משוטטים ביער – מאורנית עד חורשים / אוטו מטייל - אוטו

משוטטים ביער – מאורנית עד חורשים / אוטו מטייל

החורף הוא זמן נהדר לבקר ביערות קק"ל וליהנות מהפריחה המתפרצת. עופר אוגש תופר מסלול קרוב לבית

במרכז הארץ, לא רחוק מפתח תקוה והוד השרון, נמצא שטח פתוח בשילוב עם יער קק"ל, שבילים מהירים וגם מעט קטעי עבירות, שבילים מסומנים עם דרכי קק"ל כבושות וגם שבילים צרים שמעט, אם בכלל, נוסעים בהם. טיול מומלץ לכל ימות השנה ובעיקר לאמצע השבוע או לימי חורף שבהם רק אתם (כמעט...) תהיו שם בשטח.
אבני דרך:
כביש 5, אורנית, כפר קאסם, כבר ברא, יער חורשים, נירית, גדר ההפרדה, מתן, נחל קנה, חורשים, כביש 6.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות קלה עד בינונית ומתאים לכל רכבי השטח, לרבות רכבי פנאי ללא הילוך כוח אבל עם הנעה כפולה. אפשר לשלב לאורך המסלול קטעי עבירות מאתגרים יותר, המיועדים לרכבי שטח עם הילוך כוח, ובימי גשם או מיד לאחריו השטח יכול להיות בוצי ובעבירות קשה. כאשר נחל קנה זורם הוא יכול להיות מסוכן לחצייה!! - שימו לב וסעו בזהירות!

המסלול עובר על שבילים ברורים, שחלקם שבילים מסומנים, כאשר מסביב רוב השטח מוכרז כשמורת טבע. אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ולפגוע בנוף או בצומח.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.
תמיד מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
אורכו של המסלול 18 ק"מ והוא יארך כ-3 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות.

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 18 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

תחילת המסלול:
יורדים מכביש 5 במחלף של שערי תקווה לכיוון אורנית ושערי תקווה, ונוסעים עד הצומת למרגלות הגשר משמאל והכניסה למחצבות מימין.
נ.צ. 1 – צומת שער שומרון
מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים שמאלה וצפונה לכיוון אורנית על כביש 505 וחוצים את הגשר תחת כביש 5.
0.2 ק"מ כיכר בה פונים שמאלה לכיוון אורנית.
0.4 ק"מ צומת בו פונים ימינה עם השלט לאורנית. משמאל וממערב רואים את פאתי כפר קאסם.
1.9 ק"מ כיכר הכניסה לאורנית בו פונים שמאלה לכיוון הכניסה המזרחית לכפר קאסם.
2.5 ק"מ בקצה השדות, ממש לפני המבנה הראשון וכיכר הכניסה לכפר קאסם, פנייה ימינה לשביל (עם שער פתוח).
נ.צ. 2 – סוף האספלט

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ונוסעים על השביל שבקצה הכפר – השביל תחום בחלקו בסלעים ונוסע צמוד לכפר קאסם ממערב ואורנית מצפון מזרח.
0.6 ק"מ צומת שבילים בכניסה ליער.
נ.צ. 3 – כניסה ליער חורשים

מאפסים מד אוץ
בצומת פונים שמאלה לתוך היער שמתחלף עם מטע זיתים מימין לדרך.
0.3 ק"מ פתח בגדר אבנים בו פונים ימינה לשביל בתוך מטע הזיתים וחוצים את המטע.
0.6 ק"מ צומת T בו פונים ימינה עם השביל.
0.7 ק"מ צומת שבילים.
נ.צ. 4 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לכיוון גבעת האנטנה שרואים בהמשך.
0.2 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר ולמטה. (מי שמעדיף להימנע מאתגרי עבירות: יש לפנות שמאלה בצומת, לאחר 100 מטרים בצומת הראשון לפנות ימינה, לרדת את הירידה התלולה לכיון נ.צ. 5, לפנות ימינה וימינה ולחזור לצומת שבנ.צ. 4, ואז לקפוץ שני סעיפים קדימה).
0.5 ק"מ צומת שבילים, כשממול רואים את כפר ברא ובהמשך את המגדלים הגבוהים בפאתי פתח תקווה.
נ.צ. 5 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומטפסים מעלה של 100 מטרים בעבירות בינונית; שימו לב שצריך לשלב להילוך כוח ולבחור נכון את מסלול הטיפוס. לאחר הגשם המעלה הקצר יכול להיות בוצי, חלק ואף מסוכן!
0.1 ק"מ מראש הגבעה, בגובה 160 מטרים, יש תצפית מקסימה למישור החוף, מימין המגדלים החדשים של הוד השרון ומשמאל השכונות החדשות של פתח תקווה, קרוב יותר רואים את כביש 6 ולמרגלות התצפית כפר ברא.
0.2 ק"מ צומת T.
נ.צ. 6 – צומת T

