מאזדה 3 החדשה (2013)
כססנו ציפורניים, עקבנו בשקיקה אחר כל עדכון והדלפה ועכשיו אפשר להירגע – מאזדה 3 החדשה (2013) בדרך, והיא נראית מצוין. בחשיפה הרשמית, שנערכה באירועים מקבילים בניו יורק, לונדון, איסטנבול, סנט פטרבורג ומלבורן, הציגה היצרנית היפנית את הדור החדש של המכונית הכי חשובה שלה. ראשונה נחשפה גרסת 5 הדלתות, כאשר הסדאן צפויה להופיע בשבוע הבא. שתי הגרסאות תגענה לארץ בחציו השני של חודש אוגוסט, כאשר כלים ראשונים צפויים להימסר ללקוחות כחודש וחצי לאחר ההשקה המקומית.

כפי שכבר הספקנו לראות, הדור החדש של מאזדה 3 מתבסס על שפת העיצוב של מאזדה, 'קודו' (Kodo). התוצאה מזכירה, כאמור, את מאזדה 6 – האחות הגדולה. ה-3 החדשה נראית טוב עם קווים מעוצבים ועושה רושם שאווירת ה"זום-זום" לא עזבה אותה. מהפרופיל, היא מזכירה מאוד את גרסת הסטיישן של אחותה הגדולה, אך מצליחה להיראות גם כאבולוציה של הדור היוצא. בסיס הגלגלים שלה צמח ל-270 ס"מ (תוספת של 6 ס"מ), ואילו האורך הכולל התקצר במעט (5 ס"מ) בהשוואה לגרסת 5 הדלתות היוצאת עם 446.5 ס"מ. היא רחבה יותר עם 179.5 ס"מ ונמוכה במעט מקודמתה עם 145 ס"מ. נפח תא המטען ממוצע לקטגוריית המשפחתיות האצ'בק עם 350 ליטר.

בנוסף לנתון נפח תא המטען, חשוב לזכור שגרסת 5 הדלתות של ההאצ'בק ארוכה יותר מהגרסאות המקבילות אצל המתחרות. המשמעות, כך עולה מהנתונים, היא תא נוסעים מרווח למדי. זה, כפי שיכלנו לראות בתמונות שהתפרסמו אתמול, מציג עיצוב דומה לזה של ה-6 ושל ה-CX-5, עם גוונים כהים והבטחה לאיכות חומרים גבוהה. בראש הקונסולה המרכזית ממוקם מסך מגע בגודל 7 אינץ' לתפעול מערכת המולטימדיה והמידע. במורד הקונסולה המרכזית ניתן לראות את מערך השליטה על המסך – חוגה המזכירה את ממשק ה-idrive פורץ הדרך של ב.מ.וו. בין האלמנטים שתציע המכונית תמצאו בקרת אקלים עם שני אזורים, קישוריות בלוטות' והתממשקות למכשירי סמארטפון. כמו כן ניתן גם לראות את התצוגה העילית לנהג והתנעה ללא מפתח, וברשימת התוספות תמצאו מערכת שמע של BOSE עם 9 רמקולים ומערכת עזר לחנייה עם חיישנים בחזית ובחלק האחורי. ברשימת מערכות הבטיחות תמצאו למשל מערכת לבלימה אוטומטית (בכפוף לרמת הגימור), מערכת להתראה בעת סטייה מנתיב (גם כאופציה), בקרת שיוט אקטיבית (כנ"ל), פנסים אקטיביים (הבנתם את הקטע) ועוד.
עכשיו זה רשמי: מאזדה 3 החדשה נחשפת (וידאו)
צילום: מנהל

החדשות הגדולות, למי שעוד לא הספיק לשמוע, הן בגרסת בסיס חדשה. זו תגיע עם מנוע 1.5 ליטר חדש המספק 100 כ"ס ו-15.3 קג"מ ב-4,000 סל"ד. גרסה זו תניב בשידוך לתיבת 6 הילוכים ידנית, תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.8 שניות, בדרך למהירות מירבית של 182 קמ"ש. זאת, כך נראה, הודות למשקל נמוך יחסית – 1,190 ק"ג (לגרסה זו). אל גרסת הבסיס יצטרפו יחידת הנעה בנפח 2.0 ליטר עם הספק של 120 כ"ס שתשודך לתיבה הידנית או לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. מעליה תהיה זו מהדורה מחוזקת של מנוע ה-2.0 ליטר עם 165 כ"ס ומערכת ה-i-ELOOP, שממירה אנרגיית האטה מבוזבזת לחשמל וחוסכת בצריכת הדלק. זו תשודך דווקא לתיבה הידנית ותניב תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.2 שניות, עם 210 קמ"ש מירביים. אחרונה תהיה זו גרסת הדיזל, שצפויה להיות פופולרית באירופה. זו תגיע עם מנוע בנפח 2.2 ליטר שמספק 150 כ"ס. הוא ישודך לתיבה הידנית או לאוטומטית. כל יחידות ההנעה, והמכונית בכלל, מתבססות על טכנולוגיית הסקיי-אקטיב (SkyActiv) שנועדה לייעל רכיבים ולחסוך בדלק.

ומה לגבי ה-1,600-אוטומט שאנחנו כה אוהבים? לא ברור. בדלק מוטורס אומרים שהם מנועים מלחשוף פרטים נוספים אודות יחידות הכוח ורמות הגימור הישראלית, אבל מספרים כי "היצור הראשוני אינו כולל גרסאות ידניות במפרט הישראלי והשאיפה היא כן להציע שילוב שכזה". מכאן שעם התקדמות החשיפה של ה-3, יתכן ויוצגו גם מנועים נוספים המיועדים לשוקי יעד שונים. אולי בעת חשיפת גרסת הסדאן. כמו כן, מבטיחה היבואנית רמות אבזור גבוהות גם בגרסאות הבסיס.
עכשיו זה רשמי: מאזדה 3 החדשה נחשפת (וידאו)
צילום: מנהל

מאזדה 3 הוצגה לראשונה לפני 10 שנים, ב-25 ביוני 2003. הדור הראשון, שהציג עיצוב צעיר ומושך לצד התנהגות ספורטיבית יחסית, היה להצלחה כבירה בשוק הישראלי. במידה רבה, היא הייתה אחראית לעיצובה של תרבות הליסינג המקומית, לה הספקנו כבר להתרגל. ב-2009 הוצג הדור השני, שהיווה אבולוציה עיצובית ושיפור בכל הנוגע לאיכות החומרים ולחיסכון בדלק. עם הדור החדש והשלישי במספר, מקווה מאזדה לשחזר את ההצלחה. אנחנו, בדיוק כמוכם, מחכים בקוצר רוח למבחן ההשוואתי שיגלה עם מאזדה 3 החדשה עושה את קפיצת המדרגה הנדרשת כדי להתמודד על הכתר בסגמנט הכי חשוב בישראל.