פיאט 500L החדשה
לפעמים נדמה שאפילו פיאט עצמה הופתעה ממידת האהדה שזכתה לה ה-500 החדשה עת הוצגה אי שם בשנת 2007. היום, שש שנים אחרי, פיאט מספרת כי מכרה למעלה מ-1.1 מיליון יחידות מאז הושקה. לאור ההצלחה הגדולה של ה-500 הקטנה החליטה פיאט להרחיב את משפחת ה-500 ולהציג קו דגמים שלם שנושא את שם המותג. הסנונית הראשונה הייתה פיאט 500L, מיקרוואן מרווח ומעוצב שהוצג בשנת 2012 (שאפילו יודע להכין קפה - ברצינות) ועושה את דרכו אלינו.
פיאט ניסתה להעניק ל-500L החדשה עיצוב מקורי ונראה כי הצליחה במשימה, התוצאה נראית כהכלאה בין פיאט 500 המוכרת לפנדה החדשה אך בהחלט מושכת את העין. פיאט 500L, בניגוד למה שניתן לצפות מהשם, מבוססת על הפלטפורמה של פיאט גרנדה פונטו ולא על זו של ה-500 הקטנה. היא ארוכה (414 ס"מ) רחבה (178 ס"מ) וגבוהה (166 ס"מ) משמעותית מפיאט 500 המוכרת ובסיס הגלגלים שלה משתרע על פני 261 ס"מ (לעומת 230 ס"מ ב-500). ה-500L מציעה חמישה מקומות ישיבה (בחו"ל ישנה גרסת 5+2 מקומות) ונפח תא המטען עומד על כ-343 ליטרים (1,310 ליטרים בקיפול מושבים). רשימת האבזור כוללת חישוקים קלים, בקרת שיוט, מערכת שמע מקורית עם שליטה מגלגל ההגה, דיבורית בלוטות' מקורית, שבע כריות אויר ומערכת למניעת תאונות בעיר כסטנדרט.
פיאט 500L: רטרו משפחתי
צילום: יצרן
בתחילת דרכה בארץ תוצע פיאט 500L עם מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר המספק 95 כ"ס ו-13 קג"מ ב-4,500 סל"ד ותיבת הילוכים ידנית עם 6 יחסי העברה (ע"פ מפרט היצרן בחו"ל). תאוצה ל-100 קמ"ש תושג בתוך כ-12.8 שניות והמהירות המרבית תעמוד על כ-170 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת תעמוד על כ-16.1 ק"מ לליטר. בעתיד תגיע לכאן גרסה עם מנוע טורבו-דיזל ותיבת הילוכים רובוטית ויישקל שיווק מנוע המולטי-אייר בנפח 0.9 ליטר המוכר של היצרנית עם שיספק בגרסה זו 105 כ"ס. השיווק יחל בחודש ספטמבר הקרוב אבל סמל"ת תציג לראשונה את ה-500L כבר בשבוע הבא בתערוכת אוטומוטור. המחירים של פיאט 500L יחלו ב-114,900 שקלים.
בעברה הצליחה פיאט להפתיע אותנו כשזה הגיע למכוניות קטנות-גדולות וגאוניות. כך זה היה עת הוצגה פיאט 600 מולטיפלה המקורית בשנת 1956 – באורך של 353 ס"מ בלבד היא הצליחה לאכלס שישה נוסעים (!). כך גם היה עם הצגת הגלגול המודרני של מולטיפלה בשנת 1998 – 408 ס"מ לאורך ומקום (שוב) לשישה נוסעים. העיצוב לא היה הצד החזק של המולטיפלות לדורותיהן אבל היה בהן ניצוץ של גאונות, חשיבה מקורית אם תרצו. המולטיפלות הציעו פתרון הנדסי מוצלח וייחודי להסעת מקסימום נוסעים במינימום מרחב. פיאט 500L, הארוכה משתי המכוניות המוזכרות למעלה, תסיע רק חמישה נוסעים אך תנסה לעשות זאת עם קסם משלה בזכות העיצוב האופנתי ותא הנוסעים הצבעוני. נראה כי פיאט לא הצליחה לשחזר (או שאולי לא ניסתה?) את הקסם של פיאט מולטיפלה המקורית עם ה-500L החדשה ולנו זה קצת חבל.