ובכל זאת: הדיזל, נכון להיום, מזהם פי 25 מהמותר בחוק
מחקר בריטי שבדק זיהום בעולם האמתי העלה נתונים מלוכלכים. ותוספת מטעם EPA

"המועצה הבין לאומית לתחבורה נקייה" (ICCT) פרסמה דוח ובו עולה כי הרכב העכשווי פולט תחמוצת חנקן פי 7 מתקן יורו 6 שנכנס לתוקף בחודש האחרון. לפי הבדיקה, רק 6.5% מכלי הרכב שנבדקו עמדו בדרישה העדכנית.

המחקר נערך על-ידי Emissions Analytics והתוצאות שפורסמו מתייחסות לסיטרואן C4 קקטוס ולמרצדס C200. הסיבה לפער הגדול בין הנתונים לתוצאות? שיטת בדיקה שונה. במחקר זה המכוניות יצרו פרצי כוח, כמו בהאצה, ושייטו בנחת ב-60 מייל לשעה (כמעט 100 קמ"ש).

גם כאן, כמו במקרה של נתוני צריכת הדלק, בולט הפער העצום בין עמידה בתקן הנבדק במעבדה ובין התוצאה בפועל על הכביש.
ובעניין זה, משהו מארה"ב. פרסמנו את נתוני הצריכה והזיהום של צי הרכב האמריקאי כפי שהביאה אותם הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב (EPA). הנתונים שם מבוססים על נתוני יצרנים "עם התאמות". גם ב-EPA מבינים שיש בעיה, והם מתכוונים ליצור מבחנים חדשים, מותאמים בהרבה למציאות.

בעובי הקורה: הדיזל עדיין מזהם
צילום: מנהל

לאחר רבע שלישי: אירופה קונה יותר מכוניות
עלייה במכירות בכל אירופה, עלייה בכל השווקים הגדולים – ויש הפתעות

סיכום מכירות הרכב החדש באירופה לאחר הרבע השלישי של 2014, מעלה כי אלה גדלו ב-5.8% בכלל היבשת בהשוואה לאותה תקופה ב-2013. מספר מדינות שהיו במצב לא מזהיר – אירלנד, יוון, ספרד, פורטוגל – רשמו את העליות המשמעותיות ביותר, בין 17% ל-35%.

מספר המכוניות שנמכרו בשלושת הרבעים של 2014 הוא 9.362 מיליון; גרמניה מובילה עם 2.2 מיליון, שנייה בריטניה עם 1.8 מיליון ואחריהן צרפת עם 1.3 מיליון ואיטליה עם 1 מיליון.

מבין המותגים, בולטת עלייה במכירות סקודה וסיאט (18.7% ו-12.6%), קפיצה מרשימה אצל דאצ'יה (29.2%) ועלייה נכבדה אצל מאזדה (23%). מיצובישי רשמה את הגידול היחסי הרב ביותר (ולא הרבה מכירות), עם 39%.

הפער בין קונצרן פולקסווגן (2.4 מיליון) הגדול ביותר, ובין הבא אחריו, PSA (פיג'ו סיטרואן) עם מכירות של 1 מיליון מכוניות, גדול ביותר. הפער בין המותג המוביל, פולקסווגן (1.2 מיליון) ובין השני, פורד עם 0.72 מיליון מכוניות, פחות גדול, אבל מוחשי ביותר.
שלושת מותגי היוקרה של גרמניה אודי, ב.מ.וו ומרצדס מכרו כ-1.5 מיליון מכוניות, ויחד עם מותגי העל של פולקסווגן (בעיקר פורשה, קצת למבורגיני ובנטלי), וולוו ויגואר/לנד-רובר מביאים את פלח השוק הזה ל-18% מכלל המכירות ביבשת.

מותגי יפן וקוריאה מכרו 1.7 מיליון מכוניות, 18% מכלל המכירות ביבשת. בנוסף למאזדה ולמיצובישי, עלו מעבר לשיעור העלייה הכללי גם ניסאן, סוזוקי וקיה; טויוטה שמרה, הונדה ירדה, יונדאי נשארה.

