ניסאן ZEOD RC
זוכרים, שבשנה שעברה הציגה ניסאן מכונית מרוץ ייחודית בשם דלתא-ווינג? המכונית שפיתחה היצרנית עבור מרוץ 24 השעות של לה-מאן הכתה גלים עם עיצוב שונה וטכנולוגיה מתקדמת. בהמשך, היא גם השתתפה במרוץ היוקרתי, אך תאונה מצערת מנעה ממנה להגיע אל קו הסיום. ניסאן, כעת, אינה אומרת נואש ומציגה את הדור הבא של המכונית, שמתוכננת להתחרות במרוץ בשנה הבאה (14-15 ביוני 2014). קוראים לה ZEOD RC והשנה היא תחליף את מנוע הבנזין שלה בהנעה היברידית מתקדמת הרבה יותר. כמו במרוץ שהתקיים לפני מספר חודשים, גם בשנה הבאה תאכלס ניסאן את 'מוסך 56' בלה-מאן, השמור למכוניות בעלות טכנולוגיות ניסיוניות.
התאונה של הדלתא-ווינג בלה-מאן 2012

על הנעת המכונה המיוחדת הזו אחראי, כאמור, מנוע חשמלי. היינו אומרים לכם מה הספקו, אבל ניסאן מקמצת בנתונים טכניים. ככה זה כשמדובר באבטיפוס ראשון, זמן כה רב לפני המרוץ המיוחל. המנוע החשמלי מתוכנן להניע את ה-ZEOD RC למהירויות של 300 קמ"ש ומעלה, כשמערך הסוללות נעזר באנרגיית הבלימה (ויש הרבה כזו במרוץ כה אינטנסיבי) בכדי להיטען. ואם כבר סוללות, ניסאן גם לא ממש מספרת כיצד מתוכננות לעמוד אלו בעומס הרב מבלי לעשות עצירות טיפולים של 8 שעות לטעינה מלאה. היא כן מציינת, כדרך אגב, מנוע בנזין קטן ומוגדש, כשנהג המכונית יוכל לברור בין הנעה בכוח החשמל להנעה בכוח הבנזין. כמו כן, היא מספרת על שימוש רב בטכנולוגיות שמקורן בניסאן ליף. מעניין יהיה לראות איזה טווח נסיעה ישיגו המהנדסים, והאם תדירות העצירות במהלך המרוץ (ואורכן) תהיה מקבילה לאלו של מכוניות אחרות.
ניסאן דלתא-ווינג: הגרסה ההיברידית
צילום: מנהל
עיצוב אווירודינאמי ומשקל נמוך
המכונית בנויה, כמצופה, מסיבי פחמן קלי-משקל. הדלתא-ווינג שקלה פחות מחצי טון וניתן לצפות מה-ZEOD RC לעמוד באותם הסטנדרטים, על אף ההבדלים הטכנולוגיים. המבנה שלה מקנה לה מאפייני ניהוג ואווירודינאמיות ייחודיים (לא נהגנו ואין לנו נתונים טכניים, אבל מספיק מבט אחד על המכונית בשביל להאמין לזה).

לפרויקט השאפתני של ניסאן מטרות ברורות – להשתתף במרוצי לה-מאן עתידיים עם מכונית חשמלית, כשהיא לוקחת חלק בקטגוריות המקובלות כאחת המכוניות, ולא כניסוי יוצא דופן. הפתרונות הטכנולוגיים שיושגו אמורים לתרום, בעקיפין או במישרין, לתעשייה ההולכת וגדלה של מכוניות (כביש) חשמליות. כמו כן, ישנה גם חשיבות מיתוגית – מכונית חשמלית מוצלחת משמעה שניסאן יודעת מה היא עושה, על אחת כמה וכמה אם אחת כזו מצליחה להגיע לפודיום של מרוץ המכוניות הכי חשוב של השנה.
ניסאן ZEOD RC בנסיעה ראשונה