מאפסים מד אוץ
ב-T פונים שמאלה ומזרחה.
0.1 ק"מ צומת T (עברנו כאן בין נ.צ. 4 לנ.צ. 5) בו פונים ימינה, דרומה ובכיוון העלייה.
0.2 ק"מ צומת שבילים שכבר היינו בו.
נ.צ. 4 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומזרחה.
0.2 ק"מ צומת T קרוב לגדר של אורנית, הנמצאת ממזרח ומעבר לשורת העצים.
פונים שמאלה על השביל ונוסעים צפונה במקביל לגדר של אורנית – ישוב קהילתי, בן 7500 תושבים, שהוקם ע"י יזמים פרטיים בשנת 1983 סמוך וממזרח ל"קו הירוק".
0.6 ק"מ השביל עובר למרגלות האנטנה הסלולארית שראינו קודם.
0.9 ק"מ צומת מעל כפר ברא - כפר ערבי אשר הוקם מחדש לפני כמאה שנים, על חורבות כפר ישן. לאחר הסכם שביתת הנשק בן ישראל לירדן בשנת 1949 הועבר הכפר לשליטת ישראל. אז חיו בו כ-420 וכיום כ-3500 תושבים.
נ.צ. 7 – צומת כבר ברא

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וצפונה.
0.1 ק"מ צומת T בו פונים שמאלה עם השביל הראשי (הפנייה ימינה היא לנ.צ. 10, ראש מעלה אביב – ראו בהמשך הדרך).
0.3 ק"מ צומת שבילים בו פונים חזק ימינה ולמטה.
0.4 ק"מ צומת T על דרך קק"ל בקטע קצר הסלול באספלט.
נ.צ. 8 – צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על דרך קק"ל.
0.3 צומת על קטע אספלט בו פונים ימינה, עוזבים את הדרך הראשית ויורדים לערוץ הנחל.
0.6 ק"מ צומת T בערוץ הנחל בו פונים ימינה ומטפסים בערוץ הנחל.
0.7 ק"מ צומת בו פונים ימינה וממשיכים בשביל לצד ערוץ הנחל.
1.2 ק"מ צומת מרובה שבילים, סלול אספלט בחלקו, בקצה יער קק"ל ולמרגלות מעלה אביב.
נ.צ. 9 – צומת סלול
מעלה אביב
נ.צ. 9 – מרגלות מעלה אביב
למי שמחפש עבירות מאוד קשה או רוצה לטפס ברגל – 200 מטרים בסך הכל של עלייה קשה עם מדרגות, הצלבות וסלעים חלקים.
נ.צ. 10 – ראש מעלה אביב

מאפסים מד אוץ
בצומת הסלול (נ.צ 9) פונים שמאלה וצפונה על הדרך שמתחילה באספלט לצד מתחם השולחנות.
0.2 ק"מ צומת סלול באספלט, בו פונים ימינה ויורדים מטה עם האספלט.
0.8 ק"מ צומת מעל הערוץ הרחב של נחל קנה.
פונים ימינה ומזרחה על השביל המסומן בכחול.
1 ק"מ צומת שבילים מסומנים כחול וירוק, מעט מעל ערוץ נחל קנה – הנחל הצפוני באגן הניקוז של נחל הירקון. תחילתו של הערוץ בלב השומרון, למרגלות יצהר וחוורא, והוא זורם מערבה עד לחיבור לנחל ירקון מצפון למחלף ירקונים.
נ.צ. 11 – צומת כחול ירוק

