בסוף השבוע שעבר נערך טקס הכנסתם לשירות באגד של חמישה דגמי אוטובוסים. דגמים אלה מיועדים לקווים עירוניים ובין-עירוניים ומספר היחידות מדגמים אלה שאגד תעלה על הכביש עומד על מאתיים.

סופה של תקופה
בניגוד להתבססות של קואופרטיב אגד, פעם, על יצרן אחד – ממש-ממש מזמן על ליילנד; פחות מזמן על מרצדס – אגד מגוונת את מקורות אספקת האוטובוסים שלה כשני עשורים. זאת, בניגוד לדן למשל, שרוכשת כמעט 40 שנה אוטובוסים רק ממאן, או חברות האוטובוסים החדשות שיש להן, לרוב, ספק אחד.
צילום: מנהל
באקט סמלי נגרט האוטובוס האחרון מדגם O404 של מרצדס, שהגיע לשורות אגד בסוף שנות השמונים (וירש מצדו את דגמי O302/0303 מהסבנטיז). אגד מציינת בגאווה שדגם זה, שנועד להסעת תיירים וכך השתמשו בו בעולם, שירת בישראל קווים בין-עירוניים רגילים.
ולעיקר החדשות
לתחום העירוני רכשה אגד דגמים "שגרתיים" של סקניה (N280UB) ושל מאן (Lion's City). אליהם התווסף אוטובוס מפרקי של מאן במתכונת BRT (ר"ת של Bus rapid transit; אוטובוס למעבר מהיר). לדגם זה חמש דלתות והוא מיועד להיות הדבר היעיל ביותר להסעת המונים בעיר לפני רכבת קלה (יש טענות שזו תיחנך בגוש דן אפילו לפני 2030).
צילום: מנהל

את התחום הבין עירוני ישרת הדגם העדכני של מרצדס, OC500, ואליו יצטרף דגם של VDL, המצויד ביחידות ההנעה של דאף. תשתית, חברת-בת של תעבורה היא היבואנית, ואגד שותפה לתעבורה במסגרת, ובכן, "אגד-תעבורה".

מכיוון שאגד טרחה וסיפקה מידע כללי, הרי הוא לפניכם. לאגד 2900 אוטובוסים הפועלים תחת שמה, ו-1000 נוספים פועלים במסגרת אגד-תעבורה ואגד תיור ונופש.
מחיר אוטובוס הוא כמיליון שקלים (וגם קצת יותר). האוטובוסים מיובאים לישראל כשלדות עם כל המכלולים האוטומטיביים, והמרכב כולו מיוצר ומורכב כאן על-ידי חברות הארגז ומרכבים. הנסועה העירונית היא 60,000 ק"מ, הבין-עירונית כפולה ומעלה – 120,000-150,000 ק"מ – כך שלאחר 15 שנים האוטובוס עוזב את השירות באגד שבע כבישים ומרחקים: כשני מיליון ק"מ.
צילום: מנהל