מסלול טיול בעבירות קשה, המטפס במעלה המחורץ של מעלה השחר לראש מצוק ההעתקים מעל בקעת הירדן, ויורד חזרה לבקעה דרך שבילים וערוצי נחלים אתגריים – מסלול מיוחד בחבל ארץ שכמעט ולא מטיילים בו!

אבני דרך: מישור אדומים, כפר אדומים, דרך אלון, עין מבוע, נחל פרת, מעלה מכמש, צומת מחוך, צומת רימונים, כוכב השחר, קובת א-נג'מה, מצפה רחבעם, נתיב הגדוד, גלגל, תומר, פצאל, הרי הגלעד, צומת הבקעה.
צילום: אתר השטח הישראלי

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות קשה ומתאים רק לכלי רכב עם הילוך כוח.
לאחר גשם המסלול יכול להיות חלק ומסוכן!
המסלול על שבילים מסומנים וחוצה גם שמורות טבע מוכרזות, ובכל מקרה אין סיבה לרדת מהשבילים ולפגוע בנוף.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול חוצה שטחי אש של צה"ל ומומלץ לנסיעה רק בסופי שבוע וחגים.
מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול כ-66 ק"מ, מחציתם על אספלט, ואפשר לנסוע אותו ברצף של כ-7 שעות טיול.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 19 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il
צילום: אתר השטח הישראלי
תחילת המסלול:
בצומת הכניסה לאזור התעשייה של מישור אדומים, תחנת דלק ליד הצומת.
מאפסים מד אוץ וממשיכים לרדת על כביש מספר 1.
2.6 ק"מ צומת הפנייה שמאלה לכפר אדומים ולכביש 458 – דרך אלון.
נ.צ. 1 – צומת כפר אדומים

מתחילים ומאפסים מד אוץ
0.1 ק"מ בכיכר של כפר אדומים פונים ימינה לדרך אלון – כביש 458.
3.1 ק"מ צומת אלון בו ממשיכים ישר לכביש מפותל ומקסים.
4.4 ק"מ חולפים על פני הכניסה לעין מבוע (אם הגעתם מוקדם – שווה ביקור!) ולאחר כחצי ק"מ אל הכניסה למסלול של נחל פרת.
7.7 ק"מ חולפים על הכניסה למצפה חגית.
8.4 ק"מ צומת הכניסה לבט"ר מג"ב.
11.4 ק"מ חולפים על פני הכניסה לנוה ארז.
12.7 ק"מ צומת מעלה מכמש בו ממשיכים צפונה על דרך אלון.
13.5 ק"מ חולפים על פני הכניסה למצפה דני.
14.8 ק"מ צומת T – במפגש כבישים 457 (מגיע מכיוון כוכב יעקב) עם דרך אלון, כביש 458.
נ.צ. 2 – צומת מחוך

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לכביש 458 לכיוון כוכב השחר ורימונים.
4.4 ק"מ צומת של דרך אלון, כביש 458 עם כביש 449, צומת רימונים.
נ.צ. 3 – צומת רימונים
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ומזרחה לכביש 449 – כביש משובש, מלא בורות ועיקולים חדים - שימו לב!!!
הכביש קיבל את השם "טריק אבו ג'ורג'" עוד בתקופת הירדנים, עת קצין בריטי, אבא של ג'ורג' ככל הנראה, פרץ וסלל את הדרך.
משמאל לכביש מעל הגבעה היישוב רימונים – יישוב בן 170 משפחות שהוקם כהאחזות נח"ל וקיבל את שמו מסיפור 'פילגש בגבעה' בספר שופטים, שם נכתב על אנשי שבט בנימין כי:

"וַיִּפְנוּ וַיָּנֻסוּ הַמִּדְבָּרָה אֶל־סֶלַע הָרִמּוֹן שֵׁשׁ מֵאוֹת אִישׁ וַיֵּשְׁבוּ בְּסֶלַע רִמּוֹן אַרְבָּעָה חֳדָשִׁים"
(פרק כ' פסוק מ"ז)

9.1 ק"מ
בסוף הירידות החדות הכביש מתיישר ושביל מסומן אדום משמאל לאספלט.
עד כאן 28.3 ק"מ של כביש.
נ.צ. 4 – ירידה מהכביש

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה וצפונה לשביל המסומן באדום, ומתפתלים מערבה ולמעלה לכיוון כוכב השחר.
0.6 ק"מ הדרך חוצה את ערוץ הנחל.
1 ק"מ צומת בו פונים שמאלה עם השביל האדום, ומתחילים לטפס מעלה (הטיפוס ישר בצומת זו עלייה קשה מאוד!).
השביל האדום צר ומחורץ, בטח לאחר הגשמים, דורש בחירת נתיב מדויק ומומלץ גם מכוון קרקעי.
הטיפוס לכוכב השחר נראה קשה אך נהג מיומן יטפס בהצלחה וללא קושי מיוחד.
ביום גשם או לאחר, כשהקרקע חלקה, הטיפוס (או הירידה) יכול להיות מסוכן מאוד!!!
7.6 ק"מ בראש המעלה מגיעים לשביל היקפי של כוכב השחר במפגש שבילים אדום ושחור.
נ.צ. 5 – ראש המעלה
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם השביל השחור לכיוון עמדות התצפית.
0.2 ק"מ פונים ימינה לשביל צר היורד בערוץ.
0.5 ק"מ משמאל לדרך בריכת מים הצבועה בכחול ואוספת את מי הגשמים.
מסתובבים וחוזרים מעלה לשביל השחור.
1 ק"מ השביל השחור
מאפסים מד אוץ ופונים ימינה על השחור
0.1 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה למצפור הראשון בו שולחנות וממנו רואים את בקעת הירדן והעיר יריחו. בהמשך השביל מצפה נוסף עם שולחנות ותצפית מקסימה לבקעה. למרגלות כוכב השחר, יישוב דתי גדול, המונה כ-250 משפחות, שהוקם על בסיס של היאחזות נחל בשנת 1975.
חוזרים לשביל השחור ואיתו לצומת של ראש המעלה, מפגש שבילים שחור ואדום.
נ.צ. 5 – ראש המעלה

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר על השביל המסומן באדום.
0.7 ק"מ צומת בו פונים ימינה ולמטה לכיוון הלולים של כוכב השחר.
1.2 ק"מ כביש הכניסה לכוכב השחר.
נ.צ. 6 – כוכב השחר

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על כביש היציאה מהיישוב (שימו לב כי הישוב דתי, ובימי חג ושבת אין לנסוע בתוכו).
0.4 ק"מ פנייה שמאלה להר כוכב ובראשו מצפור רחבעם.
נ.צ. 8 – צומת
צילום: אתר השטח הישראלי

מאפסים מד אוץ
0.3 ק"מ שביל ירוק הפונה שמאלה מהאספלט - יש להמשיך ישר ולמעלה על הכביש.
0.4 ק"מ צומת בו כביש האספלט מתפתל ימינה ויש להמשיך ישר לשביל המסומן בכחול.
2.5 ק"מ – סוף השביל הכחול בשיא הגובה – 724 מטרים, "קובת א-נג'מה" - כיפת השחר. תצפית אשר קיבלה את השם "מצפור רחבעם".
נ.צ. 7 – שיא הגובה

חוזרים מטה על השביל הכחול ובסופו כביש.
5 ק"מ עד הכביש הראשי של כוכב השחר.
נ.צ. 8 – צומת

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על הכביש לכיוון שער היציאה מכוכב השחר.
0.5 ק"מ שער כוכב השחר. אם השער סגור בשבת יש להתקשר למוקד בנימין 02-9977170 הפועל 24 שעות ביממה ומשם יפתחו עבורכם את השער.
0.9 ק"מ צומת כוכב השחר עם דרך אלון.
נ.צ. 9 – כניסה לכוכב השחר

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לכביש 458 לכיוון מעלה אפרים.
5.5 ק"מ צומת אספלט עם פניה ימינה לכיוון מחצבות כוכב השחר.
נ.צ. 10 – צומת
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לכיוון המחצבות על סימון השבילים השחור.
0.8 ק"מ צומת הכניסה למחצבה בו ממשיכים ישר על שביל הכורכר לצד המחצבה, עם השביל המסומן בשחור.
1.3 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
1.5 ק"מ צומת שבילים מסומנים שחור עם ירוק
נ.צ. 11 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן בירוק לכיוון צפון-מזרח.
1.8 ק"מ צומת בו פונים ימינה ומזרחה עם השביל הירוק.
2.1 ק"מ צומת שבילים עם השביל המסומן באדום.
נ.צ. 12 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם השביל המסומן באדום.
0.5 ק"מ (נ.צ. 14) צומת בו פונים ימינה, עם השביל המסומן באדום, חוצים את השדה, פונים ימינה, עוזבים את השביל המסומן באדום ומטפסים על הגבעה שמדרום.
1 ק"מ ראש הגבעה הקרובה, בגובה 647 מטרים, עם תצפית מקסימה לישובי בקעת הירדן.
מדרום לצפון רואים את נתיב הגדוד, גלגל, תומר ופצאל וממזרח את נהר הירדן ומעליו את הרי הגלעד.
נ.צ. 13 – תצפית
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
יורדים מטה וחוזרים כלעומת שבאנו לצומת השבילים אדום וירוק.
0.3 ק"מ צומת עם השביל האדום בו פונים שמאלה וצפונה.
0.5 ק"מ צומת עם השביל הירוק.
נ.צ. 14 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמטה עם השביל המסומן בירוק.
0.5 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה על הירוק.
1.9 צומת שבילים
נ.צ. 15 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וממשיכים על השביל המסומן בירוק.
0.3 ק"מ צומת שבילים.
נ.צ. 16 – צומת שבילים
צילום: אתר השטח הישראלי

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ולמטה על השביל הירוק - קטע דרך שיכול להיות קשה ודורש מעקף מימין ובעיקר בחירת נתיב מדויק.
1.2 ק"מ חוצים את ערוץ נחל אבו-מחמוד.
1.9 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הסימון הירוק.
3.6 ק"מ צומת עם שביל שמתחבר מימין בו ממשיכים ישר ומזרחה עם הירוק.
4.0 ק"מ צומת (אפשר להמשיך ישר לתצפית) פונים שמאלה ולמטה עם הירוק.
4.9 ק"מ כביש אספלט.
נ.צ. 17 – כביש אספלט

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומזרחה עם האספלט בכיוון מטה.
1.6 ק"מ חוצים תעלת נחל ולאחריה פונים ימינה עם השביל הירוק לכיוון גלגל.
ובהמשך נצמדים לגדר גלגל.
3.2 ק"מ עולים על הכביש (ליד שער הכניסה לקיבוץ גלגל).
נ.צ. 18 – גלגל

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על הכביש ובצומת הקרוב שמאלה לכיוון כביש 90 (הפנייה שמאלה מובילה לנתיב הגדוד).
צילום: אתר השטח הישראלי

קיבוץ גלגל נקרא על שמו של היישוב המקראי גלגל - המקום בו חנו לראשונה בני ישראל בכניסתם לארץ ישראל. הקיבוץ הוקם בשנת 1970 כהיאחזות נח"ל גלגל, ומייסדיו היו מתנועת הקיבוץ המאוחד. כיום מתגוררות בקיבוץ כ-45 משפחות והוא פתוח לקליטת תושבים חדשים.

מושב נתיב הגדוד, הצמוד לקיבוץ, קרוי כך על שם הגדוד העברי בצבא הבריטי (גדוד 38) אשר במלחמת העולם הראשונה לחם בטורקים. המושב הוקם בשנת 1975 על ידי המחלקה להתיישבות של הסוכנות היהודית, כחלק מתוכנית אלון, ושייך לתנועת המושבים. במועצה האזורית בקעת הירדן ישנם עשרים וחמישה יישובים הפרושים לאורך כביש 90, או נמצאים על גב ההר שבין ים המלח לבית שאן.

0.5 ק"מ צומת T עם כביש 90.
נ.צ. 19 – כביש 90

עד כאן כ-66 ק"מ של מסלול טיול.
פונים ימינה לכביש 90 לכיוון יריחו וירושלים.
פונים שמאלה לכביש 90 לכיוון צומת הבקעה, בית שאן ומרכז הארץ דרך מעלה אפרים וכביש 5.
צילום: אתר השטח הישראלי

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: ogash@4x4.co.il.
המדור מובא בחסות סוזוקי – https://www.suzuki.co.il

שיטת הניווט והכנת אמצעים למסלול
שיטת הניווט – הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול – גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים, מצפן ומכשיר GPS – נוח כשיש, מפות סימון שבילים מס' 5-6 (בקעת הירדן), טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת, מים ומזון ליום טיול שלם.
צילום: אתר השטח הישראלי