בעובי הקורה: הדיזל עדיין מזהם
צילום: מנהל
קונצרן פולקסווגן מוביל את המכירות עם הבדל של 1 מיליון מסירות מקונצרן PSA (פיג'ו-סיטרואן)



מרד הנעורים? פער הדורות? לא במכוניות
מחקר אמריקאי טוען כי הדור הצעיר קונה רכב בעקבות הוריו

מחקר שנערך על-ידי חוקרים מאוניברסיטת מישיגן, טוען כי 39% מרוכשי הרכב הצעירים יקנו אותו מותג רכב שהוריהם קנו. זה מגדיר מחדש "נאמנות לקוח" ויוצר משהו חדש כמו "נאמנות דורית" או משהו. ללא ספק, ממצא זה ישמח את יצרני הרכב; בניגוד למקובל היום, אומרים עורכי המחקר, היכן שהיצרן מתחיל בדגם כניסה זול ומציע דגמים יקרים יותר לקהל מבוגר יותר, כאן הוא יכול לנצל את העולה מהמחקר להעלאת מחירים; הרי הלקוח הצעיר ממילא בא לאולם התצוגה עם רצון לקנות מלכתחילה.

המחקר נערך בין 1999 ל-2011 והנתונים נאספו כל שנתיים, והוא כלל 4300 נערים/נערות ו-2600 הורים. הסיבות לכך, אומר הכלכלן סורן אנדרסון, מעורכי המחקר, הם גם התנהלות דומה של הורים ושל ילדים בקבלת החלטות מסוימות, גם בסיס סוציו-אקונומי שווה – ובכל זאת, גם למכוניות יש השפעה; המותגים נתפסים באופן דומה על-ידי בני המשפחה.



פיאט וקרייזלר: עכשיו ביחד, ממש
מניות החברה החדשה הונפקו בוול סטריט

קרייזלר (נוסדה ב-1925), פעם ענק אמריקאי כביר, אחר כך ענק עם משברים (לי איאקוקה וכו'), בהמשך במיזוג עם דיימלר, אחר כך במשבר ענק (2008). החל מ-2009, עם בקשתה להגנה בפני נושים (צ'פטר 11) היא נקראה "קבוצת קרייזלר" ונרכשה באופן הדרגתי על-ידי פיאט בניהולו של סרג'יו מרצ'יונה. תהליך זה הסתיים בהשתלטות מלאה בתחילת 2014.

במחצית אוקטובר הונפקה בבורסה האמריקאית חברה ציבורית חדשה, Fiat Chrysler Automobiles NV ובקיצור: FCA; מטה החברה נמצא בלונדון והיא חולשת על רבע מיליון עובדי FCA, מחזור מכירות מעל 86 מיליארד דולר, שווי נכסים בהיקף דומה, 15 מותגים (לא רק מכוניות) ולמעלה מ-100 מפעלים ברחבי העולם – והיא יצרן הרכב השביעי בגודלו בעולם (ושואף ליותר, כמובן). ההנפקה עצמה לא סחפה את וול סטריט, אבל זוהי התחלה.

הבוס הגדול, סרג'יו מרצ'יונה שהוביל את המהלך, הכריז כי הוא מתכוון לפרוש ב-2018, ממש עם תום תקופת החומש של החברה. ליום ההנפקה בוול סטריט הוא הופיע עם סוודר וחולצה אפורה, ממש כמו הצילום שלו באתר החברה החדשה. לא ממש הפגנת כבוד למסורת העסקית המעונבת האמריקאית. ועוד בענייני מסורת: יושב הראש של החברה הוא ג'ון אלקאן, צאצא ישיר של האניילים, מייסדי פיאט המקורית ובעליה.
בעובי הקורה: הדיזל עדיין מזהם
צילום: מנהל