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר וצפונה, חוצים את הערוץ של נחל קנה – שימו לב! חצייה כאשר הנחל זורם עשויה להיות מסוכנת. שיקלו את החציה בכובד ראש, ואם יש ספק – אז אין ספק: עדיף לוותר! מיד, עם תחילת האספלט, פונים ימינה לשביל צר.
0.2 ק"מ השביל מתעקל שמאלה ונוסע לצד גדר שהיא פס הברזל (מונע מעבר כלי רכב).
0.5 ק"מ מימין ולמעלה אפשר לראות את גדר ההפרדה.
0.7 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה.
1 ק"מ צומת בו פונים ימינה (שמאלה מוביל לשער האחורי של נירית) ומתחילים לטפס למעלה עד לראש הגבעה, על שביל שמעט מאוד נוסעים עליו (שביל צר עם הרבה צמחייה).
1.4 ק"מ צומת T בראש הגבעה, בגובה של 163 מטרים, בין שדות קטנים וריבוע בטון שהוא בריכת מים שטרם הושלמה. מצפון מערב רואים את הגגות של מתן, מדרום את נירית ומצפון וממזרח את גדר ההפרדה ולאחריה את חבלה ואת חרבת רס עטיה.
נ.צ. 12 – צומת בראש הגבעה

מאפסים מד אוץ
חוזרים לאחור ולמטה כשלעומת שבאנו.
0.4 ק"מ יורדים עד השביל הלבן בו פונים שמאלה ולמטה.
1.4 ק"מ עד תחילת האספלט, קרוב לנ.צ. 11 שכבר היינו בו.
כמעט נ.צ. 11

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם האספלט והסימון הירוק ומטפסים מעלה על הדרך שחלקה עם סלולה אספלט.
0.6 ק"מ צומת שבילים.
נ.צ. 13 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמטה עם השביל.
0.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה לשביל הנמצא באותו קו גובה.
0.6 ק"מ צומת T עם השביל המסומן בכחול, בו פונים ימינה ולמעלה.
0.8 ק"מ צומת בו פונים ימינה ולמעלה.
1.1 ק"מ צומת T על כורכר לבן, בו פונים ימינה ולמעלה עם הסימון הכחול.
1.4 ק"מ בשיא הגובה של 157 מטרים, מגדל תצפית היערן של קק"ל.
נ.צ. 14 – מגדל היערן

מאפסים מד אוץ
חוזרים למטה עם הסימון הכחול.
0.3 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ולמטה עם הסימון הכחול.
0.6 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ולמטה עם הכחול.
0.7 ק"מ צומת, היינו כאן, בו ממשיכים ימינה ולמטה על הכחול.
0.8 ק"מ צומת T לצד ערוץ הנחל הרחב.
נ.צ. 15 – צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה בכיוון הירידה, כשמימין היער ומשמאל נחל קנה.
0.2 ק"מ צומת שבילים, למרגלות גדר חשמלית, בו פונים שמאלה לצד נחל קנה ונוסעים על שביל חלוקים, כשמצד ימין שדה מגודר ומשמאל ערוץ נחל קנה.
1 ק"מ חוצים את הערוץ של נחל קנה.
1.2 ק"מ צומת T לפני הכביש בקטע המחבר את מתן לנירית.
נ.צ. 16 – צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ועולים על כביש האספלט במקביל לגדר של קיבוץ חורשים.
1 ק"מ שער הכניסה לחורשים – קיבוץ של תנועת השומר הצעיר, אשר עלה לקרקע בשנת 1955. כיום מאכלס הקיבוץ כ-100 משפחות חברים, וענפיו העיקרים הם מטעים, לולים, רפת, מפעל למוצרי בניין ובית עלמין אזרחי.
נ.צ. 17 – חורשים
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על כביש היציאה מהקיבוץ.
0.4 ק"מ כיכר כפר ברא – מתן – נירית, בו ממשיכים ישר ומערבה.
1.6 כיכר בו ממשיכים ישר.
1.8 ק"מ צומת מרומזר על כביש 531.
נ.צ. 18 – צומת חורשים

עד כאן 18 ק"מ בתוך ומסביב ליער חורשים.
ימינה בצומת לכיוון רעננה וכפר סבא על כביש 531.
שמאלה למחלף חורשים שעל כביש 6.

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: ogash@4x4.co.il.

שיטת הניווט והכנת אמצעים למסלול
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1:50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) כך שחשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול – גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים, מצפן ומכשיר GPS – נוח כשיש, מפות סימון שבילים מס' 7 (השרון), טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת, מים ומזון

     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות