תמונת אילוסטרציה
עד לפני מספר שנים, מכוניות הסטיישן לא זכו לעדנה רבה בישראל. אולם, ממש כמו במקרה של התיבה הידנית או מכוניות המיני, גם כאן משהו השתנה בשוק הישראלי שהפך בוגר ומגוון יותר. רבים גילו מחדש את השימושיות העדיפה למשפחה ומראה שלעיתים נראה טוב יותר מהאחות הסדאנית או קצוצת הזנב. בעיקר בזכות פורד ויונדאי, שהיו החלוצות בתחום עם הדור הקודם של הפוקוס וה-i30 (בהתאמה), צמח נתח הסטיישן ל-17% מהתחום המשפחתי (עפ"י סיכום נתוני 2012). אבל כנראה שיש לישראל עוד דרך לעשות בעניין הסטיישן – ההיצע עדיין מוגבל יחסית אך ממשיך לגדול, ומה שיש מוצע בדרך כלל ברמת גימור אחת, המכוונת לציי הרכב. לפניכם סקירת ההיצע המקומי (עפ"י סדר הא-ב):
1. אופל אסטרה ספורט טורר
מנוע: 1.4 ליטר טורבו, 140 כ"ס
שנת השקה בישראל: 2011
קיבולת תא מטען: 500 ליטר
מחיר: 127,990 שקלים לרמת גימור אנג'וי
אופל ישראל ממשיכה לחזק את היצע האסטרה שלה בארץ עם צירופה למבחר של גרסת 1.4 ליטר טורבו במרכב סטיישן. עד כה הוצעה אופל אסטרה טורר עם מנוע 1.6 ליטר אטמוספרי (115 כ"ס). גרסת הטורר של האסטרה מוצעת עם אותה יחידת כוח מוכרת שפגשנו בשפע דגמי ג'נרל מוטורס בעבר: טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר אשר מייצר 140 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים בת 6 מהירויות. הביצועים טובים למדי, עם האצה של 10.8 שניות למאה ו-200 קמ"ש מרביים. גרסת הסטיישן של האסטרה ארוכה למדי (470 ס"מ מול 465.5 לסדאן), מציעה נפח טעינה נאה של 500 ליטר ליטרים (במדידה הסטנדרטית עד קו החלונות) וגם מראה מיוחד ורמת אבזור גבוהה.
צילום: מנהל

2. יונדאי i30CW
מנוע: 1.6 ליטר, 135 כ"ס
שנת השקה בישראל: 2012
קיבולת תא מטען: 528 ליטר
מחיר: 128,000 שקלים לרמת גימור אינספייר

הדור החדש מציע עיצוב בסיסי נאה מאוד והארכת הזנב ב-18.5 ס"מ (448.5 ס"מ סה"כ) לא מצליחה לקלקל אותו. גם הפנים נהנה מהגנים הטובים של ה i30-החדשה, ומציג את אותו עיצוב נאה וביצוע יאה. בניגוד לדור הקודם, הפעם לא מתחו אנשי יונדאי את בסיס הגלגלים, אולם עדיין יש מספיק מקום לרגליים מאחור. הגרסה הבכירה מתהדרת במנוע 1.6 ליטר, המספק 135 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים. כמו כן, מוצעת גם גרסה ידנית, עם מנוע בנפח 1.4 ליטר ותג מחיר נמוך משמעותית. על פי מבחנים שביצענו לרכב, מרכב הסטיישן מציע לא רק שימושיות עדיפה ותא מטען גדול, אלא גם נוחות משופרת לעומת גרסת האצ'בק.
צילום: מנהל

3. פורד פוקוס טורר
מנוע: 1.6 ליטר, 125 כ"ס
שנת השקה בישראל: 2011
קיבולת תא מטען: 476 ליטר
מחיר: 128,000 שקלים לרמת גימור טרנד

בגרסת הסטיישן הפוקוס נאה מאחותה המשפחתית ונותנת קרב טוב למחומשת הדלתות. היא נראית גדולה, אופנתית מבלי להיות צעקנית, אלגנטית ובעלת פרופורציות נכונות. היא מציגה יכולת כללית טובה, שמשלבת בין נוחות, התנהגות ואיכות תא הנוסעים. גרסת הסטיישן אפילו ממקדת אותה יותר, ומוסיפה לכך נפח הטענה נדיב ושימושי. מנוע ה-1.6 ליטר מפיק 125 כ"ס, ומשודך לתיבת הילוכים רובוטית כפולת-מצמדים או ידנית. לצד הגרסה האוטומטית שחזקה בציי רכב, נמצאות גרסאות ידניות במחיר של 115,000 שקלים ויחידת כוח חזקה יותר (2.0 ליטר, 170 כ"ס) למי שמחפש ביצועים עדיפים.
צילום: מנהל

4. קיה סיד SW
מנוע: 1.6 ליטר, 135 כ"ס
שנת השקה בישראל: 2013
קיבולת תא מטען: 528 ליטר
מחיר: 127,000 שקלים לרמת גימור LX

קיה סיד, אחותה של יונדאי i30, נחתה בארץ לא מכבר והיא המתמודדת החדשה ביותר כאן. העיצוב מעודן ומוקפד, ומקורי יותר בהשוואה ליונדאי. תוספת הגובה (1.5 ס"מ), והאורך – 19.5 ס"מ שנוספו לסרח העודף האחורי – יחד עם קו השמשות הרגיל יותר, יוצרים בגרסת הסטיישן מראה פחות מושך ותחושה כבדה יותר לעומת מרכב 5 הדלתות של הסיד. היתרון כמובן, הוא בפרקטיות העדיפה, עם תא מטען גדול ושימושי יותר. מנוע ה-1.6 ליטר המוכר של הקונצרן מספק תחושה טובה עם 135 כ"ס ומשודך לתיבת ה-DCT כפולת מצמדים (ולא לפלנטארית כמו ביונדאי). לצד שילוב זה, מוצעות גם גרסאות דיזל, הפונות בעיקר לשוק המוניות. בסופו של דבר, הדגם החדש של הסיד משקף עוד צעד משמעותי קדימה עבור היצרנית הדרום-קוריאנית, עם שיפור ניכר ביחס לדור הקודם.
צילום: מנהל

5. רנו מגאן אסטייט
מנוע: טורבו דיזל 1.5 ליטר, 110 כ"ס
שנת השקה בישראל: 2013
קיבולת תא מטען: 524 ליטר
מחיר: 133,900 שקלים לרמת גימור אקספרסיון

המגאן אסטייט, שעברה לאחרונה מקצה שיפורים קוסמטי, היא המכונית היחידה ברשימה שמוצעת בארץ אך ורק עם מנוע טורבו-דיזל. זוהי אותה יחידת כוח מוכרת מבית רנו-ניסאן שמפיקה 110 כ"ס. בזכותה, היא מציעה יתרון בולט ביחס למתחרותיה לוגמות הבנזין, בדמות צריכת דלק מעולה (המתקזז מעט אל מול מחיר הרכישה הגבוה יותר). הסטיישן מציעה לוח מחוונים חצי דיגיטלי ויציבה נמוכה (ב-2 ס"מ) והמחמיאה יותר על הכביש. בסיס הגלגלים הגדול (270.5 ס"מ, דומה לפלואנס), מציע מרחב פנימי מכובד, אך תא הנוסעים המיושן בסגנון הפלואנס, מעיד על גילה המתקדם של המגאן הנוכחית.
צילום: מנהל

6. שברולט קרוז ספייס ואגון
מנוע: 1.8 ליטר, 140 כ"ס
שנת השקה בישראל: 2013
קיבולת תא מטען: 500 ליטר
מחיר: 128,900 שקלים לרמת גימור LT פלטינום

שברולט ישראל החלה בחודשים האחרונים בשיווק גרסת הספייס ואגון (סטיישן) של הקרוז. זאת מצטרפת לגרסת הסדאן שנמכרת אצלנו מאמצע 2009, כשבתחילת השנה עברה מתיחת פנים מקיפה שעיקרה שינוי עיצובי לחרטום ולתא הנוסעים, עדכון מערכת ניהול המנוע, תוספת אבזור והוזלה במחיר. הקרוז סטיישן הוצגה בתערוכת ז'נבה 2012 והינה ארוכה מגרסת הסדאן ב-7.5 ס"מ (467.5 ס"מ סה"כ). תא המטען מאפשר הטענה של 500 ליטרים (במדידה הסטנדרטית עד קו החלונות), כ-50 ליטר יותר מהסדאן ו-1,500 ליטר כשהמושבים האחוריים מקופלים (במדידה עד לגג המכונית). בעולם, תצורת הסטיישן אינה מוצעת בשילוב של 1.6 ליטר בנזין-אוטומטי, על כן היא משווקת אצלנו עם מנוע 1.8 ליטר (140 כ"ס) המשודך לתיבת 6 ההילוכים האוטומטית. רמת האבזור גבוהה, וכוללת בין היתר את מערך המולטימדיה החדש של שברולט (MY-LINK).
צילום: מנהל