרכבי שטח עם הילוך כח. שימו לב שבימי גשם הסלעים יכולים להיות חלקים וקשים לטיפוס.
המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים כשחלק מהשטח הינו שמורת טבע מוכרזת.
שטחי אש - רוב השטח משמש גם כשטחי אימונים לניווט, אך אפשר לטייל בשטח בכול ימות השבוע.
בכל מקרה אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף או בצומח.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
אורכו של המסלול 18 ק"מ והוא יארך כ-3 עד 4 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות באתרים.

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 18 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

הכנת אמצעים למסלול
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים - מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים, מצפן ומכשיר GPS - נוח כשיש, מפות סימון שבילים מס' 13 ו-16 (מישור חוף הנגב ו-חולות ורמות הנגב), טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת, מים ומזון ליום מלא בשטח.

תחילת מסלול
על כביש 31, שבין צומת להבים לצומת שוקת, מעט מזרחה לכיכר הכניסה המזרחית לישוב להבים. עוברים את הכיכר מזרחה לכיוון צומת שוקת ומיד לאחריה שביל כניסה לשטח בצמוד לחורשה קטנה (חורשת החלמוניות) ובה ספסלים של קק"ל.

נ.צ. 1 - ירידה לשטח
מתחילים ומאפסים מד אוץ
לאחר הירידה מהכביש לשטח חוצים את רחבת הכורכר הקטנה וממשיכים ישר ודרומה לשביל מסומן בשחור המטפס לכיוון מאגר המים והאנטנה הסלולארית הגבוהה. מסביב לשביל ולצד החורשה, אפשר לאחר הגשם הראשון לראות חלמוניות צהובות.
0.3 ק"מ השביל המסומן בשחור, הכבוש בכורכר, מתעקל שמאלה ומקיף משמאל את האנטנה.
1.3 ק"מ צומת שבילים למרגלות מצפור יהודה בו פונים שמאלה עם השביל המסומן בשחור.
1.4 ק"מ צומת שבילים באוכף, מתחת למצפור האבנים הבנוי, המסומנים בשחור ובאדום.
נ.צ. 2 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמעלה עם השביל המסומן באדום.
0.2 ק"מ צומת באוכף, בין שתי כיפות קטנות, בו פונים ימינה עם השביל הראשי.
0.3 ק"מ צומת בו פונים ימינה עוזבים את השביל הראשי ומטפסים מעלה עד לראש הכיפה.
0.5 ק"מ בראש נ.ג. 448 (מטרים) כשמדרום לנו הגבעות המוריקות בחורף של גבעות גורל.
נ.צ. 3 - נ.ג. 448

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ודרומה ויורדים על השביל הטרשי מטה עם השלוחה לכיוון הערוץ.
0.1 ק"מ עוברים כתף וממשיכים על השלוחה הימנית למטה באזימוט בכיוון דרום – דרום-מערב. שימו לב לריבוי סימני הניווט על הסלעים, המשמשים את הצבא.
0.6 ק"מ השביל יורד לתוך הערוץ של נחל עלקת, כשמימין מפגש עם ערוץ נוסף, ומטפס לגדה הדרומית של הערוץ.
נ.צ. 4 - מפגש ערוצים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל ונוסעים במעלה ערוץ נחל עלקת מזרחה על הגדה הדרומית.
0.2 ק"מ חוצים את הערוץ ומיד לאחר הטיפוס על הגדה המזרחית פונים ימינה ודרומה לצד הערוץ. במטרים הראשונים השביל אינו ברור אך לאחר קטע קצר של שיפוע צד רואים את השביל הצר המקביל לערוץ הנחל.
0.3 ק"מ השביל חוצה את הערוץ לצד המערבי וממשיך דרומה ולאחר כ–100 מטרים שוב חוצה את הערוץ.
0.5 ק"מ מיד לאחר עמוד ברזל ומעט חוטי תיל, ולפני העצים שלמרגלות השלוחה, צומת שבילים עם שביל טרשי המטפס על השלוחה מערבה.
נ.צ. 5 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ומערבה ומתחילים לטפס על השלוחה (כאן מומלץ לשלב להילוך כח).
0.5 ק"מ צומת שבילים בו פוגשים את השביל המסומן באדום המטפס על השלוחה מימין לשמאל.
נ.צ. 6 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה, דרומה ולמעלה לכיוון הכיפה עם השביל המסומן באדום (מומלץ להישאר בהילוך כוח).
0.3 ק"מ כיפה ועליה קוביית בטון, לאחריה פונים ימינה ומערבה במגמת ירידה על השביל לכיוון עמוד החשמל.
0.8 ק"מ על הכיפה למרגלות עמוד החשמל, כשבפיצול שבילים בוחרים את השמאלי לכיוון דרום מערב ומתרחקים מהקו מתח.
1.1 ק"מ צומת שבילים בו בוחרים את השביל הימני כשערוץ נחל פחר, המגיע מהגבעה עליה היינו עם קו המתח, מימין, ויורדים מטה במקביל לקו המתח.
2.2 ק"מ השביל יורד לתוך ערוץ הנחל.
נ.צ. 7 - ערוץ הנחל

