מסלול טיול בחלק הצפוני של מדבר יהודה משני צידיה של בקעת הורקניה. מזרחה עד למצוק ההעתקים לתצפית מעל ים המלח, ונסיעה לאורך המצוק ומערבה לשיא הגובה של רכס המונטר ותצפית על מנזר המר סבא. מסלול מעגלי, בעבירות קלה עד בינונית, המתאים גם לכלי רכב המגיעים על נגרר (אופנוע, טרקטורון, באגי).
אבני דרך:
כביש 1, נבי מוסא, מקם-א-רעי, נחל אוג, נחל קומרן, ים המלח, מצוק ההעתקים, ראש צוקים, ואדי א-סמרה, בקעת הורקניה, כרם א סמרא, מנזר המר סבא, קידר, מעלה אדומים, הר המונטר - הר העזאזל, זהרת אל הוא, ירושלים.
צילום: אתר השטח הישראלי

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות קלה לכלי רכב עם הילוך כח ובעבירות בינונית לג'יפונים ללא הילוך כח, וכאן דרוש נהג מנוסה בנהיגה בשטח.
מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
אורכו של המסלול כ-60 ק"מ ואפשר לבצע אותם ברצף של כ-5 שעות טיול, כולל עצירות לתצפית.
המסלול עובר גם בשמורת טבע ואין לרדת מהשבילים המסומנים בשטח.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול חוצה שטחי אש (מאוד פעילים) של צה"ל ואפשר לטיול בו רק בסופי שבוע.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 21 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

תחילת המסלול:

כ-24 ק"מ מזרחית מהגבעה הצרפתית (ירושלים) וכ-2 ק"מ מערבית לצומת אלמוג (מעל ים המלח) על כביש מספר 1 בפנייה דרומה לכיוון נבי מוסא, בקעת הורקניה ונחל אוג.
נ.צ. 1 – צומת נבי מוסא
צילום: אתר השטח הישראלי
מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים דרומה על הכביש לכיוון בקעת הורקניה.
1.5 ק"מ על האספלט חולפים על פני הכניסה לחאן ולמסגד של נבי מוסא. כאן, לפי האמונה המוסלמית, קבור משה רבנו. מסביב בית קברות מוסלמי שרב הקברים בו אינם מסומנים.
2.2 ק"מ חולפים מתחת למקם-א-רעי. על פי האמונה המוסלמית קברו של רעי – רועה הצאן של יתרו (חתנו של משה רבנו) בתוך מבנה בעל שתי כיפות.
4.6 ק"מ עוברים על הגשר של נחל אוג. הצפוני מבין הנחלים הנשפכים ממדבר יהודה לים המלח.
אגן הניקוז של נחל אוג כולל את המדרונות של מזרח הרי ירושלים – הר הזיתים, הר הצופים ואבו דיס. נחל אוג על כל יובליו זורם מגובה של 800 מטר מעל פני הים אל ים המלח בעומק 428 מטרים מתחת לפני הים. הפרשי הגבהים, יחד עם ניקוז של הרי ירושלים הגשומים, גורמים בחורף לשיטפונות. במורד נחל אוג הוקם מאגר מים שעוצר את מי השיטפונות ומשמש את קיבוץ אלמוג.
6.1 ק"מ חולפים על פני צומת הכניסה למחנה הצבא (כאן המקום להשאיר כלי רכב ונגררים למי שצריך) ומיד לאחריו על פני המחסום שעל הכביש.
7.9 ק"מ משמאל לכביש שביל המוביל מזרחה ומסומן בסימון שבילים כחול.
נ.צ. 2 – ירידה מהכביש

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומזרחה על השביל הכחול.
1.3 ק"מ עוצרים על השביל. כ-50 מטרים משמאל לדרך ומעבר לערוץ הנחל – באר מים ושוקת בטון לצידה.
3 ק"מ צומת בו ממשיכים שמאלה על השביל המסומן בכחול.
3.3 ק"מ צומת שבילים כחול – אדום.
נ.צ. 3 – צומת כחול אדום
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ודרומה עם השביל האדום.
0.3 ק"מ חוצים את אחד היובלים של נחל קומרן.
0.4 ק"מ צומת עם שביל רגלי מסומן בירוק היורד לאתר קומרן.
1.6 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול בו פונים שמאלה ומזרחה עם השביל הכחול לכיוון המצפה שמעל מצוק ההעתקים.
2.1 ק"מ סוף השביל הכחול בתצפית מעל ים המלח וקומרן שבצפון.
נ.צ. 4 – תצפית
חוזרים לאחור על השביל עד לצומת עם השביל האדום.
2.7 ק"מ פונים שמאלה ודרומה לשביל האדום.
5.5 ק"מ צומת שבילים גדול המסומנים באדום ובשחור.
נ.צ. 5 צומת אדום שחור

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומזרחה על השביל השחור לכיוון ראש צוקים.
1.2 ק"מ בסוף השביל ובראש המצוק מעל ים המלח - התצפית של ראש צוקים.
התצפית ממוקמת מעל סלע הקרן הבריטית למחקר ארץ ישראל PEF. על הסלע סימני מדידת גובה פני הים עוד בטרם ירד מפלס ים המלח וכביש 90 נסלול למרגלותיו.
נ.צ. 6 – ראש צוקים
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
חוזרים מערבה על השביל השחור.
1.2 ק"מ צומת נ.צ. 5 בו חוצים את השביל האדום וממשיכים מערבה עם השביל השחור לכיוון בקעת הורקניה.
1.4 ק"מ יורדים לערוץ הנחל (ואדי א-סמרה).
2.8 ק"מ צומת בו מתעקלים שמאלה על השביל השחור (ימינה ולמעלה הדרך מטפסת לתצפית רס מעכף).
4.6 ק"מ השביל עובר בתוך ״יעד״ אימונים צה"לי.
6.7 ק"מ הכביש החוצה את בקעת הורקניה, לא הרחק מכרם א סמר - המזוהה עם אחת מששת ערי המדבר של שבט יהודה.
נ.צ. 7 – כביש

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרומה על הכביש בתוך בקעת הורקניה.
1.7 ק"מ שביל ירוק מימין לכביש (מטפס לחרבת הורקניה).
1.8 ק"מ פנייה ימינה ומערבה לשביל מסומן בכחול.
נ.צ. 8 – ירידה מהכביש

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ומערבה ומטפסים מערבה עם השביל הכחול (בתחילת השביל הסימון לא ברור).
0.1 ק"מ צומת ממשיכים שמאלה על השביל הכחול.
1.1 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הכחול.
1.3 ק"מ צומת T בו פונים ימינה ומערבה עם הכחול.
4.8 ק"מ צומת שבילים לא מסומנים.
נ.צ. 9 – צומת שבילים
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
יורדים מהשביל הכחול ופונים שמאלה ובכיוון מעלה הגבעה ולאחריה מתחילים לרדת מטה.
0.3 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה לכיוון המר סבא.
0.7 ק"מ התצפית על מנזר המר סבא - מנזר יווני אורתודוכסי הפעיל למעלה מ-1500 שנים ובנוי על המצוק של נחל קדרון הזורם (בעיקר מי ביוב) מירושלים לים המלח. המנזר נקרא על שם הנזיר הקדוש סבאס שהיה אחד מיזמי המנזרים הבולטים בתקופה הביזנטית, זמן תחילת התפשטות הנצרות בעולם. סבאס חי במערה במצוק של הקדרון. עם השנים הגיעו נזירים ותורמים והמקום נבנה, בוצר ועמד בפני הכיבושים הרבים שעבר האזור. גופתו של סבאס חנותה וקבורה במנזר לאחר שהייתה בגלות בוונציה במהלך כ-1000 שנים והוחזרה למקום בשנת 1965. כיום חיים במנזר כמה עשרות נזירים הידועים באופן חייהם הסגפני. אסור לנשים להיכנס למנזר, הנזירים אוכלים ארוחה אחת ביום, מתפללים שעות רבות החל מחצות, ישנים מעט ומנותקים מרשת החשמל, המים, הטלפון ואף אינם משתמשים בכסף.
נ.צ. 10 – מנזר המר סבא

מאפסים מד אוץ
חוזרים על הדרך הלא מסומנת כשלעומת שבאנו.
0.1 ק"מ צומת בו פונים שמאלה (ימינה הדרך מטפסת מעלה).
0.3 ק"מ צומת בו פונים שמאלה וצפונה.
0.4 ק"מ צומת בו פונים שמאלה לירידה לערוץ.
0.5 ק"מ צומת בו פונים ימינה ומטפסים על השביל לצד הערוץ.
1 ק"מ צומת T עם הדרך הראשית המסומנת בכחול.
נ.צ. 11 – השביל הכחול
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל המסומן בכחול.
0.2 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר ולמטה עם הסימון הכחול לכיוון הערוץ הזורם (ביוב) של נחל קדרון.
1 ק"מ צומת שבילים. מכאן הכניסה לשביל המוליך למנזר המר סבא לאחר חציית ערוץ הקדרון.
נ.צ. 12 צומת המר סבא

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר, ימינה וצפונה במעלה נחל קדרון.
השביל, לצד הבוסתנים ולמרגלות בתי רועים, חוצה את הזרימה המסריחה של הקדרון 3 פעמים.
1.2 ק"מ צומת בו פונים ימינה לצד הערוץ ולכיוון הגשר הבנוי שמעל הקדרון.
1.4 ק"מ הגשר הבנוי מעל נחל קדרון.
נ.צ. 13 – גשר

מאפסים מד אוץ
חוצים את הגשר ופונים שמאלה לשביל.המסומן בשחור.
0.3 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ומעט שמאלה.
2.2 ק"מ צומת בו ממשיכים במסעף הימני.
2.4 ק"מ צומת T עם השביל הרחב המסומן באדום. משמאל רואים את קידר ובהמשך את הבניינים הלבנים והגגות האדומים של מעלה אדומים.
נ.צ. 14 צומת שחור אדום
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמעלה על השביל המסומן באדום.
0.5 ק"מ צומת שבילים בו השביל השמאלי יותר נוח בטיפוס מעלה.
1 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה.
1.6 ק"מ צומת שבילים למרגלות הר המונטר.
נ.צ. 15 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומטפסים מעלה, לשביל הימני התלול יותר מומלץ הילוך כח.
0.4 ק"מ ראש הר המונטר – הידוע גם כהר הצופה וכהר העזאזל.
גובהו 524 מטר מעל פני הים ופרוש שמו בערבית הוא 'הצופה', ואכן מפסגתו תצפית מרהיבה מערבה למגדלים של ירושלים ומזרחה להרי אדום ומצוק ההעתקים. במקום שרידי חפירות ממלחמת העולם הראשונה עת נכבש על ידי צבאות אנזא"ק מידי הטורקים בפברואר 1918, וגם בסיסי בטון ששימשו לתחנת מכ"ם. מקובל לזהות את הר המונטר כהר העזאזל - כאן, לפני יום הכיפורים, היה שליח הכהן הגדול דוחף את השעיר לעזאזל אל התהום ואיתו את כל החטאים של עם ישראל.
נ.צ. 16 – הר המונטר
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
יורדים מטה חזרה לצומת בנ.צ. 15.
0.4 ק"מ צומת נ.צ. 15 בו פונים שמאלה ולמטה. ירידה מעט אתגרית בה יש להקפיד על מהירות איטית ולשים לב לא להיכנס לשיפוע צד (להקפיד להפנות את ההגה לירידה).
0.7 ק"מ צומת שבילים למרגלות המונטר.
נ.צ. 17 – צומת

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל (מסומן בירוק).
0.2 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה כל הדרך על קו הרכס (ריבוי השבילים מתחברים יחד בהמשך הדרך).
2.2 ק"מ צומת בו פונים שמאלה, מתעקלים עם השביל הראשי ומטפסים איתו על הגבעה שמשמאל.
3.4 ק"מ צומת שבילים על האוכף. במבט מערבה מהאוכף רואים את מעלה אדומים והמגדלים של ירושלים.
נ.צ. 18 – צומת באוכף

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על השביל המרכזי ונוסעים מזרחה למרגלות הרכס של זהרת אל הוא.
0.6 ק"מ צומת שבילים.
נ.צ. 19 – צומת
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמטה על השביל הראשי.
3.1 ק"מ צומת בו פונים שמאלה עם השביל הראשי היורד מזרחה מעל אגן הניקוז של נחל קומרן.
3.6 ק"מ צומת בו פונים ימינה לעבר רחבה לבנה עם ריבועי בטון צבאיים.
נ.צ. 20 – צומת גבוה

מאפסים מד אוץ
על השביל היורד מהרחבה פונים שמאלה ויורדים למטה בירידה החדה - שימו לב לא לצבור מהירות!
0.7 ק"מ צומת עם שני שבילים מקבילים בו ממשיכים על המסעף הימני.
1.7 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה, אבל זה לא קריטי, שכן כל הדרכים מובילות לכביש!
1.9 ק"מ כביש בקעת הורקניה (עד כאן 50.8 ק"מ).
נ.צ. 21 – כביש

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה וצפונה על הכביש של בקעת הורקניה, חולפים על פני הבסיס, נחל אוג ונבי מוסא.
7.8 ק"מ צומת עם כביש מספר 1.
נ.צ. 1 – צומת נבי מוסא
צילום: אתר השטח הישראלי
עד כאן 58.6 ק"מ מדודים של המסלול.
פנייה ימינה ומזרחה – 2 ק"מ לצומת אלמוג, לכביש הבקעה ולים המלח.
פנייה שמאלה ומערבה מטפסים על כביש 1 לירושלים (24 ק"מ עד לגבעה הצרפתית) ולתל אביב.

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: ogash@4x4.co.il.
המדור מובא בחסות סוזוקי - https://www.suzuki.co.il

שיטת הניווט והכנת אמצעים למסלול

שיטת הניווט –הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר. מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים, מצפן ומכשיר GPS לא חובה, אבל נוח שיש. מפות סימון שבילים מס' 12 (דרום השפלה), טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת, מים ומזון ליום טיול שלם.