ערן יעקב, סמנכ"ל רשות המסים במשרד האוצר, אמר בוועידת הרכב 2015, כי במקום מס גבוה על רכישת הרכב יש לפעול לקביעת מס על השימוש בו. לפי יעקב, המס אמור להיות לפי הנסועה ולפי הגודש.

להצבעה בתחרות 'אוטו השנה 2015' לחץ כאן

ערן יעקב לא התייחס, בכלל, לעובדה שמס כזה יפגע במי שגר בפריפריה ונאלץ לנסוע לתל אביב לעבודה. בדבריו נעדר לחלוטין המושג "תחבורה ציבורית" שהיא הצד השני של משוואה כזו. על מצבה של התחבורה הציבורית בישראל, אין טעם להכביר מילים. ואגב תחבורה ציבורית: זו, על כל סוגיה, נפקדה לחלוטין מוועידת הרכב 2015.

ועידת הרכב 2015
צילום: יוד צילומים
פאנל מיסוי: ינון עמית, אסי שמלצר, ערן יעקב, בועז סופר

לין: להוריד המיסוי על רכב ב-50%
בסוף השבוע החולף נערכה באילת ועידת הרכב 2015 של לשכת המסחר ת"א יפו. הועידה, שנערכה במלון הרודס והייתה ראשונה מסוגה (עם הבטחה לתחילתה של מסורת), אירחה מאות משתתפים.
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, דיבר בערב הפתיחה. המכונית, קבע לין, היא שנייה רק לדירה בחשיבותה וברמת ההוצאות עליה. כדי לחזק את מעמד הביניים יש להקל עליו לרכוש מכונית ולהחזיק אותה, ולכן על המדינה להפחית את המס על הרכב ועל אחזקתו ב-50% מהשיעור הגבוה הקיים היום.

בהינתן העובדה שהכנסות המדינה מרכב בשנה הן כ-30-35 מיליארד שקל, ברור שמחצית מהסכום הזה היא בעלת משמעות עצומה בתקציב המדינה. אוריאל לין לא הציע מקור אחר להכנסות. אוריאל לין גם לא התייחס כלל למשמעות התעבורתית של גידול חד בצי הרכב בישראל, שבוודאי ינבע מהוזלה כזו - וכמובן, לא העלה אופציות תעבורה אחרות.

חוק שירותי רכב והבעיות
המושב הראשון עסק בחוק שירותי רכב - פרויקט הדגל של משרד התחבורה. מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, הפליג בשבחו של החוק, שאמור לעשות סדר בענף שהתבסס תקופה ארוכה מאוד – מאז שנות החמישים – על צווים שהצטברו ונערמו. החוק, קובע יצחקי, יעניק כלים לתחרות, ויאפשר הורדת מחיר הרכב.

יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב, מסכים שהחוק יעשה סדר, מצטער שהתהליך איטי וממש לא בטוח שהצרכן ישלם פחות בעקבות החוק. אנוך טען כי שינויי שער מטבע, למשל, מונעים ניבוי בדבר השפעתו של החוק על המחירים. נשיא האיגוד מזכיר כי במשך השנים האחרונות קם כאן רק יבואן מקביל אחד (אילון מוטורס, לדגמי פורד) והשפעתו הייתה פחות משולית (100 מכוניות), מכיוון שלא היה מסוגל להתחרות במחירים שקיבל היבואן מהיצרן.

ועידת הרכב 2015
צילום: יוד צילומים
פאנל טכנולוגיות: פאר סלבי, נתי קציר, גיל שרצקי, אלעד צרפתי, רועי גולדברג

לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן

עוד ניבא אנוך כי במסגרת היבוא המקביל צפויות להתגלות בעיות שירות חמורות. בנוסף לכך שיידרש מהיבואן הרשמי לתת שירות לדגמים שאינו מכיר (משום שהיצרן אינו מאפשר לו לייבא אותם ארצה, ולכן גם לא מספק לו הדרכה וספרות לגביהם), דגמים הנכנסים לארץ עוברים התאמה שאין לה תיעוד מוסדר. כך, למשל, הפנסים בדגמים אותם מייבאת אלבר.

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, ציין כי אין כל אכיפה של משרד התחבורה בתחום המוסכים, והביא כדוגמא את מספרם הגדול של "מוסכי מדרכה" ו"מוסכי חצר". החוק טוב, אמר לוי, רק לגדולים, לטייקונים. החוק, הוסיף יו"ר איגוד המוסכים, אינו מטפל בכשלים מובנים בשוק הרכב כמו מוסכי הסדר של חברות הביטוח, ומאפשר, בסופו של דבר, להמשיך גם בסידור של "אובדן להלכה" – רכב עם נזק בטיחותי החוזר לכביש – והאשים כי המפקח על הביטוח במשרד האוצר שומר על החברות.

בכלל, הפיל הענק שרבץ באולם, משרד האוצר – האחראי העיקרי על מיסוי הרכב והשימוש בו – לא יוצג בפאנל הזה. יתירה מזו: מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, לא התייחס כלל לאנומליה של ניסיון משרדו להוזיל את מחיר המכוניות בישראל כאשר אין לו כמעט כל יכולת להשפיע בפועל על המרכיב העיקרי של המחיר: גובה המס.

עובדה זו, המביאה ליצירת בעיות בחוק רישוי רכב, גם היא לא זכתה לכל התייחסות. לכן, גם ההתייחסויות של המשתתפים לגבי בעיות עם חברות הביטוח – כלומר, כל מה שקשור לתיקון רכב לאחר תאונה – היו עקרות; הממונה על הביטוח לא היה שם. גם לא נציג.

ועידת הרכב 2015
צילום: יוד צילומים
פאנל חלפים: יהודה יגן, גדעון רייס, אורי מימון, אבנר פלור, אודי עציון

וגם כמה קרנפים
בכל אחד משלושת המושבים הראשונים – על חוק רישוי שירותי רכב, מיסוי וחלפים – נכח איש ממסד אחד ונציגי הענפים המסחריים הרלוונטיים לנושא בלשכת המסחר ובעלי עסקים בתחום.

בלטו בהיעדרם נציגי ציבור. אז נכון, לארח כעת חבר כנסת זה לא לעניין, אבל יש לא מעט גופים העוסקים בכך – כולל ארגוני צרכנות, גופים משפטיים וכו' - אותם היה אפשר להזמין להשתתף. ולא רק הם חסרו. גם אדם שאמור להיות נטול פניות, כמו חוקר מהאקדמיה, שיציג את המצב לאשורו ואת הבעיות הרלוונטיות לדיון, לא נראה במושבים.

ולא שהכל התנהל על מי מנוחות. מכיוון שבמושב אחד ישבו למשל נציגי יבואני הרכב והחלפים התחליפיים, היה ברור שזהות אינטרסים אין שם. ההפך. אבל היה ברור גם כי התפלגות הדעות היא לפי העניין העסקי.

כך, למשל, נטען במושב החלפים כי חלפים חליפים אינם נופלים מאלה המקוריים; יש הרבה קריאות לתיקון (ריקול) לחלפים מקוריים. אז מדוע אין ריקול לחלקים חליפיים? בגלל שהם לא מתקלקלים או בגלל שאין עליהם פיקוח של יצרני הרכב?

ועידת הרכב 2015
צילום: יוד צילומים
פאנל רישוי: יוסי סקורניק, עוזי יצחקי, מוני בר, יקי אנוך, רונן לוי, דן כרמלי