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה חזק ומטפסים לגדה שמנגד.
0.1 ק"מ באר פחר – באר מדופנת, בעומק של כ-20 מטרים, ולצידה שוקת להשקיית עדרי הרועים.
ממשיכים לטפס על השביל עם השלוחה, כל הזמן בכיוון מעלה.
1.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה.
1.7 ק"מ כיפה בנ.ג. 448 בו פונים שמאלה, יורדים מעט לאוכף, וממשיכים לטפס על השביל לכיפה הגבוהה מהצד השני של האוכף – מומלץ לשלב הילוך כוח.
2.2 ק"מ ראש הכיפה ועליה משטח סלע שכולו צבוע בקודים לניווט של הצבא.
נ.צ. 8 - כיפה

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר צפונה, ומטפסים לכיפה הגבוהה שמעל עמוד החשמל.
0.7 ק"מ השביל הטרשי מטפס לכיפה בגובה של 530 מטרים, עובר בין גלי אבנים ושורה של אבנים שטוחות שהם השרידים של מצודת פחר - מצודה המתוארכת לתקופה הישראלית/תקופת הברזל, כ–-900 שנים לפני הספירה, בסוף תקופתו של המלך שלמה ולפני הפיצול למלכות ישראל (המלך ירבעם) ולמלכות יהודה (המלך רחבעם), כשתפקידה להגן על הממלכה מפני המצרים מדרום.
נ.צ. 9 - מצודת פחר
מאפסים מד אוץ
יורדים ממצודת פחר ומטפסים לכיפה הגבוהה ממזרח.
0.3 ק"מ כיפה - אחת הכיפות הגבוהות בגבעות גורל. מכאן תצפית צפונה כ-700 מטרים לעבר מבנה לבן מגודר בבטון אפור (ובמפה רשום כי יש כאן אנטנה שלא קיימת במציאות). מזרחה, מתחת לגבעות, רואים את היישוב הבדואי לקיה, ועוד מזרחה מעבר לבקעת חטיל השטוחה, רואים את חורה וצפונית לה את מיתר. מצפון מערב, בקצה גבעות להבים ומעבר למסילת הברזל ולכביש 40, את העיר הגדולה רהט. מדרום ומעבר לקו המתח הגבוה, רואים את מגדלי המגורים של באר שבע.
חוזרים לשביל שבאוכף למרגלות מצודת פחר.
0.6 ק"מ שביל טוב וברור העובר באוכף בין כיפת 500 (מטרים) לכיפה של מצודת פחר.
נ.צ. 10 – שביל

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרומה ונוסעים על השביל הטוב לכיוון קו המתח (הסימון האדום אינו ברור בשטח).
0.2 ק"מ למרגלות קו המתח השביל האדום מתעקל שמאלה ויורד למטה לאוכף.
0.7 ק"מ לאחר שחוצים את האוכף, השביל מטפס ומתעקל שמאלה ודרומה לעבר הכיפה ומתפצל לשני שבילים. יש לכוון לכיוון השביל הימני עליו הסימון שבילים האדום.
0.9 ק"מ לפני הטיפוס החד למעלה – מערת רועים מימין ומתחת לדרך. מטפסים בשביל הימני.
1 ק"מ ראש הכיפה, על השביל האדום, כשיש להמשיך ישר לכיוון דרום מזרח, כשממול מיכל המים הלבן, רחוק מעבר לקווי המתח.
1.2 ק"מ צומת T של שבילים בירידה מהגבעה.
נ.צ. 11 - צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ודרומה עם הדרך הראשית.
0.2 ק"מ צומת בו פונים עם השביל הימני למטה לאוכף.
0.3 ק"מ בנקודה הנמוכה ביותר באוכף – חונים והולכים ימינה לעבר המחשוף הלבן בערוץ הנחל, ובראשו בור מים יבש מקסים.
ממשיכים על השביל המסומן באדום ומטפסים למעלה לכיפה.
0.6 ק"מ נ.ג. 472 כשממול ומשמאל לקווי המתח רואים את פארק תעשיות עומר.
פונים ימינה ומערבה עם הסימון האדום ומטפסים על הכיפה הקרובה, וממנה ממשיכים מערבה לעבר שיא הגובה (נ.טריג 473).
1.1 ק"מ חוצים את הכיפה הראשונה וממשיכים לטפס מערבה לעבר שיא הגובה.
1.8 ק"מ שיא הגובה בדרום גבעות גורל – נ.טריג 473 ועליו חבית בטון ועמוד ברזל עגול לסימון נקודת הטריאנגולציה.
נ.צ. 12 - נ.טריג 473

מאפסים מד אוץ
חוזרים לאחור ויורדים משיא הגובה, פונים ימינה ודרומה לשביל המסומן באדום, שנצמד לקו פרשת המים.
0.6 ק"מ על הכיפה השביל מתעקל ימינה, יורד לאוכף ומטפס לכיפה שמעבר, כשיש להמשיך מערבה עם השביל המחבר את הכיפות הגבוהות.
1.3 ק"מ כיפה גבוהה וממנה יורדים מערבה ולמטה לעבר הגבעות הנמוכות יותר.
1.8 ק"מ צומת שבילים בעמק הרחב והחרוש.
נ.צ. 13 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
בצומת השבילים פונים ימינה.
0.1 ק"מ צומת שבילים בו פונים חזק שמאלה.
0.3 ק"מ מעברו השני של הצומת של נ.צ. 13 צומת שבילים לא ברורים בו פונים ימינה ומטפסים לגבעה שמעליו.
0.4 ק"מ נ.ג. 422 מטרים.
נ.צ. 14 - נ.ג. 422

מאפסים מד אוץ
ממשיכים מערבה על השביל לכיוון עמוד החשמל והכביש.
0.3 ק"מ צומת בו השביל הטוב מתעקל שמאלה לכיוון העמוד.
ממשיכים ישר, על השביל הפחות ברור, קצת מעבר לגבעה נגלה בריכת מים מבוטנת ומכוסה - מאגורת גורל - וממערב לה קבוצת פחונים של תושבים בדואים.
חוזרים שמאלה לשביל הראשי ונוסעים לכיוון כביש 40 וקו המתח.
1.2 ק"מ עמוד החשמל למרגלות נ.טריג 375 מטרים.
נ.צ. 15 - עמוד חשמל

מאפסים מד אוץ
פונים מערבה ונוסעים במקביל לכביש 40.
0.4 ק"מ מימין לדרך בוסתן מגודר עם עצי זית יפים.
0.9 ק"מ השביל יורד לתוך מפגש ערוצים הזורמים לנחל כרכור.
נ.צ. 16 - מפגש ערוצים

מאפסים מד אוץ
חוצים את הערוץ (בזהירות בזמן גשם או מיד אחריו!) ומיד פונים שמאלה עם הערוץ לכיוון המחפורת הלבנה, השביל לא ברור ויש לחצות את הבתרונות בזהירות.
0.3 ק"מ בור מים מבוטן ומקסים על הגדה של ערוץ הנחל.
נ.צ. 17 - בור מים

מאפסים מד אוץ
ממשיכים במעלה הערוץ עוד כמאה מטרים וחותכים ימינה ולמעלה על המדרון, לכיוון קו המתח הנמוך, כשהדרך הכבושה נמצאת בראשו, מומלץ לשלב הילוך כח.
0.2 ק"מ על הדרך הכבושה פונים ימינה ומערבה.
0.7 ק"מ השביל מתעקל שמאלה לכיוון כביש 40.
1.2 ק"מ נקודת המפגש עם הכביש מתחת לשלט של קק"ל - יער דודאים.
נ.צ. 18 - כביש 40

עולים - בזהירות!!! - על כביש 40, בו התנועה זורמת מהר, ונוסעים מערבה לצומת גורל בו אפשר לפנות ימינה וצפונה על כביש 40 לכיוון כביש 6 ומרכז הארץ או שמאלה על כביש 406 לכיוון באר שבע.
עד כאן כ–18 ק"מ של מסלול טרשים.

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: ogash@4x4.co.il.
המדור מובא בחסות סוזוקי – https://www.suzuki.co.il
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות